E
Emilius: Egentligen...är det inte bara smartare att bila upp golvbrunnen som sitter där idag och göra nya anslutningar till dusch och handfat också som jag ska klämma in i utrymmet? Då blir det ordentligt gjort från början. Hur stor är "risken" att dimensionen på befintligt avloppsrör är alldeles för liten (vad är "för litet").
7 svar · 8,9k läst
O
Othahaiti: Ok, det låter som man får skruva isär systemet. Kranar kan säkert gå gå i sönder och saker lossna som då fastnar i rören. Jag följer med spänning vad ni hittar. Man behöver så mycket kunskap man kan finna när man har gamla hus.
5 svar · 7,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Då löser det sig under alla omständigheter.
11 svar · 2,3k läst
·
K
Kakel Jonas: Finns toaletter med avlopp som går rakt bak. då kan du göra som du tänkt.
1 svar · 888 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ett tips är att du vänder dig till någon som är registrerad som kvalitetsansvarig/kontrollansvarig i din kommun. De brukar ha ett brett kunnande i allt som rör byggande och bygglovsprocessen. Kommunens bygglovsavdelning bör kunna ställa upp med namn och kontaktuppgifter. Eller http://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/ Och välkommen till Bygga Hus-forumet,
2 svar · 953 läst
P
peter_sweden: Hej Jag får inom kort kommunalt VA. Mitt avlopp ligger lägre än anslutningspunkten så jag behöver en LTA-pump (som jag får bekosta själv). Har ni tips på leverantör/modell eller vad jag ska tänka på vid val av modell? Jag betalar gärna lite mer för en pump som inte strular. Den kommer behöva pumpa 10-15 m (i princip berg hela vägen) och placeras nedanför vårt sovrum som ligger
0 svar · 639 läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Tex. Gabbe1 är inne på min linje att det är en gammal skröna, men det verkar lika svårt att bevisa som motsatsen att moderna rör skulle gå att lägga med stort fall.... probe69, som säger sig vara rörinspektör påstår här att: [citat] TS ger också uttryck i sitt startinlägg för att det inte finns några belägg om maxlutning i några anvisningar från tillverkare av rör,
16 svar · 2,8k läst
·
U
under_construction: [citat] Ja, jag tänkte hålla mig till Uponor. Eller menar du väggfästet i duschen? Det har jag inte ens börjat fundera på än.
3 svar · 1,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Kanske en bild på motorns anslutningsdosa vore bra? Och när ändå kameran är framme, så är en bild på typskylten också bra att ha.
10 svar · 4,7k läst
kulle
kulle: sätt pumpen i den andra brunnen som det mynnar ut i och försök tömma där
12 svar · 7,6k läst
·
C
corre: Det brukar vara ett 110 eller 160mm rör med ändplugg på din sida om det är en ny anslutning. Tappvatten med 40 eller 32mm PEM, antingen med servisventilen pluggad, eller med en plugg på slangen. Rören från din tomt kan ligga djupare ute i gatan, de kan också ansluta på 1.7, men ej högre.
1 svar · 2,6k läst
B
bomm: Med planadapter och halvkoppling löstes iaf problemet i en anhörigs hus och det har då stoppat ett par år nu. Det måste vara bästa kompromissen ifall man inte vill byta fördelare. Jag skulle inte ligga vaken på nätterna och oroa mig......
7 svar · 3,9k läst
·
H
hempularen: Åmne utbrutet från en juridiktråd /moderator
2 svar · 1,3k läst
J
Jonas L 84: Ah, bra, då vet jag lite mer. Då får jag väl ta och anmäla mig där. Hade ledningen legat frostfritt hade jag inte oroat mig. Jag tror den ligger 0,3-0,5 m djupt på "min" sida. Andra sidan vet jag inte, brukade man borra horisontellt eller snett nedåt på 90-talet?
2 svar · 1,8k läst
Music Man
Music Man: Om du öppnar knappen där man lägger i en sådan där fresh-stång så skall det knäppa till när man stänger den.
