6 944 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Storlek Lk Pex rör i rör
Sida 1 av 2
Jag Ska gjuta en platta med vatten till kök, bad och dusch.
Jag tänkte mata detta med Lk Pex rör i rör som verkar lättjobbat.
Varm och kallvatten finns i pannrummet och längsta sträckan för ledningarna blir Max 14 meter till kök, övriga ligger mellan 4 och 7 meter bort.
Vilken storlek på slangen behöver jag? Tänker 16 eller 20 mm borde funka.
Ska även mata en golvvärmeshunt och där känns 20mm pex rimligt.
Är pex mest lämpligt för detta eller finns det något jag missat?
Jag tänkte mata detta med Lk Pex rör i rör som verkar lättjobbat.
Varm och kallvatten finns i pannrummet och längsta sträckan för ledningarna blir Max 14 meter till kök, övriga ligger mellan 4 och 7 meter bort.
Vilken storlek på slangen behöver jag? Tänker 16 eller 20 mm borde funka.
Ska även mata en golvvärmeshunt och där känns 20mm pex rimligt.
Är pex mest lämpligt för detta eller finns det något jag missat?
Är det shunt och inte en golvvärme fördelare?
Man får tänka lite olika av dimensionering då.
Man får tänka lite olika av dimensionering då.
Det är Lk fördelarshunt: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarshunt-vs/
Jag tror att matningen från pannan är 22mm kopparrör.
Den kommer mata 120kvm golvvärmeslinga ungefär.
Jag tror att matningen från pannan är 22mm kopparrör.
Den kommer mata 120kvm golvvärmeslinga ungefär.
Krille. Sorry glömde Citera ts I mitt inlägg. Var till honom.krilleman_215 skrev:
Jag skulle gå med 25x3.5 till shunten. Då är man safe för tryckfallen. Pex 20 är bara god för 190 l/h om man ska ha koll på tryckfallen. Nu veta jag ingeting vilken primär temp du kommer shunta med. Ju längre framledningstemperatur primär ju högre shunt matning. Skulle dimensionera för lågtemp system från början.Kortling skrev:
22 mm stam säger du. Ved, pellets?
Redigerat:
Luft/vatten!TotalControl skrev:Krille. Sorry glömde Citera ts I mitt inlägg. Var till honom.
Jag skulle gå med 25x3.5 till shunten. Då är man safe för tryckfallen. Pex 20 är bara god för 190 l/h om man ska ha koll på tryckfallen. Nu veta jag ingeting vilken primär temp du kommer shunta med. Ju längre framledningstemperatur primär ju högre shunt matning. Skulle dimensionera för lågtemp system från början.
22 mm stam säger du. Ved, pellets?
25x3.5 defentivt.
Om man ska dra pex RiR i en yttervägg av lättbetong. Hur går man tillväga då?
Drar man upp röret i betongplattan och jackar ur till rören?
Hur fäster man sedan rören där blandaren ska sitta? Vid reglar kan man ju använda en hållare som ger en bra böj till röret och fästa i en regel. I en stenvägg blir det ju lite värre.
Drar man upp röret i betongplattan och jackar ur till rören?
Hur fäster man sedan rören där blandaren ska sitta? Vid reglar kan man ju använda en hållare som ger en bra böj till röret och fästa i en regel. I en stenvägg blir det ju lite värre.
Vatten i yttervägg är ju alltid bra att undvika även fast det är godkänt "på den varma sidan".
Men ska du ha det så är det bara jacka ur lättbetongen och mura igen spåret. Du kan ju använda en fixturplåt för att få exakt cc-mått vid inmurningen av spår.
Men ska du ha det så är det bara jacka ur lättbetongen och mura igen spåret. Du kan ju använda en fixturplåt för att få exakt cc-mått vid inmurningen av spår.
Väggbockstöd heter produkten du letar efter. Bygger 70mm i väggen.
http://www.lksystems.se/sv/produkte.../monteringsdetaljer/montage-med-vaggbockstod/
http://www.lksystems.se/sv/produkte.../monteringsdetaljer/montage-med-vaggbockstod/
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg