Hej,

Har en djupvattenpump från 1984, som efter lång och trogen tjänst nu gått i graven.

Huset ligger i ett område (Tyresö, Stockholm) som beräknas få kommunalt VA om ca 3-5 år och hoppades in i det sista att pumpen skulle hålla fram tills dess men nu krävs alltså ett byte....

Brunnen ligger på 110 m med bottendiameter på 113 mm enligt Sgu. Mätte själv brunnsdiameter till ca 135 m.m. vid brunnslock/borrtopp.

Inte helt lätt att få tag på firma som kan byta ut gammal och sätta i ny såhär i semestertider.

Hur skulle ni göra i samma situation ?

Vad kan jag göra själv och hur går jag tillväga ? Verktyg m.m. ?
Finns det någon provisorisk lösning tills efter semestertider då man kan få tag i någon bra firma ?
Finns det någon billig variant som håller ca 5 år ?
Erfarenheter av VVS jour eller bara jaga firmor tills man hittar någon som kan utföra ? Vad kan man räkna med för pris ?

Tack på förhand.

P phila skrev:
Hej,

Har en djupvattenpump från 1984, som efter lång och trogen tjänst nu gått i graven.

Huset ligger i ett område (Tyresö, Stockholm) som beräknas få kommunalt VA om ca 3-5 år och hoppades in i det sista att pumpen skulle hålla fram tills dess men nu krävs alltså ett byte....

Brunnen ligger på 110 m med bottendiameter på 113 mm enligt Sgu. Mätte själv brunnsdiameter till ca 135 m.m. vid brunnslock/borrtopp.

Inte helt lätt att få tag på firma som kan byta ut gammal och sätta i ny såhär i semestertider.

Hur skulle ni göra i samma situation ?

Vad kan jag göra själv och hur går jag tillväga ? Verktyg m.m. ?
Finns det någon provisorisk lösning tills efter semestertider då man kan få tag i någon bra firma ?
Finns det någon billig variant som håller ca 5 år ?
Erfarenheter av VVS jour eller bara jaga firmor tills man hittar någon som kan utföra ? Vad kan man räkna med för pris ?

Tack på förhand.
Jag antar att det är en dränkbar pump du har och den har gått sönder helt och du står helt utan vatten? Inte roligt, har varit där själv, rinnande vatten är en bekvämlighet man saknar enormt när den inte fungerar. Att få tag på rörmokare nu i semestern är inte lätt, men man måste ju ha vatten.

Att byta pump är inte så svårt egentligen, men tungt. Först måste man koppla bort elen, vilket är rätt simpelt, men måste göras rätt så det inte kittlar i fingrarna. Sedan ska vattenanslutningen kopplas bort och i min brunn är det bara dra uppåt, men det behövdes en stång att dra med för att få kraft.
Sedan kommer det jobbiga, 110 m vattenfylld slang är tungt, ett herkulesjobb att dra upp den. Om brunnen är mestadels torr är det så tungt att det kan vara svårt att hålla utan att tappa den, så man bör säkra med ett rep. Om det är vatten i brunnen kan det gå att lyfta för hand om man är stark, annars kan det behövas något att dra med, jag har hört om att en del har hängt den på dragkroken på bilen. 110 m slang tar också mycket plats på tomten.

Att byta själva pumpen är inte så svårt, ett par rörtänger behövs, jag själv kapade några centimeter på slangen för att vara säker på att kopplingen hade frisk ände att bita i och man måste se till att slangen bottnar i kopplingen. Man vill inte tappa pumpen i brunnen. Att hitta en billig pump är inte enkelt, man kan ju försöka hitta något på blocket eller om det finns någon nyrenoverad.

Stämmer bra det, nej inte jätteroligt men vi har snälla grannar så det löser sig ändå hyfsat men som sagt vatten behöver man ju ! Fick pris från rörjouren:

862 kr/tim. +688 kr fast avgift. Minsta debitering 2 tim. Efter 16.00 = 1275 kr/tim.+1700 fast avgift.

