Vi har i vårat hus från 1937 i källaren bilat fram och bytt ut en större del av avloppet i gjutjärn.

Dock återstår någon meter mot badrum och tvättstuga som vi tänkte ta i samband med framtida badrumsrenovering. På den del av avloppet som är kvar är det som sämst ca 2-3 mm gods kvar, och som bäst ca 5 mm. Det är där röret kapades.

Är det någon som baserat på de bifogade bilderna kan göra en bedömning om när detta byte bör ske? Finns det någon mer information jag kan bidra med för att göra bedömningen bättre?

Hur märker jag senare att det är dags att byta? Frekventa stopp i avloppet?

Närbild på ett korroderat gjutjärnsavloppsrör med tunnande gods.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Starkt korroderat avsnitt av ett gammalt gjutjärnsavloppsrör med synlig godstjocklek uppvisat bredvid en rostig yxa.
Skapa konto
Närbild på en kraftigt korroderad gjutjärnsavloppsrörsektion med tunna väggar.
Skapa konto

Claes Sörmland
Dina rör hade troligen 7,5 mm godstjocklek från början så det ger en godsförbrukning på 0,0625 mm/år ((7,5-2,5 mm) / 80 år). Fortsätter det så rostar de igenom om en 30 år. Ska badrummet renoveras inom 10 år så kan det väl vänta.

Framkommer inte om det finns RV stammar, i så fall skall de bytas omgående.
Om nytt gjutjärn behövs så finns Gustavsbergs MA-system som är direkt utbytbart.
Plast, Uponor etc. är annars det normala.

K kraft1 skrev:
Framkommer inte om det finns RV stammar, i så fall skall de bytas omgående.
Om nytt gjutjärn behövs så finns Gustavsbergs MA-system som är direkt utbytbart.
Plast, Uponor etc. är annars det normala.
Tack för svaren.

Vad innebär RV stammar?

Vilka problem förväntas jag få när rören behöver bytas? Stopp?

Vissa fabrikat (typer) av gjutjärn har en tendens att spricka i skarven, särskilt typ RV.

K kraft1 skrev:
Vissa fabrikat (typer) av gjutjärn har en tendens att spricka i skarven, särskilt typ RV.
Hur tar jag reda på vilket fabrikat det är, och om det är RV?

Här är två bilder:

Slitet blått objekt med en logotyp i relief, eventuellt en del av rörsystem.
Skapa konto
Närbild på en gammal sliten maskindel med möjliga tillverkarmärkningar täckta av smuts och rost.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.