K
Jag Ska gjuta en platta med vatten till kök, bad och dusch.
Jag tänkte mata detta med Lk Pex rör i rör som verkar lättjobbat.

Varm och kallvatten finns i pannrummet och längsta sträckan för ledningarna blir Max 14 meter till kök, övriga ligger mellan 4 och 7 meter bort.

Vilken storlek på slangen behöver jag? Tänker 16 eller 20 mm borde funka.

Ska även mata en golvvärmeshunt och där känns 20mm pex rimligt.

Är pex mest lämpligt för detta eller finns det något jag missat?

Krilleman
PEX blir bra, dessutom utbytbart.

16 till varje förbrukare KV/VV och 20 till golvvärmen låter bra. Är det många kvadrat med golvvärme kan 25 vara ett bättre alternativ.

Är det shunt och inte en golvvärme fördelare?
Man får tänka lite olika av dimensionering då.

Krilleman
Jag antog shunt (och inkoppling på befintlig VS i pannrum)

Kanske felaktigt?!

K
krilleman_215 skrev:
Jag antog shunt (och inkoppling på befintlig VS i pannrum)

Kanske felaktigt?!
Krille. Sorry glömde Citera ts I mitt inlägg. Var till honom.

Kortling skrev:
Det är Lk fördelarshunt: [länk]

Jag tror att matningen från pannan är 22mm kopparrör.
Den kommer mata 120kvm golvvärmeslinga ungefär.
Jag skulle gå med 25x3.5 till shunten. Då är man safe för tryckfallen. Pex 20 är bara god för 190 l/h om man ska ha koll på tryckfallen. Nu veta jag ingeting vilken primär temp du kommer shunta med. Ju längre framledningstemperatur primär ju högre shunt matning. Skulle dimensionera för lågtemp system från början.
22 mm stam säger du. Ved, pellets?

Redigerat:
K
TotalControl skrev:
Krille. Sorry glömde Citera ts I mitt inlägg. Var till honom.

Jag skulle gå med 25x3.5 till shunten. Då är man safe för tryckfallen. Pex 20 är bara god för 190 l/h om man ska ha koll på tryckfallen. Nu veta jag ingeting vilken primär temp du kommer shunta med. Ju längre framledningstemperatur primär ju högre shunt matning. Skulle dimensionera för lågtemp system från början.
22 mm stam säger du. Ved, pellets?
Luft/vatten!

25x3.5 defentivt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K
Om man ska dra pex RiR i en yttervägg av lättbetong. Hur går man tillväga då?

Drar man upp röret i betongplattan och jackar ur till rören?
Hur fäster man sedan rören där blandaren ska sitta? Vid reglar kan man ju använda en hållare som ger en bra böj till röret och fästa i en regel. I en stenvägg blir det ju lite värre.

K
Luska fram att väggdosa är det jag söker.

Krilleman
Vatten i yttervägg är ju alltid bra att undvika även fast det är godkänt "på den varma sidan".

Men ska du ha det så är det bara jacka ur lättbetongen och mura igen spåret. Du kan ju använda en fixturplåt för att få exakt cc-mått vid inmurningen av spår.

K
Tack, jag vet detta. Tyvärr är min fru arkitekt och hon tar ingen hänsyn till detta trots protester. Det kommer hursomhelst isoleras utanpå så jag är inte så orolig.

Tack för svar.

K
Finns det något lämpligt tillbehör som böjer röret 90grader och håller det på plats?
Lk väggdosa vill jag inte använda. Dels vill jag inte mura in en koppling, dels vill jag kunna byta innerslangen om det behövs.

Krilleman krilleman_215 skrev:
PEX blir bra, dessutom utbytbart
Jag har inte sett många RiR-installationer. Hur ofta förekommer det att man vill/måste byta inneröret? Och hur bra fungerar det att dra ut inneröret och skjuta in ett nytt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.