3 svar · 2,3k läst
Demmpa
Demmpa: TS om du vill behålla slangstumparna så byt skarven mellan kopparrören och slangarna till följande (välj rätt dimension): Utan avstängning: https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-krom-klamkoppl-rak-10x15r-utv/ Med avstängning (kan vara fördel): https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-12x15r-ut/
7 svar · 2,0k läst
·
pelrik
pelrik: Jag lånar tråden lite här :) Min JFB utlöste igår och det visade sig vara VVB som börjat läcka. Det är en Hajdu z75esd från 2013 och jag misstänker att anoden aldrig är bytt. Det var riktigt mycket rost-gegga inne i beredaren när jag kollade. Hittade bruksanvisning på nätet: https://www.malmbergs.com/docs/ba/8818805.pdf Frågan nu är om det är lönt att byta anod? Jag hittar
34 svar · 33,3k läst
·
B
Berg Skogen: [citat] Det funkade med dom adaptrarna ovan.
13 svar · 8,7k läst
·
pelpet
pelpet: Hansgrohen har jag inga tvivel på, det är decosteels blandare jag var tveksam inför.
3 svar · 1,4k läst
·
G
Golvmoppp: Okej tack tack! Allt verkar funka som det ska nu!
9 svar · 5,0k läst
·
O
Olleman: Tack. Då är bara frågan om det finns små avvikelser mellan amerikansk PEX standard 1/2" och Europeiska 16mm PEX men det får väl visa sig helt enkelt.
5 svar · 3,9k läst
·
Z
zingo: [citat] Kan ju börja med att bygga om denna :D http://www.clasohlson.com/se/Sil/Pr345116000 (7 cm)
18 svar · 3,5k läst
L
lordi: Mycket riktigt, 180 cc var en gammal standard och då med R20 gängor. 160 cc är fortfarande vanligast i Sverige, även om 150 cc, som är europastandard, används mer och mer. Framför allt av husfabrikanter. Enklast för dig är att köra på 160 cc, eftersom du redan har det avståndet. Du kan, om du vill montera en 150 cc-blandare senare, men behöver då använda excenterkopplingar mellan
19 svar · 4,7k läst
Snailman
Snailman: Innan jag räknat över är det 4 enkla och två dubbla klämmor, nu behöver jag lite andra grejor som inte Rinkaby har, men som Sigro har, så nån gång behöver jag nog beställa därifrån ändå.
8 svar · 3,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Gör så.
14 svar · 24,4k läst
·
P
pozz2: Krävs det något speciellt flöde eller "tryck" i vacuumet för att en sådan här ska göra sitt jobb? http://www.rinkabyror.se/artikel/vakuumventil/ Hade jag tex kunnat koppla den till en flaska och vända uponer på den och att ventilen då släpper in luft?
0 svar · 2,9k läst
useless
useless: Jag bytte avlopp för några år sedan (enskilt avlopp med slamavskiljare och infiltration). Då var det krav från kommunen på att minst en stam skulle vara öppet ventilerad. Den andra stammen har jag en vakuumventil på (i varmutrymme) och den började läcka avloppslukt efter ca 10 år så jag bytte ut den.
34 svar · 17,3k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Blev lite mycket med snabbkopplingar, så nu har jag köpt nya manometrar och bestämt att de ska demonteras på hösten. Tack alla för tips. Stänger tråden från min sida.
13 svar · 6,7k läst
·
C
Challe777: En till fråga som kom upp efter att jag besökt Bauhaus, enligt killen där så hade jag allt som jag behöver för att montera, men muttern på bilden kan jag väl inte återmontera efter kapningen, en mutter som är 24 år gammal borde väl bytas ut... [bild]
10 svar · 2,8k läst
·
F
FlyHigh: Jag kommer efter lite slarv med skruvar behöva ersätta 2st rör a 12 meter. Det är Roths 22*3mm pexslang som jag behöver byta ut men jag hittar bara stora rullar. Är det någon som känner till ett ställe man kan köpa Roths multipex 22*3 som metervara (helst utan skyddslang men med skulle också funka) Jag är inte säker på att det är hål i slangarna, den ena kan jag inte så och den
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.