prototypen
prototypen: Japp det kan det om man lägger en redig 2:a med tillhörande papper. Protte
19 svar · 15,4k läst
·
B
Boan: http://vvsbutiken.nu verkar vara relativt lågt. 93,75 kr för RSK 1941467 22mm Vinkel Tumbovvs säljer den för 90 kr inkl moms, nu börjar det likna något. :)
17 svar · 5,1k läst
Abuquir
Abuquir: Jag vet att när min morfar borrade vatten till våran sommarstuga, för ca: 30 år sedan så var vattnet också brunt/ grumligt. Jag minns att det tog väldigt lång tid innan det blev klart vatten. Vi hade inga filter, men det tog lång tid. Typ flera månader innan det lugnade ner sig och blev klart vatten. Detta använde vi oss av i säkert 15 år innan vi kopplade oss till kommunalt vatten,
8 svar · 3,7k läst
·
H
Henkan-: [citat] Finns som sagt redan men är bortplockat på bilden för att komma åt röret.
10 svar · 13,6k läst
·
K
Kojak: Det är ett lårben, ring rättsmedicin
1 svar · 2,6k läst
·
NetNut
NetNut: Genomströmingsvärmare har högre märkeffekt och kräver ofta 16A avsäkring enfas 230v. Kan ju gå om man lägger den andra varmvattenberedaren på en annan fas och planerar så att belastningen i huset blir jämnt fördelad över faserna. Förutsatt att trefas är tillgängligt funkar det, är det enfas så blir det rätt stor huvudsäkring för att hålla om båda beredarna är igång
2 svar · 1,7k läst
L
lvedin: Ok då skulle jag skarva hela kopplingen ända ned (ser ut att vara 15mm nedre röret). Det finns alla 16mm delar som behövs. Sigro.se är de som även har stödhylsor 16mm i sortimentet. Var extremt noga med att röret går rakt i kopplingen när muttern sätts på. Gängan SKALL gå lätt men handen, annast sitter röret snett och gängan snett. Alltså en 18 mm skarv med förminskningshylsa
8 svar · 3,3k läst
·
Anders 1920-tal
Anders 1920-tal: En fråga till: Jag ska placera pumpen bakom uthuset nere vid sjön. Jag letar därför efter ett litet öppningsbart pumphus i ex durkplåt att ha pumpen i som skydd mot väder och vind. Men det tycks helt omöjligt att hitta ett sådant... vet någon var det finns att köpa? Anders
5 svar · 7,4k läst
·
J
jesper dahlkvist: Sagt och gjort! :D [bild]
11 svar · 7,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Toppen! :thumbup:
18 svar · 15,0k läst
·
L
Lars48: [citat] Källan kan vara ånga från avloppet som kondenseras till vatten inuti plåtröret på taket.
13 svar · 9,7k läst
·
T
thced: [citat] Jag ska nog tillägga att servitutet i fråga ligger inte mellan våran tomt och granne A, som jag pratar om, utan på granne Bs tomt, ängsmark. Och det nya avloppet blir säkerligen inte bädd utan någon mer avancerad lösning. Men jag är ändå kluven till att dela avlopp även om det blir mer ekonomiskt just i installationsskedet.
2 svar · 4,2k läst
·
kulle
kulle: Det sitter skruvat på diskhon. Du behöver denna satsen för att byta http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenlas-med-rullganga/
4 svar · 5,5k läst
·
C
Chronaus: Ja vad fan (ursäkta mitt språk) betyder " om inte spackelleverantören rekommenderar något annat." Innebär "leverantören" personen som levererar spacklet till dörren eller menar de tillverkaren som skrivit ut rekommenderad skikttjocklek på förpackningen? Sen kan man undra om 12 mm Alltid är minimum och att det enda som kan förändras är att minimumet ökas. Det vill säga minsta
7 svar · 7,3k läst
P
peter_sweden: Hej, Jag behöver en LTA-pump som jag får betala själv. Jag har källare så det går ej att ansluta med självfall. Det är cirka 15 meter från pumpen till anslutningspunkten. I huset bor två vuxna och två barn och det är permanentboende. 1. Något tips på tillverkare och modell? Kvalitet och strulfritt är viktigare än lågt pris. 2. Hur är kvaliteten på Flygts LTA-lösningar?
