D
DjKool: Återupptar denna tråd å luktproblem har dykt upp igen. Det luktar från vattenlåset i duschen på övervåningen och ingen annanstans. Detta sprider sig såklart i huset. Vi har tittat så vattenlåset fungerar som det skall och det verkar det göra. Det vi vet är att det inte verkar komma ut luft från Baga Easy genom avluftningsröret som går ut på taket så detta har vi tänkt försöka
4 svar · 2,4k läst
M
Marcussjogren: Kom på att det är definitivt inte plastklädda galvade rör då röret på ett ställe böjer sig och då på ett sätt som inte är bockat. Det är dessutom alldeles för lätt för att vara i metall. Så det är endast galvade delar mellan hydrofor och filter.
39 svar · 13,9k läst
·
A
Allmänobildad: Inga andra rör än kall- och varmvatten behövs. Något att hänga i åtanke är att rören/slangarna på nya blandaren kanske inte passar direkt i anslutningar​na som befintlig blandare sitter i.
1 svar · 719 läst
mexitegel
mexitegel: Allt inom fastigheten är fastighethetsägarens ansvar. Att det ska finnas en lucka tillgänglig för kommunens inspektion låter långsökt och regleras i så fall genom kommunens VA-avtal eller ett servitut. Något som du enkelt kan kolla upp. Det är inget formellt fel att brunnen ligger under marknivå, det gör även vissa av kommunens egna brunnar av praktiska skäl. Men när du ändå har
15 svar · 3,0k läst
·
D
Diremone: [bild] Med lite hjälp av varmluftspistolen så var det enkelt att lossa förminskningarna :thumbup: så nu har jag löst det här tillräckligt bra så det funkar nått år till innan hela badrummet ska göras om. Tack för all hjälp :)
15 svar · 6,1k läst
·
harry73
harry73: Räcker det inte att göra rent i brunnarna hemma, men ska man också göra det hos hela släkten;) Verkar som det saknas nåt, men sen är du smutsigt och mörkt att man inte ser så mycker. Börja med att ge systern en hink med varmtvatten och diskmedel och en diskborste och be henne göra rent allt hon kommer åt. Därefter kan du fundera vart vattnet tar vägen och hur allt fungerar
1 svar · 1,8k läst
·
Buford
Buford: Tack för svar! Jag hoppas det räcker då helt enkelt. :) Finner en viss glädje i att gräva, så det underlättar jobbet lite, men när väggarna började rasa så tappa jag helt enkelt sugen... Ska tänka på lutningen framöver ;)
5 svar · 8,6k läst
T
Tony2: Slutet på historien. Jag har lyckats installera Biltemas beredare. [bild]
9 svar · 7,1k läst
·
C
camaro1969: beställt! radiatorns anslutningar hamnar på ca cc60 från väggen rören ska genom en vägg ca 80cm till höger. tänker mig att man borde kunna dra raka rör utan att böja dem så de ligger närmare väggen? svårt att borra med 20mm från väggen i hörnet.. va hos morsan i helgen och där i hennes lägenhet var rören ca 60mm från vägg
8 svar · 5,5k läst
·
L
Linusida_: Japp, det sitter ett Aquastopp på den som jag har tagit isär och gjort rent. Men hur kan jag veta att det är den som är trasig? Vill helst slippa ta dit en reparatör så jag vill försöka rengöra allt som går först. Den där stora platsgrejen på bilden ser jättesmutsig ut på ett ställe men jag kan inte komma på hur man får isär den.
2 svar · 2,7k läst
·
H
Huddingetullingetumba: Det var det jag misstänkte. Vad märkligt att det säljs färdiga kit där slang och stödhylsa inte är kompatibla...
2 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Toppenbra! :thumbup:
9 svar · 7,7k läst
·
T
Topaz: Tack för tipset! När jag såg verktyget så förstod jag var man ska trycka för att demontera kopplingen. Det går bra med en skiftnyckel. [bild]
3 svar · 2,2k läst
·
F
fredrik.johansson: Jo, det är inga problem. Det har bara inte blivit gjort.
