Hej!

Vi har enskilt avlopp med servitut på kommunens mark, precis angränsande till vår tom toch vi fick idag ett delegationsbeslut från Bygg och Miljöenheten där vi får ett förbud att släppa ut WC och BDT-vatten från 2018-01-01.

Om vi skall kunna fortsätta släppa ut sådant vatten så måste en ny anläggning vara förbättrad och färdigställd till just 2018-01-01.

Dessutom är ju de åtgärder som måste vidtas tillstånds- eller anmälningspliktiga och kommunen skriver att de har upp till 6 veckors handläggningstid vilket ytterligare förkortar vår planering?

Är inte allt detta väldigt kort tid?

De skriver att man kan överklaga men vad händer då?

Jag trodde att normal rutin var 2 år?

JD

harry73
Tar det så lång tid? Börjar du nu med att samla in offerter, borde det inte vara något problem att få allt färdigt innan vintern

Nu gäller ju inte min fråga tiden det tar för att få arbetet utfört, utan om själva den tid som kommunen har ålagt oss att följa.

När man läser här och när jag varit i kontakt med andra så verkar den normala gången vara att man får två år på sig att starta?

Någon annan som vet vad som gäller?

JD

Jag hade två år på fritidshuset.
Kan inte svara på om det är kutym dock.

Avtalade direkt med en markentrprenör, eller grävare om man hellre vill kalla det så, om hur jobbet skulle göras.
Skaffade och fick också bygglov direkt.

Sen sölade den första grävaren, trots påtryckningar, över tiden så jag fick byta till en annan firma som gjorde jobbet direkt.
Kommunen "såg mellan fingrarna" på att det gått över några månader och att starttiden på bygglovet t o m var överskriden lite.

Men varför vänta? Lika bra att sätta igång och lösa h-etet direkt.

Tack skall du ha MagHam!

Jo visst skall vi ta tag i det här men vill ju gärna ha så lång tid på mig som möjligt då vår situation kanske är lite speciell?

Vi ligger inom kommunens va-område men de vill inte koppla oss på nätet direkt utan vill "tvinga" oss att installera pump, vilket vi inte vi ha. De har tidigare påstått att det inte går att gräva ordentligt fall på grund av avståndet vilket enligt en kamrat som har entreprenadfirma, bara är nonsens. Misstänker att de egentligen tycker det blir för dyrt då vi bor några hundra meter från anslutningspunkten.

Tror inte heller att vi får lov att göra något med den gamla brunnen heller då den ju ligger på kommunens mark plus att vi har under 100 meter till sjökanten.

JD

Claes Sörmland
Du har ingen laglig rätt till någon särskild tidsfrist utan det är din skyldighet att inte släppa ut orenat avloppsvatten till skada för människors hälsa och miljö. D v s i lagens mening så skulle du ha tagit tag i detta långt innan kommunen knackade på dörren.

Kommunen har också gjort rätt som har meddelat dig ett förbud från ett visst datum och inte ett föreläggande. Nu ligger bollen hos dig att inkomma med en ansökan om tillstånd för ett enskilt avlopp om du vill ha ett sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.