13 555 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Är dräneringsrör i tegel sammanfogade?
Dränerar du vidare vattnet på bra sätt?
Kommer vattnet på golvet vid specifika springor eller mer generellt?
Hur ligger tegelrören i förhållande till sulan och undersidan av plattan?
De kommer aldrig dränera djupare än underliggande delen på rören, så ligger de högt i förhållande till plattans botten så kommer den suga fukt...
Kommer vattnet på golvet vid specifika springor eller mer generellt?
Hur ligger tegelrören i förhållande till sulan och undersidan av plattan?
De kommer aldrig dränera djupare än underliggande delen på rören, så ligger de högt i förhållande till plattans botten så kommer den suga fukt...
Jag har inte kommit så långt att jag vet hur det ser ut, men jag kan i alla fall konstatera att dräneringsrören ligger för högt.
Vattnet kommer till största delen på ett specifikt område, men det är bra fuktigt en meter eller två i vinkeln mellan golv och vägg åt var sitt håll från det området. Jag har grävt mig ner där det kommer som mest vatten.
Jag kan i alla fall konstatera att det finns ett fall från väggen ut till sulan, vilket känns bra.
Vattnet kommer till största delen på ett specifikt område, men det är bra fuktigt en meter eller två i vinkeln mellan golv och vägg åt var sitt håll från det området. Jag har grävt mig ner där det kommer som mest vatten.
Jag kan i alla fall konstatera att det finns ett fall från väggen ut till sulan, vilket känns bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har tyvärr ingen koll på var grundvattennivån ligger, men huset ligger på en höjd, så jag tror inte att det "står i vatten" under normala omständigheter. Blött på golvet blir det bara om det har regnat till och från under flera dagar (det ligger ett berg i närheten av huset på den sida där det blir blött).
Kollar man på Pordräns instruktion så ser det ut som att rören ligger för högt, och efter vad jag har läst så ska rörets ovansida ligga i höjd med, eller under, plattans lägsta punkt.
Eller är det så att man lägger dem på olika höjd beroende på om det är tegel- eller plaströr?
Jag glömde skriva att det inte finns nåt vatten på källargolvet just nu.
Visa bilaga 227432
Kollar man på Pordräns instruktion så ser det ut som att rören ligger för högt, och efter vad jag har läst så ska rörets ovansida ligga i höjd med, eller under, plattans lägsta punkt.
Eller är det så att man lägger dem på olika höjd beroende på om det är tegel- eller plaströr?
Jag glömde skriva att det inte finns nåt vatten på källargolvet just nu.
Visa bilaga 227432
Jo, lite längre ned kanske går bra. Men om ditt problem är fukt på väggen så är det nog snarare så att du har fukttillskott ovan mark mot huset och avsaknad av membran.
I dina bilder ovan verkar det inte finns något sikt mot väggen, vilket gör att fukt har möjlighet att ta sig in i väggen.
Med Pordrän så får du ett kapilärbrytande sikt mot väggen via deras skiva som för ned fukt till rören. Ovanför skivan finns en helt tät kappa som gör att vatten inte följer väggen nedåt.
I dina bilder ovan verkar det inte finns något sikt mot väggen, vilket gör att fukt har möjlighet att ta sig in i väggen.
Med Pordrän så får du ett kapilärbrytande sikt mot väggen via deras skiva som för ned fukt till rören. Ovanför skivan finns en helt tät kappa som gör att vatten inte följer väggen nedåt.
Bilden är nog lite missvisande. Det sitter kallasfalt på väggen, men den torkade jorden utanpå får det att se ut som att det inte gör det. Att det ser blött ut beror på att jag hade spolat av tegelrören före jag tog bilderna.
Det såg bra ut i rören förresten - i alla fall på den här delen av ledningen.
Det såg bra ut i rören förresten - i alla fall på den här delen av ledningen.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur impregnerar man en murad tegelvägg i ett kök?
Kök -
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Dräneringsrör i tegel under källargolvet
Grund & Markarbeten -
Skarva dräneringsrör (nytt-tegel-nytt)
Grund & Markarbeten -
Hur pluggar man igen ett dräneringsrör av tegel?
Grund & Markarbeten