6 svar · 3,9k läst
torbeno
torbeno: Det kom en kille från slangakuten och lossade toan. Han kunde då konstatera att stolen sitter förskjuten för långt bak i förhållande till väggen, så avloppet ner blir för smalt och bildar en hävert. Och så blir det väldigt lätt stopp då passagen är för trång. Så fick jag det förklarat iaf. Lösningen blir att flytta fram stolen 4-5 cm som det verkar. Jag har inte sett det
23 svar · 9,2k läst
·
fgo
fgo: gissar på tvättkorg/soptunna av nåt slag. Men ifall det är tilluft och frånluft så nära varandra så finns risken för kortslutning, så du bör kontrollera hur luften rör sig.
11 svar · 1,5k läst
·
fahlis
fahlis: Det går kanske att dra ut käglan med ett verktyg i den här stilen? [bild] krok från Clas Ohlson
6 svar · 2,5k läst
·
A
Arnodt: Röret ut från varmvattenberedaren är troligen av koppar och kanske ytterdiamdiameter 22 mm och godstjocklek 1,0 mm. Spolar du varmvatten i ett sådant rör, så leds värmen mycket snabbt(sekunder, kanske ett par sekunder) till kopparrörets yta. Vore röret av tjock plast, skulle det dock vara annorlunda.
6 svar · 1,1k läst
roland53
roland53: Jag tror att du har problemet i själva duschblandaren. Du kan få sådant fenomen när själva termostatdelen är igenkalkad eller på bommen. Att det händer bara en gång är väl bara att nonchalera, men om fenomenet kvarstår en längre tid så bytt känselkroppen.
2 svar · 1,5k läst
S
Stefan1972: Enklast är nog att ta loss stolen och kolla så det inte fastnat nåt..........börjar det bygga på nåt som fastnat så stryps ju flödet markant.
1 svar · 670 läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: 1. Kolla alla silar i kranarna. 2. Kolla ev filter. 3. Är det dåligt tryck överallt? 4. Har ni en gräv brunn eller djuphålsbrunn? 5. Har ni blandat koppar och galvade rör? 6. Ligger bottenventilen i brunnen på botten? 7. Hur gammal är hydropressen? 8. Har ni gamla rör? 9. Ge oss bilder
15 svar · 9,9k läst
K
Keld: Kanske sätta en brunn/sandfång innan du går på befintligt takavlopp.
3 svar · 4,4k läst
·
H
HSP: Om allt är ok med styrelsen så. Tappa ur aktuell stamm så pass att vattnet står lägre än ditt våningsplan. Proppa avsticket på stammen. Med svarta rördelar lin och pasta. Är det svetsat avstick så gängas röret och en huv dras dit med lin och pasta. Ingen inspektinslucka kommer att behövas då slitsen innehåller många skarvar idag som inte är åtkomliga. Sätt inte dit något
21 svar · 10,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Litet tillägg bara, smörj med armaturfett (som även glidex tillverkar). Skriver man endast "glidex" kan det misstolkas. Annars ett helyllesvar! :thumbup: [citat]
4 svar · 9,4k läst
·
M
mogge_73: Troligen är det borrat bara dom första metrarna, lyft upp och kapa av slangen och fäst den igen så är mog problemet borta. Man kan syreaktivera vattnet inne i huset med en "syreaktivator". Då får man också koll på vad som sker. Passa också på att ta ett nytt prov efter några veckor så ser du om det har ändrats något. Om du fyller en flaska till hälften och skakar så försvinner
28 svar · 7,4k läst
·
O
olofh: [citat] Helt lodrät behöver det inte bli då vi skulle kunna låta röret gå snett uppåt uppe på vinden, men visst, kanske inte optimalt
2 svar · 4,3k läst
·
D
Daniel__s: [citat] Kan mycket väll va den gamla varianten vet ej, men tanken är att byta från kök till rensluckan i källaren.. [citat] inte tänkt på det, det visar sig när jag river i köket. Jag tror inte det är mer än avlopp från kök då avluftning från avlopp går upp i en takhuv som ligger en bra bit ifrån köket
3 svar · 1,4k läst
·
J
jamaica: Det är en innervägg. Säker? Lite olika svar nu men å andra sidan lär det väl inte skada iaf? 😊 Förstår dock inte riktigt tugget om de mjuka slangarna?? Ytterligare en fråga: vilket mått på tittluckan bör jag ha? 15*15 El 20*20 ?
24 svar · 4,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är ju inte alltid det blir 90º som man tror. Om du köper några 45º, 30º och 15º så får du ihop det hur det än ser ut i verkligheten. Bara lämna tillbaka det som inte gick åt senare. Och använd glidex på tub!
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.