Vatten & Avlopp
jamaica: Det är en innervägg. Säker? Lite olika svar nu men å andra sidan lär det väl inte skada iaf? 😊 Förstår dock inte riktigt tugget om de mjuka slangarna?? Ytterligare en fråga: vilket mått på tittluckan bör jag ha? 15*15 El 20*20 ?
Krilleman: Det är ju inte alltid det blir 90º som man tror. Om du köper några 45º, 30º och 15º så får du ihop det hur det än ser ut i verkligheten. Bara lämna tillbaka det som inte gick åt senare. Och använd glidex på tub!
Krilleman: Vilken variant har du? Det finns rep-satser till dom flesta varianterna från LK! http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-armatur/produktsortiment/reservdelar/
Marcussjogren: Jag har dålig koll på sortimentet, men under ett vanligt tvättställ så är ju anslutningen mellan vattenlåset och röret mot avloppet ordentligt lätt att montera. Är ju bara en packning på anslutningen och en plastmutter som dras åt. Tar väl 10sek att både få av och på. Borde ju finnas en rak koppling som är motsvarande, typ en sån här:
tompalito: Tack för svar PerOF! "Säker Vatten" Skriver följande: "I betongbjälklag ska det anslutande spillvattenröret ha en fästanordning som är placerad högst 200 mm från anslutning av golvbrunn." Vad gäller om man har en golvbrunn med lodrät utlopp? Anslutningsröret ligger ju då i isoleringen. Räcker det att jag fixerar med fogskum?
Lane: Nä, lika långt och "mittläget" är precis som du sa, kl sju ungefär. Så du har säkert rätt och jag har missat denna "utveckling"....
Daniel__s: iof så har det blåst endel nu senaste dygnet.. ska tänka på det nästa gång
Lindmarc: Tack för alla råd och tips! Vi har nu löst det, sambon skruvade av "locket" i själva vasken och fick bort det mesta som orsakade stoppet.
anders07: Jag skulle alla gånger ta en väggbrunn idag. Dels är det snyggare och du kan få en jämn lutning mot väggen som ger mindre problem med vatten som rinner utanför duschen eller duschvägg.
smurfen72: Finns klämkoppling för slang också men man ska veta vilken slang man har.
evafry: Hej! Vill sätta in en bänkdiskmaskin i köket och funderar på hur det bäst ska lösas. Har kollat befintliga trådar men är ändå inte säker på vad som blir bäst. Det finns inte plats att ställa maskinen i nåt skåp och heller ej plats för fullstor, så det är ovanpå bänken som gäller. Det jag tänkte först var att koppla in den på den befintliga kranen, som ser ut exakt som
jackass: [citat] Instämmer, ser ut att vara precis det jag behöver. Letade hos andra butiker utan att hitta nåt lämpligt. Stort tack!
ballofix: Gick och köpte en ordentlig ballofix, sen när jag kom hem dök reparatören upp och fixade toaletten. Så grymt. Då passade jag på att få honom byta ballofixen. Efter det kom det mycket mycket mer vatten från den. Nu fungerar tvättmaskinen perfekt. Tur att det löste sig, killen från elkedjan trodde maskinen var defekt i början och tänkte ta tillbaka den. Vore slöseri med resurser och
Köksblandaren: Haha jo det hade inte varit fel med lite billigare lösning. Har redan flugit iväg pengar när man behövt köpa verktyg och grejer. Tack för hjälpen! :)
ahlgren88: Ok. Jo det har jag förstått. Har beställt mig ett RO-44 filter.
Krilleman: För enkel åtkomst så kan du du ju då vara bättre att dra upp ett rör på väggen för tappventilen!
mogge_73: Hur ser vattenkvaliten ut? Gegga, järn, förbrukad offeranod tyder på att vattnet kanske inte är helt 100. Är det egen brunn?
Krilleman: [citat] Höger/vänster-muff finns absolut att köpa än idag! ;) Under ser du dahls lagersaldo idag: [bild]
janne67: Hej! Jag vill gärna ha råd hur jag ska göra med dessa rör som har blivit placerad i vårt duschhörn (inte duschkabin) på grund av att vi ändrade planlösningen i badrummet. Jag har 18 mm prisolrör som jag använt som matning (jag vet att de är grova men jag hade rören liggandes). Rören som sticker av åt vänster är 12 mm prisol som går in till köksblandaren, det tänkte jag dra
dj_fluffy: Det finns nog flera firmor i Västerås som kan tänkas lösa ditt problem ! 😉
Izvek: Ska kolla på detta med spolmängden. Själv så spolar man alltid lite längre efter som det inte räcker med Pink spolning för att göra rent. Men jag har nog hittat felet. Någon avlagringar blir det längst ner inunder kanten på toastolen. Syns inte direkt om man bara tittar ner men böjer man sig ner å tikar lite närmare under vattenlåskanten så ser man och känner en lite beläggning
Fred vom Jupiter: Jag vill ha en japansk med rumpspolning och varmluftstork. https://www.bauhaus.se/toalett-clean-and-dry-inkl-soft-close-sits.html
Krilleman: Ett prima exempel på lekande mutter är den muttern som sitter på en WC-ventil. Den sitter fast på ventilen och tätar med packning och inte likt en klämringskoppling som har en kona. [bild]
Krilleman: Det kan nog lösa sig för dig endå! Förut var det endast bynor (som inte finns längre) som hade BA minikulventil. Men nu verkar RP har tagit in dom i sortimentet. Köp två nya 15x10 (för det är väl det som sitter nu?) och ta mutter och klämring på 10mm sidan. Har du lite tur så är det samma gänga! 91:-/st för 15x10:
Krilleman: I ventilröret ska det sitta en backventil som hindrar det varma vattnet att rinna ut i kallvattenröret. Öppna några blandare på varma sidan för att släppa in luft i toppen på beredaren, och sen öppnar du säkerhetsventilen så rinner det varma vattnet ut den vägen. :thumbup:
Krilleman: Jag satt också och klurade på om det var tätskikt eller slafsigt målat. :x
elmont: Är det mer än ca 10 meter ner till grundvattenytan och bottenventilen läcker så får du vakuum vid pumpen och inget vatten där för att åter starta cirkulationen. Så din sugrörs teori är helt korrekt. Dock så är det inte så vanligt att grundvattennivån är lägre.
ZipLock: Är det inte så att vattnet kommit upp ur golvbrunnen? Googla "spolbil" för att hitta en lämplig firma för att suga bort vattnet och rensa avloppet.