Mitt badrum som håller på att renoveras gränsar turligt nog till en städskrubb där vv och kv finns. Så den nya duschblandaren kan matas praktiskt nog bakifrån.
När jag kom hem i onsdags så var en röris där och satt dit en RiR-installation:
Renoveringsprojekt i städskrubb med synliga rör, vv och kv anslutningar, och spacklade hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom detta inte var avtalat, och dessutom kom rören ut på fel plats, beslöt jag att göra om det själv. Eftersom städskrubben besöks dagligen ville jag inte ha någon sladdrig plastslang hängande i väggen. Så jag rev ut plasten, spacklade hålen, tapetserade, och gjorde som jag tänkte:
Kopparrörinstallation för duschblandare med bockade rör och påmonterade ballofixer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt blev inte helt rakt och slät men jag tycker det ser mycket bättre ut (min smak). Spacklingen av gamla hål blev sisådär men det var bråttom eftersom byggaren hotar komma snart tillbaka att göra tätskikt.Jag tränade både bockning och lödning och fram till ballofixerna är allt tätt!!
Materialkostnaderna för Cu-lösning var runt 200 kr med lite egna delar. Jag skulle tror att RiR-kostnaderna skulle hamna över 1000-lappen. Men det sla erkännas: att hänga upp en RiR går på ingen tid medan Cu-lösningen tog mig en hel dag (tack vare lärlingsstatus).

Bra gjort.
Koppar har funnits och fungerat i många år.
För Rör i Rör vet man inte hur lång livslängden är.
En sak till. Fråga "rörmokaren" vart eventuellt läckvatten skulle ta vägen.

Nja.
PEX är nog ändå billigare.
Grovt räknat så kostar PEX-rör ca 25kr per meter och det går väl bara åt ca 1 meter per rör i ditt fall? Till det kommer väggbockstöd som kostar ca 30-50 kr styck beroende på modell. Summan blir då ca 110-150kr totalt. Lägg då till att arbetskostnaden är mycket lägre eftersom PEX är mer lättarbetat så förstår man lätt varför koppar är mer och mer sällsynt idag.

Nu är jag ingen rörmokare utan bara en ängslig hemmafixare som kanske är lite väl nojig men om jag var du så skulle jag ha satt dit ett extra fäste på rören strax innan de går in i väggen. Som det är nu så finns det ju en risk att någon går in i skrubben för att hämta något och tar stöd mot rören på ett sådant vis att de rör på sig i genomföringen och det kan ju leda till en läcka. Ett fäste för en 20-lapp eliminerar den risken.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
RIR är ju inte så snyggt synliga men annars kanon. Jag skulle säga klart mindre risk för läckage. Ev läcka i detta fall hade väl för örigt hamnat på samma ställe som med koppar....

valter53 skrev:
En sak till. Fråga "rörmokaren" vart eventuellt läckvatten skulle ta vägen.
Vart skall eventuellt läckage ta vägen nu då?

Angående de "sladdriga" plastslangarna så går de också att fästa upp så att det inte följer med när man tar ut grejer ur skrubben.

Hela lösningen med att ha allt synligt i skrubben är ju inte vackert oavsett rörtyp!

Vart läckage tar vägen är väl inget bekymmer så länge dragning och skarvar är synliga?

J
Jag funderar på hur "mussäkra" och säkra för mekanisk skada som RiR är (min rörmokare har dragit om några rör med RiR).

Spontant känner jag själv att koppar utan skarvar skulle i längden kännas tryggare att ha... Och där skarvar finns, en skarv med klämkoppling eller lött på synliga ställen, men inte med o-ring.

Koppar har ju en beprövad livslängd och det är hyggligt mekaniskt tåligt. Plast känns som ett osäkrare kort, även om det säkert lär hålla väldigt länge.

Hur är det med golvbrunn i garderoben? Har för mig att "reglerna/försäkringsbolaget" kräver det eller en inbyggnadsbox med skvallerrör vid nyinstallation.

Kopplingen du har gjort själv är inte godkända såvida du inte har tätt golv i skrubben. Alla kopplingar skall finnas i utrymme med tät botten och läckageindikering. Och inspekterbart (vilket det ju onekligen är i skrubben). Nu vet vi ju inte hur godkänd anslutning av PEX rören skulle kunnat bli i det utrymmet.

Hur hade du gjort? Jag inser ju meningen med den regeln. Men någonstans måste man ju gå på det befintliga ledningsnätet. Rörmokarens RiR skulle väl inte vara bätte i det avseendet?

Oavsett vad som är bättre av de två alternativen så skulle jag akta mig från att börja göra om saker och ting som en rörmokare gjort. Bättre i så fall att prata med rörmokaren om man vill att han gör om något på ett annat sätt.
Nu riskerar du ju en väldigt knepig situation om något skulle fallera och badrummet behöver göras om helt eller delvis. Hantverkaren kommer inte vilja ta ansvar för något som kunden själv har varit och pillat på

Jag förstår det fullständigt. Helst hade jag velat prata med rörmokaren innan men han var för fort. Han är sub till badrumsbyggaren och de gör lite vad dom vill utan att fråga. Jag visste faktiskt inte att röris var på väg.
Detta är ingen ursäkt bara en förklaring. Jag är väl medveten om problemen med otydliga gränssnitt. Jag har lagt alla tilloppsledningar så det gör ingen skillnad. Självklart ska inte badrumsbyggaren ta ansvar för mina kopplingar.

Koppar är snyggast på synliga montage och RIR helt oslagbart för skarvfria dolda förläggningar.

Ska man vara petig så skulle jag svept ut rören med större distans fån väggen, så att båda lödningarna på 90gr böjen hamnat ute ur väggskivan.

Du har helt rätt. Jag funderar att ersätta denna del med en prisol-sväng om inte hantverkaren hinner före med tätskikt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.