Håller på att dra nytt vatten i källaren innan det skall gjutas nytt golv. Har jag tänkt rätt med dimensionerna till tappvattnet? Tänkte använda mig av Upnors Pex rör-i-rör system.
Från fördelare till tappställe 15mm.
Mellan fördelare 18mm.
Men vad skall de vara för dimension från vattenmätaren till fördelaren och från fördelare till och från varmvattenberedaren?
Från fördelare till tappställe 15mm.
Mellan fördelare 18mm.
Men vad skall de vara för dimension från vattenmätaren till fördelaren och från fördelare till och från varmvattenberedaren?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med mellan fördelarna?
Kan du inte lägga en separat matning direkt från vattenmätaren till VVB/KV till fördelare?
Rita upp lite enkelt hur du har tänkt så får du nog flera givande svar!
Och tänk på att ett 16mm PEX ger 30% mer flöde än 15mm PEX!
Kan du inte lägga en separat matning direkt från vattenmätaren till VVB/KV till fördelare?
Rita upp lite enkelt hur du har tänkt så får du nog flera givande svar!
Och tänk på att ett 16mm PEX ger 30% mer flöde än 15mm PEX!
Du har helt rätt, en bild säger mer än 1000 ord.=) Så här ser planen ut. Rött och blått markerar kall och varmvatten.
Inkommande vatten -> fördelare n1 -dimension?
Från fördelare n1 till pannan, kallvatten för vv produktion och påfyllning av värmesystemet - dimension?
Från panna till fördelare nr1 varmvatten. - dimension?
Från fördelare nr1 till badrum vv och kv fördelaren under handfatet- dimension?
Från fördelare nr1 till kök ovanvåning genom tak, prickarna precis vid fördelaren - 16mm
Från fördelare nr1 till diskbänken i tvättstugan 16mm
Från fördelare nr1 till vattenutkastare tvättstuga, blå prick ovanför tvättmaskinen - dimension?
Från fördelare nr1 till tvättmaskin - 16mm.
Från fördelare nr1 till fördelare nr2 - dimension?
Från fördelare nr2 till tvättställ garage - 16mm
Från fördelare nr2 till vattenutkastare garage - dimension?
Från fördelare nr2 till badrum ovanvåning genom tak - 16mm
Hoppas detta förklarar lite bättre.
//Tobben
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande vatten -> fördelare n1 -dimension?
Från fördelare n1 till pannan, kallvatten för vv produktion och påfyllning av värmesystemet - dimension?
Från panna till fördelare nr1 varmvatten. - dimension?
Från fördelare nr1 till badrum vv och kv fördelaren under handfatet- dimension?
Från fördelare nr1 till kök ovanvåning genom tak, prickarna precis vid fördelaren - 16mm
Från fördelare nr1 till diskbänken i tvättstugan 16mm
Från fördelare nr1 till vattenutkastare tvättstuga, blå prick ovanför tvättmaskinen - dimension?
Från fördelare nr1 till tvättmaskin - 16mm.
Från fördelare nr1 till fördelare nr2 - dimension?
Från fördelare nr2 till tvättställ garage - 16mm
Från fördelare nr2 till vattenutkastare garage - dimension?
Från fördelare nr2 till badrum ovanvåning genom tak - 16mm
Hoppas detta förklarar lite bättre.
//Tobben
Jag tycker att du skippar flera fördelare och drar RIR hela vägen till varje tappställe från en fördelare i tvättstugan. Då har du golvbrunn vid fördelare och slipper problem med att behöva bygga in fördelare på flera ställen och skvallerrör från dessa.
Rekommenderar att undvika dra upp RiR i yttervägg och golv (i våtutrymmen). Och som ovan skriver så är det onödigt med för många fördelare. Kör separata från en eller två fördelare om nu golvet ska gjutas om.
Varför bör man inte dra RiR i yttervägg?
Det som inte syns på ritningen är att nederkant på ritning som är hel yttervägg, då huset är ett suterränghus. I ovankant på ritningen sticker nog ca 1meter upp över mark. I tvättstuga och badrum kommer jag att regla upp en innervägg och dra allting i. Så där är det lätt att få ut de genom vägg, värre är garaget, men får väl dra upp de ur plattan där. Går inte att få allt 100% perfekt.
Någon som har tips på de rör dimensioner jag inte har koll på ovan?
Det som inte syns på ritningen är att nederkant på ritning som är hel yttervägg, då huset är ett suterränghus. I ovankant på ritningen sticker nog ca 1meter upp över mark. I tvättstuga och badrum kommer jag att regla upp en innervägg och dra allting i. Så där är det lätt att få ut de genom vägg, värre är garaget, men får väl dra upp de ur plattan där. Går inte att få allt 100% perfekt.
Någon som har tips på de rör dimensioner jag inte har koll på ovan?
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Tänk på att ju grövre rör/slang du har mellan VP och tappstället ju längre tid tar det tills vv är framma, och ju mer varmvatten slösar du bort varje gång du använder vv.
Gör som bomm säger, med smala rör till varje tappställe.
Gör som bomm säger, med smala rör till varje tappställe.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Jag skulle inte köra 20 mm från vvb till fördelare för det är högst osannolikt att man tar vv från flera tappställen samtidigt. 20 mm slang ökar bara den volym av vv som går till spillo varje gång.pozz2 skrev:
Klicka här för att svara