Krilleman
Krilleman: Finns det grövre rör än 15mm i närheten så är det ju läge att gå upp i dimension om möjligheten finnes!
18 svar · 4,4k läst
·
G
glinton: Ok. Tack för tipset. Är absolut en liten uppkragning. Men nu lämnar jag över till fackman.
5 svar · 4,8k läst
·
A
Autodidak1: Eftersom den är väggansluten så är det mest troligt kondensvatten, stänkvatten då det spolas eller dålig styrförmåga då behoven uträttas som förorsakar det. Ser torrt ut baktill, linda papper runt anslutningen mot väggen så ser du om den anslutningen läcker.
1 svar · 4,1k läst
·
C
corre: Du behöver fall om det är över tjälande djup, så slangen tömms. Om det är svakor eller för plant så kan det frysa på i slangen. Då kan du isolera med cellplastskivor på tvären över slangen, så håller markvärmen den frostfri. 50mm 120cm breda brukar rekomenderas.
10 svar · 3,1k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Tack! Hehe jag tänkte att det är lika bra att avhandla det på direkten :P
2 svar · 2,5k läst
·
J
JohanLun: Det finns ju massor med olika typer av gummi, man får hoppas de valt en bra... Jag är generellt skeptisk till livslängdsdimensionering idag. Man ska nog vara glad om saker håller 10-15 år. Men som du skriver, en gammal villa som är 100 år gammal håller ju ledigt 100 år till om inte mera. Och inbyggda rör är INTE det man vill behöva byta. Därav ångrar jag att jag fick in en
8 svar · 2,1k läst
D
DonaldDuck: Hej, Håller på med lite rördragning o kör med uponors m7 dosor. Är tvungen att komplettera en av dem med nytt koppel men kan inte hitta rätt prylar? Beställde rsk 1881321 men den ser inte ut som de andra. Är det någon som vet vad man ska ha, eller måste jag köpa en helt ny dosa? Mvh
0 svar · 829 läst
V
Vante: Kolla på https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/52258-purus-150_110-g-nippel.html
9 svar · 2,8k läst
·
S
Stefan1972: ja då är det ju vanliga hårda och då behöver man inga hylsor. Detta i kombination med att man drar kopplingen korrekt också. Det finns ju de som drar t för kung och fosterland och deformerar röret..........
10 svar · 10,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Om estetiska frågor är viktigt så åker du på att dra upp avloppet så det går in i väggen istället ☺
3 svar · 8,1k läst
·
kulle
kulle: På sidan 122 börjar svenska http://www.al-ko.com/shop/media/uploads/112851.pdf
8 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Du glömde backventilen i ev ventilrör på den elektriska beredaren. Inget bra att demontera denna!
3 svar · 986 läst
johel572
johel572: Det där är rena grekiskan för mig. Åt vilket håll stänger man ventilen (in eller ut)? Jag antar att det det är meningen om sekundärkretsens tryckfall som handlar om denna ventil. Men sjutton betyder det och vad skall man ha?
2 svar · 4,5k läst
·
A
AmatörThomas: Tackar för alla svar! Känner mig ganska säker på vad det är för något nu :D
6 svar · 1,5k läst
·
R
Robban66: Ska använda 75 mm avloppsrör och låta ingående vatten (PEM slang) gå i den. Men då kopplingen går rakt upp (som ni ser på bilden längst upp) så är jag lite orolig att om det är läckage runt kopplingen så rinner vattnet ner i avloppsröret. Iofs kommer det ju då ut under stugan och inte i trossbotten men onödigt iaf. Hittar ingen bra gummibussning som tätar 1" som PEM slangen är.
