Hej,

Står i valet att bygga om befintligt enskilt avlopp och har funderat på ifall man kan koppla på sig på grannens kommunala avlopp.

Egentligen var min avsikt att ansluta till kommunalt V/A, men de säger att jag ligger precis på gränsen till deras täckningsområde, och "någonstans måste gränsen gå". Det planeras kommunalt V/A några år framåt i tiden, och jag ser verkligen inte hur de ska lösa det på annat sätt än att koppla mig via grannen. Är ett naturligt fall ditåt och ca. 10-20 meter att dra rör.

Hur som helst - jag har vatten från egen brunn och tänkte höra med grannen om det är OK att jag kopplar på mig på avloppet.
Hur ser kommunen på detta rent generellt? Finns det något man bör tänka på?
Vad får detta för konsekvenser om man ska söka bygglov/bygganmälan för något som kräver V/A? Kan man säga att man har kommunalt V/A då?

Om de har kapacitet i ledningarna kanske de accepterar det. Men de skall ju ha anslutningsavgift på typ 200 000.
Eftersom de säger att du är utanför gränsen känns det som att du måste tjata dig in.

Grannen bryr sig säkert inte, men avloppsavgiften beräknas ju normalt sett som en schablon på vattenförbrukningen, de som har eget vatten kollas på annat sätt. Det skulle ju innebära att resten av kommunens invånare betalar för att rena ditt avlopp.

Rent tekniskt fullt möjligt - men olagligt om du inte har kommunens godkännande..

Har inget emot att betala anslutningsavgiften. Nån som testat att tjata sig in? Vad kan man använda för argument förutom att man är precis på gränsen till täckningsområdet?

Hur mäter man avloppet ifall man har eget vatten? Kanske inte är så vanlig lösning iom att de flesta drar in vatten samtidigt.

Anslutningsavgiften är ofta delad i tre delar, men taxorna varierar så ta inte detta för att det är din sanning. En del är en fast avgift, en del är beroende på tomtstorlek och därutöver betalar man för antalet lägenheter på fastigheten(för enbostadshus är det alltså en lägenhet).

Den löpande avgiften är delad i två delar, en fast del och en rörlig. Använder man eget vatten sätts en vattenmätare på ditt vatten, men du betalar mindre per kubik än om du hade kommunalt vatten, eftersom du bara belastar VA-nätet med ditt avloppsvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.