Byggahus.se

Snabbt! Ljud från Jetpump?

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Låter en vanlig jetpump mycket eller är det först när man kopplar den till en kompressor och trycktank så att det blir en pumpautomat?

Tänkte köpa en sån idag till att driva vattenspridaren med regnvatten, men det får ju inte vara så att det blir störande ljud.

Upptäckte att biltemas pump låter 87 dBA vilket är allt för mycket. Får kanske bli en dränkpump ändå....

2. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    Allt är relativt om vad som är störande ljud, ja de låter, nej inte speciellt mycket!

3. P
    Det kan låta fruktansvärt om man har den i köksskåpet, under diskbänken, det vet jag av erfarenhet, men utomhus på ett fast underlag låter det inte lika ihåligt.... Klä in den med markskivor om det låter för mycket...

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Skulle nog tänka mig för , ser lite väl plastig ut , därav priset , tryckströmbrytaren sitter så skit blir kvar i den och felplacerad i mitt tycke ska sitta på utgående högst upp på pumpen
    ( 25 anslutning ) normal placering . trycktankens anslutning ser ut att vara max 15 , den ska ju ge vatten när pumpen står , ned till tryckbrytaren slår till och fyller upp , samt inte oviktigt vid vattenspridare , vad ger den för tryck , min 4,5 -6 bar behövs nog till det

• Laddar…
  5. K

Kallebo

Självbyggare
    En hydrofor är nog inte rätt vid bevattning heller eftersom poängen som jag förstått är att det byggs upp en reservoar på ett par liter? När man kör kontinuerligt lär den ju låta ungefär som en jetpump?..

• Laddar…
  6. K

Kallebo

Självbyggare
    En jetpump känns dessutom något enklare med färre delar som kommer att läcka och krångla

7. P
    Jag har för mig att rörmokaren jag jobbade ihop med sa att om man vill ha konstant flöde på något, i ditt fall en vattenspridare, skall man ha en pump som klarar kontinuerlig drift, helst med hydrofor, det var något om att pumparna inte är anpassade att köras mer än ett visst antal start/stopp per timme.

Det är nog bäst att höra med återförsäljaren, berätta vad du skall ha den till, troligtvis blir det en dyrare modell om garantin skall gälla....

8. K

Kallebo

Självbyggare
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tänker TS ha den som en permanent anläggning med drift varje år , så är det nog en mera proffsig modell som behövs , inte byggvaruhusens modeller , har en själv från ett företag tips

knapes.se/pumpar/dricksvattenpumpar/

10. K

Kallebo

Självbyggare
    Behöver den idag. Frågan är om jag kanske ska köpa en dränkpump för 299 (?)och pumpa upp vattnet i kannor tills jag kommit fram till vad jag egentligen behöver och har tid att vänta på leverans från internet.

Jetpumpar av typen maxi jet från knapes verkar ju vara väldigt driftsäkra och välbeprövade.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan du hantera det du ska med kanna så gör det , en dränkpump med en slang kopplad till
    Den klassen klarar lätt av det , tänk på att den ska vippa som stoppar vid låg nivå , lite besvärligt med att starta stoppa med stickproppen , då går det att lyfta den över ytan så stannar den och startar när du släpper ner den ,

12. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 529 inlägg

PNO

Medlem
    Jetpump, julas 750W modell funkar kanon till en gardena rutspridare eller ett par mindre spridare
    .
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vattensystem.jpg

Här är min vattnare. Fyller tanken vid sjön och vattnar hemma. Låter inte så man tänker på det om man inte är alldeles intill. När den evakuerar är den dock ganska högljudd.

• Laddar…
  13. K

Kallebo

Självbyggare
    Kan meddela att det var förvånansvärt bra tryck i dränkpumpen. Vattenspridaren funkar så klart inte men det blir fin stråle med vanligt munstycke till trädgårdsslangen.

Frågan är hur länge jag vågar köra den? Kylningen är ju inte något problem då den är nedsänkt i vatten men den får ju jobba rätt hårt med motståndet i en trädgårdsslang.

Har kört 10 minuter i taget utan problem.

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bara att gasa den håller , klart att livslängden påverkas av drifttiden med åren , den får bara inte gå torr , men den stannar när vippan tippar ned

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.