8 svar · 9,7k läst
·
M
Mattsan33: Tackar! Jag ska pröva en sån här tror jag: http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vattenlasinsats-nood-rostfri/ //M
4 svar · 5,0k läst
M
Marcussjogren: Ehrm - givet att man eldar mot en ack-tank med VVB givetvis :)
25 svar · 39,0k läst
·
L
LimpTheGimp: Okej, det var inte helt konstigt att jag blev helt galen där. Visade sig att vattenfiltret (kolfilter) hade pajat och där med kleggat igen. Fabrikationsfel då liksom hela insidan hade korvat ihop sig. Skönt att det hjälpte att knö dit ett nytt filter bara. :)
1 svar · 2,4k läst
Taxen
Taxen: Nu har jag tagit tag i detta och tagit bort allt utom temp.regleringen som jag ej klurat ut att få bort ännu.Silarna var bra täta av rostavlagringar och jag blåste lite lätt i de olika öppningarna.Monterade tillbaka allt och satte på vattnet igen.Det blev ännu sämre än förut med trycket.Nu till frågan om hur jag får bort temp.delen utan specialverktyg.Ser ut som gängor till
3 svar · 1,3k läst
M
Magnus_Andersson: [bild] [bild] [bild] Jag plastade ihop det med glasfiber och polyester. Tror nog det håller ett par år.
8 svar · 6,1k läst
·
P
PerOF: Man kan ju stilla undra vad är vitsen med att forsla omkring en massa slam i de kommunala avloppen. Antingen rinner altsammans över efter skyfalloch läcker ut. Eller så bildas det rötslam på reningsverket, och som behöver tas om hand och läggas på deponi. Medans lokalt omhändertagande och kompostering måste rimligt vis vara mera ändamålsenligt. Detta förhåĺlande inser
11 svar · 2,7k läst
·
L
Lexing: Jupp har inte dem grejerna hemma, men fick läst att kopplingar längre en 3 m bör ha minst 15mm som du sa, kanske är det problemet fick räknat fram att det är minst 4m upp Eftersom jag använt pex slang så är väl innerdiameter bara 10mm, så skall man ha minst 15 som är 14 inuti är det 4mm skillnad på minst 4 meter😑
10 svar · 5,1k läst
S
Supergrisen: Eftersom det blir ljummet vatten känns ju allt lite tveksamt. Skulle det va fel på blandaren så skulle väll vattnet inte bli ljummet? Det är fullt tryck i duschen och varmvatten i alla kranar även duschen på övervåningen. Det jag har noterat är att det låter mycket om duschen det är en takdusch aldrig haft sådan förut så vet ej om det är normalt. Rörmokarens kärring är från
3 svar · 3,4k läst
·
michfris
michfris: En blandingsventil har väl klämringskoplingar? Lite Locherpasta räcker då. Är det gängat kan du använda lin och locherpasta. Finns instruktioner på förpackningen.
1 svar · 2,0k läst
ecb182
ecb182: Ser det inte ut som att muffen tar upp en svag vinkel? Utan att det använts ett vinklat rör. I så fall är det inte konstigt att det läcker.
3 svar · 4,1k läst
·
B
BlueX: Se sid 83 (av 86) i den här instruktionen: http://www.fmmattsson.se/globalassets/fm-mattsson/dokument/pdf/instruktioner_aldre_web.pdf
1 svar · 912 läst
·
dadid
dadid: Tack. De rör jag dragit hittills har jag fäst just så. Dock har det varit svårt att få till Lia avstånd mellan rören där flera hat gått parallellt.
2 svar · 948 läst
R
rastlos: Dra upp spaken, håll i den samtidigt som du skruvar av knoppen (Kan sitta ganska hårt). Skruva nu bort den undre muttern med skiftnyckel/polygrip. Lyft av locket.
1 svar · 10,8k läst
·
M
MagHam: Eller köp loss en sats så kan du gänga hur mycket du vill sen :) http://www.rinkabyror.se/artikel/rems-gangsats-r15-r32/?select=true
3 svar · 7,5k läst
·
U
UlfTolf: Var i samma situation för något år sedan. Jag resonerade som så att relining inte alltid är en bra lösning, i vårt fall fanns det inte gods i botten av gjutjärns rören att lina mot samt att rörstorleken minskas. Vi valde att bila upp invändigt och lägga nya plaströr. Utvändigt var rören bättre och inte gjutjärn utan porslinsrör?..rörisen föreslog innan grävning ute att han
2 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.