Har låtit renovera mitt kök. Diskho är bytt och därmed vattenlås samt avloppsslang. I övrigt användes befintliga kopplingar vad jag förstått. Är inte alls kunnig på detta område själv.

Från avloppet hörs ett kluckande ljud några sekunder eftet att vattnet lämnat ho:n. Har prövat med ett par diskmaskinstabletter och kokande vatten. Det blir dock inget bättre.

Min fråga är om det är en slump att problemet uppstått precis nu när saker bytta eller om det har ett samband.

Man får anta att det nya låset+slangen är helt rent och knappast har blivit "igensatta" så fort. Om det är längre ned, vad kan man då göra mer?

Finns det någon annan orsak till kluckandet som kan ha med vattenlås eller slang att göra?

Se kopplingar på bifogade bilder.

Tacksam för hjälp!

Renoverat köksavlopp med ny diskho, vattenlås och avloppsslang under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat vattenlås och avloppsslang under köksdisk, anslutet till befintliga kopparrör.
Skapa konto

Nyinstallerad grå avloppsslang och vattenlås under diskbänk med befintliga rörkopplingar i ett kök.
Skapa konto

Nyligen renoverat köksavlopp med ny diskho, vattenlås och avloppsslang under diskbänk.
Skapa konto

Om inget hördes innan har ni ett blivande stopp eller liknande. Som bilderna ser ut har ni inte ett regelrätt droppskydd under diskhon. Det borde röris påpekat/åtgärdat.

Som sagt troligen ett stopp på gång, kanske dags att spola ledningen med högtryck?

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Du bör även kapa det gråa röret som går ner mot stammen.
Enl instruktionen bör den gå rakt ner, nu har du en onödig böj som kan skapa problem i framtiden.

Men troligen har du ett begynnande stopp i stammen, spola med mycket varmvatten. Inte bara några kastruller med hetvatten utan låt varmvatten rinna länge så kan du har tur att det släpper.
Annars är det högtrycksspolning som kan behövas.

Kluckar det i alla avlopp?

Kluckar bara i köket.

Började använda köket igår igen efter fyra veckors renovering.

elmont skrev:
Som sagt troligen ett stopp på gång, kanske dags att spola ledningen med högtryck?
Hur går det till rent praktiskt? Kan/bör man anlita någon? Det är ett radhus men ägd av förening (bostadsrätt). Är det dem som skall åtgärda eller jag?

Lät varmvatten rinna fritt i flera minuter och vatten rinner inte ner i samma takt som det fylls på, så jag var tvungen att stänga av. Medan vatten sakta rann ner såg jag vatten vid "ändstycket" på två ställen (se bilder). Är detta normalt? :|

Vattenansamling vid avloppsändstycket markerat med rosa cirklar och pil.
Skapa konto

Vattenläckage vid avloppsrör i golv, synliga skador och korrosion markerade med rosa cirklar.
Skapa konto

Krilleman
Är den här anslutningen i den befintliga muffen ens tät? Det ser inte korrekt utfört ut.

Röranslutningar under diskbänk med klämringsänder, balofixer, och avloppsslang; rött pil pekar mot tveksam koppling.
Skapa konto

Sen finns det mer att ha synpunkter på:

Det ser ut som om rörisen har skruvat på dom lekande muttrarna från nya blandaren på befintliga ballofixer med klämringsände
Avloppsslangen från diskmaskin ska fästas upp mot underkant av bänkskivan
Proppningen av vattenrör med lock borde ha tagits bort helt
Ingen tät botten som redan nämnts, även fast det är svårt bör man göra det bästa av situationen!
Avloppet ser inte korrekt anslutet ut vid min pil på bilden
Användningen av svarta kabelstrips ser väldigt amatörmässigt ut

Var det verkligen en rörkrökare som utförde detta jobb? Denne måste då ha haft bråttom hem till fredagsgroggen!

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Krilleman
Ronny68 skrev:
Lät varmvatten rinna fritt i flera minuter och vatten rinner inte ner i samma takt som det fylls på, så jag var tvungen att stänga av. Medan vatten sakta rann ner såg jag vatten vid "ändstycket" på två ställen (se bilder). Är detta normalt? :|

[bild]

[bild]
Nej där ska det aldrig kunna komma upp vatten. Du har ett begynnande stopp! Högtrycksspolning är att rekommendera. Bor du i lägenhet så är det oftast föreningens ansvar med stammarna.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Och du bör "ta tag i saken" omgående så att du inte får en vattenskada på halsen. Prata med föreningen omgående dom har troligen någon VVS firma som dom använder.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Är den här anslutningen i den befintliga muffen ens tät? Det ser inte korrekt utfört ut.

[bild]

Sen finns det mer att ha synpunkter på:

Det ser ut som om rörisen har skruvat på dom lekande muttrarna från nya blandaren på befintliga ballofixer med klämringsände
Avloppsslangen från diskmaskin ska fästas upp mot underkant av bänkskivan
Proppningen av vattenrör med lock borde ha tagits bort helt
Ingen tät botten som redan nämnts, även fast det är svårt bör man göra det bästa av situationen!
Avloppet ser inte korrekt anslutet ut vid min pil på bilden
Användningen av svarta kabelstrips ser väldigt amatörmässigt ut

Var det verkligen en rörkrökare som utförde detta jobb? Denne måste då ha haft bråttom hem till fredagsgroggen!
Jag betvivlar att det faktiskt var det...snickare som tog in rörmokare...sa han :|

Kan en felaktig installation ge upphov eller förvärra den här typen av problem? Läckan i "änden" tex; relaterar den till begynnande stopp eller är det en konsekvens av installationen?

Svåra frågor att besvara kanske, men funderar på om problemet är föreningens och det är något
"Längre ner" elller om en riktigt rörmokare kan göra en "ominstallation" och fixa det på så vis.

Stort tack för all hjälp!

Redigerat:
Felet sitter troligen nedanför golvet.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Det händer ju att det tappad ned det ena och det tredje i avloppet under renovering... rent hypotetiskt kan man ju ha tappat ned en lång skruv eller så som sitter på tvären i nån böj.

Men antagligen behöver du en högtrycksspolning och snygga till rörinstallationen lite. Varför inte be den som gjorde det komma tillbaka och göra rätt för sig?

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
@elmont Ok tack

@Tosse Jo jag tänker be dem komma tillbaka och snygga till. Tänkte be föreningens rörkontakt komma hit först så jag får fixat det mest akuta problemet.

Tack alla för era svar!

Fick hjälp att få spolat rören. Nu fungerar det. Rörmokare kommer idag och ser över utförandet.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.