Byggahus.se

Koppla in varmvattenberedare.

1. rayab
    Medlem · västragötaland · 118 inlägg

rayab

Medlem
    Hej.

Ska koppla in vattnet i stugan.
    Är det lika enkelt som jag tror?

Koppla huvudvattnet till en sådan här grenrör som på bilden som fördelar kallvattnet till kök och bad + till varmvattenberedaren. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Push-kopplingssystem/PEX-Grenror-2000030615/
    Och samma sak från varmvattenberedare till en likadant grenrör som fördelar varmvattnet.
    Skickar med en bild som förklarar lite enkelt hur jag tänkt!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    koppla vvs.JPG

Tacksam för hjälp och tips :D

2. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    NeeeJaa! Varmvattenberedaren skall ligga på minst 65 grader för annars växer legionella bakterien i beredarn, men samtidigt är det för varmt för kranen, risk för brännskador.
    Därför finns det en blandningsventil som blandar in kallvatten när du öppnar en kran.
    Kolla på VVS firma t.ex. RinkabyRör

• Laddar…
  3. rayab

rayab

Medlem
    • Laddar…
  4. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nej, det måste inte vara mins 65°C på grund av legionella. Men i övrigt håller jag med.

5. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 754 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Det är inte svårare än så, kallt in och varmt ut - Det som är värt att tänka på är, med tanke på att du skriver stuga, skall stugan kallställas är det tacksamt att redan nu sätta avtappning på systemet så att du enkelt kan tömma beredaren/systemet vid avresa på hösten.
    Sen planera antalet avstick, generellt blir det fler kallvatten än varmvatten, använd kopplingar avsedda för fördelaren samt tillhörande slang eller rör... typ! Blir nog bra det där!

• Laddar…
  6. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Bara kör så det ryker om rören. ;)
    Använd pexrör med plåtstöd för 90 graders bockning.
    Är det någon som har koll på mintemp för legionella bakterien det är en bit över 60 grader men jag vet inte exakt.
    Jag får Googla.

Enligt gällande rön sker bakterietillväxt vid 20–45 ºC. Bakterierna har svårt att överleva temperaturer över 50 ºC och ju högre temperatur desto snabbare dör de. Enligt branschregler Säker Vatten ska varmvattenberedare eller ackumulatorer ha minst 60 ºC, utgående varmvatten ska hålla 55–60 ºC och temperaturen i VVC-system får inte understiga 50 ºC.

Stillastående tappkallvatten får inte bli varmare än 24 ºC på 8 timmar. Dessutom är det viktigt att inte ha outnyttjade avstick eller andra delar där kallvattnet kan bli stillastående.

Enligt VVS forum

Ökar du till 70-80 grader kan du duscha dubbelt så långe innan varmvatten tar slut.

Redigerat 4 jul 2017 16:12
    • Laddar…
  7. rayab

rayab

Medlem
    Ja det är till sommarhuset.

Funderar på om man kunde koppla på luftnippel på kopplingarna och kanske någonstans längs rören och använda kompressor för att blåsa ut vattnet :thinking:

Låter det som en smart idé?
    Eller någon som har bättre förslag?

8. rayab

rayab

Medlem
    Så här ser planen ut.
    Kommer dra synliga kopparrör till allt förutom till köket där jag har förberett med pexslang under golv.
    vvs 1.JPG

Här är ritningen på väggen i tvättstugan där vattnet kommer in:
    vvs 2.JPG

Tror ni att det kan fungera att koppla på luftnipplar och blåsa ut vattnet.
    Antagligen kommer jag ha underhållsvärme på i stugan genom en luftvärmepump men skulle kännas bra att tömma systemet när man inte ska vara där på en stund.
    Kan ju bli strömavbrott...

Tänkte jag skulle fästa grenrör (Finns den speciella festen för detta?:thinking:) och dra rören helt synlig på väggen i tvättstugan vidare till badrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.