2 987 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Justera reduceringsventil - montera manometer
Hej!
Har en reduceringsventil på mitt inkommande vatten då min gata har haft bekymmer med högt vattentryck. Nu är det dock otroligt lågt tryck så det är dags att justera ventilen.
Har lyckats komma fram till att det rör sig om den här:
http://www.rskdatabasen.se/kategori...matur/reduceringsventiler/avi-1822-5084161-49
Hur justerar jag den?
Har en lös manometer liggandes som jag tänkte montera. Hur gör jag det? Ska det på någon lin och locher eller tätar den på annat sätt?
Har en reduceringsventil på mitt inkommande vatten då min gata har haft bekymmer med högt vattentryck. Nu är det dock otroligt lågt tryck så det är dags att justera ventilen.
Har lyckats komma fram till att det rör sig om den här:
http://www.rskdatabasen.se/kategori...matur/reduceringsventiler/avi-1822-5084161-49
Hur justerar jag den?
Har en lös manometer liggandes som jag tänkte montera. Hur gör jag det? Ska det på någon lin och locher eller tätar den på annat sätt?
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Vet inte hur man justerar men däremot så vet jag hur en tryckregulator funkar så om vi leker med tanken att den är ställd på 5 bar och du numera bara har 3 bar in så kan du skruva till f**n avlöser dvs den begränsar bara max tryck så låt du den vara och kontakta din vatten leverantör mvh andreas
Det går inte att justera tryckreducering överhuvudtaget utan att mäta trycket om man vill vara
säker på var man ligger på för trycknivå. Numera finns manometrar med inbyggd dator/logger
som enkelt kollar vilket reglerområde man hamnar vid olika belastningar och flöden, för att
kunna justera in optimalt i förhållande till dimensioneringen i övrigt.
säker på var man ligger på för trycknivå. Numera finns manometrar med inbyggd dator/logger
som enkelt kollar vilket reglerområde man hamnar vid olika belastningar och flöden, för att
kunna justera in optimalt i förhållande till dimensioneringen i övrigt.
Liknande trådar
-
Hur justera plan-/rikthyvel - ojämn tjocklek
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur justera Swedoor snap-in gångjärn
Fönster & Dörrar -
Justera 3-armad markis
Altan & Uteplats -
Duschdörrar - justera/montera om, eller bara längre släplist?
Badrum -
Thermia 12 zr-ti - Justera Vinter/underhållstemp till 15grader.
Värmepumpar