är det inte för att nedbrytningen i markbädden ska fungera?

men det kanske är så att fungerar det inte så luktar det :)

man får dra nå rediga "bloss" ur avluftningsrören i slutet av infiltrationen till hösten så man får ett hum om hur det ligger till :)

Claes Sörmland
Du anlägger ju en infiltration och den syresätts via omgivande mark. Och marken är ju genomsläpplig annars skulle du inte kunna anlägga en infiltration. Så i det fallet krävs ingen luftning för att syresätta infiltrationsbädden.

Om vi pratar markbädd så gäller annat och då speciellt slutna (plastade) markbäddar. Syre har då svårt att ta sig genom plast och tät mark. Vissa produkter i plastlådor kräver också rejält drag genom systemet för sin syresättning.

Har en plåthuv som är fastgjuten på betonglocket och inge lukt alls, har haft anläggningen sedan -85 och infiltration, dock ett fritidshus. Och sedan luftning upp på taket i huset.

nästan klar... bara lite planering kvar...

jag beställde 8-25 grus, enligt beslutet från kommunen stog det 8-16 eller 16-32

men det var okej enligt kommunen via telefon.

det var behagligt på alla sätt och vis att arbeta med, toppade ovanpå rören med lite 8-16 som jag redan hade en liten hög av hemma då det bara räckte till bädden (eller att jag la rören för högt)
bädden vart ca 30 cm tjock med rören ovanpå, och överfyllda med grus.

men igår fick jag fakturan på gruset, där står det 0-25 !?!?
jag är visserligen bara lekman men det var då betydligt grövre än det jag hade i 8-16 högen hemma redan.

kan det ställa till det när det nu står 0-25 på fakturan?

bädden under mark redan så det går inte kontrollera...

Var det sand och stenmjöl i gruset, dvs fraktioner mellan 0 och 8 mm?

nää jag tyckte det såg bra ut.. det var inte tvättat så visst var det krossdamm och såklart lite finare material med men marginellt

men jag gissar att 95% av materialet var mellan 8 och 25mm. för jag reagerade inte på att jag fått fel fraktion när de tippat det på gårn

Då är det nog bara fel på fakturan.

fick med vågsedeln, och även där står det 0-25..

men jag tror som du, att det är fel på fakturan/vågsedeln.

Den bästa bilden jag har på gruset..
vet inte om man kan avgöra mha det?

• Gruslagret i en utgrävd grund med synliga rör och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är rätt grus (uppförstorat):

Närbild på orent, uppförstorat grus med synligt damm bredvid en del av ett brunaktigt rör.
Skapa konto

Men du har gjort ett fel enligt anläggningsstandard och det är att inte tvätta gruset (=skölja av det innan det läggs ut eller köpa tvättat grus). Dammet på gruset kan nu ta sig ned till schaktbotten med vattnet och sätta igen den. I alla fall enligt byggbeskrivningar. Hur stort problem detta är i verkligheten vet jag inte.

jo rätt grus tror jag med när jag suttit och förstorat det :) känns skönt!

jag är medveten om att det inte är tvättat, fanns inte möjlighet att köpa tvättat till rimliga pengar där jag bor.

de flesta i kommunen kör med otvättat, så det lär fungera som hos grannarna.
det är heller inget krav från kommunen..

men jag håller med om att det troligen är bättre,

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Brev och reklamblad ligger oordnat på ett bord.
Skapa konto
Sådär

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.