Hur ska jag täta inkommande vatten, alltså runt vattenröret och skyddsröret, den gula. det drar kallt där och så funderar jag på om det kan komma in radon den vägen.
Vattenrör och ett skyddsrör i gult genom vägg, fråga om tätning och radon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som ni ser är det två rör en inkommande och en som går ut till garaget. Tips välkomna!

Det finns gumminipplar med olika inne/utediameter. Skär upp sådana och fyll gapet om det går att centrera. Annars fogskum.

Varför inte bara lite gullfiber?

Eller, ännu bättre, en liten dutt med PU-skum?

Kör på gullfiber, det fungerar bra. Ännuhellre mineralull som skärs till liten överdimmension, så passar den perfekt.

En liten återkoppling om hur det slutade. Jag tog helt enkelt en remsa byggplast och lindade runt gula röret och vattenröret. Fäste ordentligt med tejp som man använder för byggplast. Anledningen till att jag inte bara tog gullfiber är att jag ville ha en lufttät spärr så inte radon och kall luft kommer in den vägen från marken. Resultatet blev såhär.
Rör isolerade med grön byggplast och gul skyddsslang, fästa med tejp.
Skapa konto

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Och på lite avstånd. Byggde en diskbänk över allt samman så man slipper se eländet. :)
Diskbänk med träbänkskiva och rostfri ho, vita skåpluckor och köksfönster i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
r-a-son och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte läckageskydd under vasken om du inte redan fixat :)

K
Jäkligt snyggt, men hur gör du om vattenverket vill byta mätare? Kan du lätt demontera för service?

Edit: Kul att du uppdaterar med resultat och bilder!

Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Jäkligt snyggt, men hur gör du om vattenverket vill byta mätare? Kan du lätt demontera för service?

Edit: Kul att du uppdaterar med resultat och bilder!
Öppnar en lucka?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Krilleman
Ja, klarade de att byta vattenmätare hos mig genom ett hål på 20*40 cm så ska väl det där gå finfint.

Lång historia, men byggarna fattade inte mina instruktioner, så tvättmaskinsskåpet hamnade på en 30 cm hög noga ihoplimmad sockel med inkommande vatten under och sedan två lådor bredvid varandra, istället för en låda och en falsk påsnäppt lådfront framför inkommande vatten. De fick göra ett hål i skåpets botten, så får man ta ut lådan (som är 60 cm bred, 60 cm djup och 30 cm hög). Funkar fint att fotografera vattenmätaren med mobilen, men det gick till min förvåning att byta den också!

Bilden i inlägget ovan är trams. I orginalmonteringen satt mätaren under varmvattenberedaren, vilket är helt lagligt. Den nuvarande är rätt tveksam, men montören bara skrattade.

Hittar inget om placeringen där? Bara om hur själva vattenmätaren ska vara beskaffad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.