0 svar · 1,5k läst
C
cpalm: Röstar också på (impellerhusdelen av) vattenmätare för individuell mätning av varmvattenförbrukning. Fanns en period då det var populärt att förbereda för detta, antagligen som en följd av oljekriserna på 70-talet. Själva mätaren har förmodligen aldrig suttit där, eller så har den plockats bort och pluggats. Alternativt kan det kanske vara en vattenvirvlare? :p
45 svar · 11,8k läst
·
kulle
kulle: .... :x
9 svar · 2,8k läst
·
kulle
9 svar · 2,8k läst
·
AndersPS
AndersPS: [citat] Haha, jag lägger också märkt till sånt ibland. Man får väl anta att de helt enkelt inte är anpassade för offentliga miljöer med allt vad det slitaget innebär, på samma sätt som de inte har sitt egna golv i varuhusen eller grytor i restaurangen.
10 svar · 4,8k läst
useless
useless: Ska det cirkulera vatten där mellan poolen och en värmeväxlare i boden? Kolla att inte tryckfallet blir för stort med den totallängd och det antal böjar du ska ha. I så fall måste du gå upp i dimension på rören.
14 svar · 2,2k läst
·
P
powercell: Jag har ett 22mm rör i huset som matar vattnet till mitt stall. Jag skulle vilja utnyttja detta röret för att få lite bättre fart på flödet när jag ska fylla min badtunna med vattenslang. Finns det något bra sätt att få tillgång till hela 22mm röret kapacitet men som ändå är fryssäkert (badar ju på vintern också) Man skulle ju kunna lägga en PEM-slang med värmeslinga i men
0 svar · 1,4k läst
NetNut
NetNut: Skönt att du fick rätt på det, alltid roligt när man kan hjälpa till.
9 svar · 5,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Den är kap-bar. Det kommer bli prima! :thumbup:
2 svar · 1,9k läst
C
camaro1969: kammare 2 och 3 ska helst inte ha något slam... man kan gärna skyffla över det till kammare 1 för att minska risken för slamflykt som kan täppa till infiltrationen eller vad man har efter...
5 svar · 14,6k läst
·
Charlie2
Charlie2: Jag skulle inte heller flytta hon till vänster, rörelseområdet för vänster arm blir trångt. Och som Nötegårdsgubben skriver blir det rumpkrockar om ni vill vara fler i köket, och placera diskmaskinen till höger, ej vänster.
6 svar · 5,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Hmm, det vet jag inte på just den. På den jag har i min båt så kan man inte det, men runt 2 bar eller så låter väl inte orimligt. Särskilt om du har lite slang. Så pass skall allt den dricksvattenslang du har klara och lite flöde vill du ju ha.
8 svar · 3,0k läst
B
brasklappen: Kliver in denna tråd och hoppas att det är Ok då jag sitter i samma sits. Behöver också byta klämringen och jag har heller inte möjlighet just nu att byta mattan. Har läst någonstans att man kan lägga Aquatät för att täta ytterligare, stämmer det och är det i så fall bara att smeta på vid mattkanten innan man lägger i klämringen?
8 svar · 11,6k läst
snaggletooth
snaggletooth: Kontaktorn borde vilken elfirma som helst kunna fixa. http://www.oemautomatic.se/Produkter/El-skap/Relaer_Kontaktorer/Statiska_relaer/2-och_3-fas_5-25_A/Statisk_kontaktor_5_resp_7_6_A_AC_DRC/2376304-1903940.html
3 svar · 2,8k läst
A
annastrandh1: [citat] Det som rann i nån timme kom genom diskmaskinsslangen - alltså kallvatten. Det verkar inte bara vara jag som är förvirrad så det var ju lite skönt iaf. Tackar alla som svarat. Tror jag får fråga rörmokaren som jag haft tidigare om han kan förklara närmare.
14 svar · 3,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja, det är otäckt, stackars karl, och stackars familj som får budskapet :( Jag lider med dem! Men det är märkligt, samtidigt som SR kablar ut timmavis med reportage och presskonferenser om en militär som drunknat vid körning med stridsvagn i Boden-området, får denna VVS-arbetare fem sekunder på nyheterna. Människors lika värde?
1 svar · 2,1k läst
C
Cloggie: [bild]
4 svar · 1,5k läst
·
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.