Detta går helt klart bort. Får jaga vidare på nån röris eller pumpfirma. Med lite hjälp från kompisar kanske man kan få upp pumpen själv och spara lite där. Försäkringsbolaget bistår med 20 % av material och arbetskostnad minus självrisk 1500 kr så det är ju alltid nåt.

Har du någon uppfattning om vad detta arbete kan tänkas ta att utföra ? Klarar en firma med två gubbar detta på en arbetsdag, givet att man inte stöter på några problem, typ att pumpen satt sig eller andra tråkigheter. inkluderat upptagning av gammal pump samt installation av ny ?

Blocket är bra tips ! ska kollar vidare, stort tack för bra input!

Jag bytte min pump för något år sedan, Min pump är på ca 50 m, hålet ca 65m, så är ditt hål 110m djupt hänger pumpen troligen inte så djupt, 90 - 100 m gissar jag på.

Fick ut en rörmokare som hjälpte mig, med min hjälp drog vi upp pumpen utan hjälpmedel, han hade en anordning för detta men hos mig funkade det utan.
Sen hjälpte jag till så gott jag kunde med montering av ny och att få ner allt i hålet igen,
Vi gjorde detta över två dagar, ena dagen tog vi upp pumpen och andra dagen åkte jag och hämtade ny och sedan monterade vi detta.
Kommer inte ihåg tidsåtgång, men om man har rätt grejer framme ( pump elkabel mm) så gör två man detta lätt på en dag.
Vet båda precis vad som skall göras bör det nästan räcka med 4 timmar, utan strul då, problemet hos TS är ju då att det är djupare än hos mig och därmed tyngre, kan ju ta längre tid då.
Och förståss skall det ju gärna vara en dörr fönster nära där man kan dra ut slangen genom, och plats ute att lägga den på.

Kostnad minns jag inte men pumpen kostade nog mellan 6 - 8 000.

P phila skrev:
Stämmer bra det, nej inte jätteroligt men vi har snälla grannar så det löser sig ändå hyfsat men som sagt vatten behöver man ju ! Fick pris från rörjouren:

862 kr/tim. +688 kr fast avgift. Minsta debitering 2 tim. Efter 16.00 = 1275 kr/tim.+1700 fast avgift.

Detta går helt klart bort. Får jaga vidare på nån röris eller pumpfirma. Med lite hjälp från kompisar kanske man kan få upp pumpen själv och spara lite där. Försäkringsbolaget bistår med 20 % av material och arbetskostnad minus självrisk 1500 kr så det är ju alltid nåt.

Har du någon uppfattning om vad detta arbete kan tänkas ta att utföra ? Klarar en firma med två gubbar detta på en arbetsdag, givet att man inte stöter på några problem, typ att pumpen satt sig eller andra tråkigheter. inkluderat upptagning av gammal pump samt installation av ny ?

Blocket är bra tips ! ska kollar vidare, stort tack för bra input!
Om ni är mycket goda grannar och mycket nära kanske ni kan dra en trädgårdslang mellan husen så ni får rinnande vatten i alla fall. Bäst är det ju om båda har kran utomhus.

Vi var två som bytte pumpen och det tog nog en dag fast vi var ovana så två rörmokare ska nog klara det på mindre än en dag om inget krånglar. Jag har för mig att pumpen gick på ca 4000:-, men det var den billigaste.
Kolla om pumpen är enfas eller trefas, enklast är ju att byta till en likadan.

Lycka till!

Det var en bra idé med trädgårdsslangen ! Lyckades få tag på en kille som kommer ut imorgon och håller nu tummarna för att det går smidigt att byta. Ny pump fick vi också tag på via lite kontakter. Är ju inte gratis i och med djupet på brunnen men fanns på lager så var lika bra att slå till. Tre fas precis som den vi har nu.

Tack för supporten !

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.