Vatten & Avlopp
smurfen72: [citat] Man får ju bila fram röret en längre bit kapa bort en bit av röret och montera 2 st skarvar och i väggen skulle jag löda dom hård löda om det går annars mjuk löda jag skulle inte montera kläm koppling dolt.
hsd: Okey, men jag har för mig att det räcker med backventil i de flesta fallen
Claes Sörmland: På Havs- och vattenmyndigheten lyser flitens lampa och man jobbar nu med att ta fram en ny förordning som påverkar enskilda avlopp. Det blir troligen fördyringar för småhusägaren men också lägre krav för vissa anläggningar. Beslutet är ännu inte taget på politiskt och förslaget är på remiss till maj. Senast 2019 lär detta vara i hamn. Här finns info:
KnockOnWood: [citat] Så där håller man inte på och leker med godkända byggartiklar :mad: Då faller alla garantier, och man står med byxorna nere, när och om vattenskador och annat elände kommer.
KnockOnWood: [citat] Vid "rätt" jordmån kan man göra ett två meter djupt hål med ett jordborr, som Skurupsborren t.ex: [video=youtube;VUyfq044w7g]https://www.youtube.com/watch?v=VUyfq044w7g[/video] Lämnar knappt några spår efter sig.
Lars48: [citat] Tänkte att du kommer att svara på det :-) Du är ju 100 gg bättre än google !
Claes Sörmland: Det går nog inte att svara på - det kan vara spridarledningarna som har satt igen p g a slamflykt eller dålig design på spridarledningarna. Men lika troligt är infiltrationsytan har geggat igen eller att grundvattnet står högt. De där kommer ofta tillsammans. Grundvattnet stiger på vintern och marken mättas på vatten, bakterierna får inte syre och slemmar igen marken så att den kan
Arnodt: Bor ni i radhus eller enfamiljshus, det nämns inte?
fredrik.johansson: Om rören är från -65 så kan det ju hända att de inte är i toppform. Antingen får du försöka rensa själv med rensband eller nån spoltillsats till högtryckstvätt, eller ringa spolgubben igen. De kan ju filma rören om det behövs, så får du lite mer information om hur det ser ut.
Toxid83: [citat] Hej. Problemet jag tog upp i denna tråd har återkommit. Och jag skulle vilja testa ditt förslag här. Du råkar inte ha nån bild på hur denna koppling skulle kunna se ut?? Tack på förhand
vindsurfaren: Hej, vi var 4 familjer som köpte avloppspumpar samtidigt och samtliga fick samma fel efter 3 år. Det hela slutade med att vi körde upp dem till Stockholm och leverantören fick använda dem i utbildning av nya servicetekniker och fick dem därmed fixade och genomgångna. Nu fungerar dem igen och jag hoppas de håller många år framöver.
corre: En seriös besiktningsman noterar att det inte följer Säkert Vatten rekomendationen. Praktiskt sett fungerar det såklart lika bra, sålänge resten av utrymmet är fuktskyddat på lämpligt sätt och inget blockerar. Dock, med 15mm PEX är arean bara 1/3 mot den vid 20mm innerdiameter, det gör rätt stor skillnad på möjligt flöde som röret kan hantera vid fel.
Strip: 0:- Vår förening fick en liten flaska från kommunen (kanske 250 ml), som vi hällde i våra ledningar vid anslutningspunkten. Sen var det bara att spola spola spola.
prototypen: Ja jag får hoppas att det blir en bra lösning för dig. Protte
Matjon_82: Skumt, fick mail att du skrivit nytt inlägg men jag kan inte läsa det här. Menar att jag installerat ny dragomkastare så pipen kommer fortfarande passa. https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Gustavsberg-Vaargaarda--Gustavsberg-Dragomkastare-262823.html Eftersom jag bor själv så är det bara jag som blir galen så jag tror jag skippar det med servicepaketet :-)
GK100: Spaken är till för att öppna den manuellt för tex test. Den behöver inte vara stum kan ha ett litet glapp också, man drar spaken utåt för att öppna. Rör inte i det om den är tät lätt att de börjar läcka finns ingen anledning att skapa onödiga problem.
hempularen: Det finns liknande konstruktioner idag, där man gör så för att hålla alla kopplingar synliga.
saaanden: De är 50 mms avlopp. Kommer givetvis gå diskmaskin och ho på detta. Om de inte är möjligt utan 90 gradare, får de gå ändå eller är de big nono som Santos säger ?
Krilleman: Är det kemisk metall som tidigare ägare kladdat med?! Jag skulle nog frakta bänken till närmsta svetsare som klarar uppgiften för att få den OK igen.
kraft1: Enklast är att kolla var köldbryggan uppstår, dvs var det frös. Det påverkar hur elkabeln skall förläggas. Passa på att kolla och ev. fyll på luft i hydropressen (skruva bort det röda platskyddet, luftventilen sitter under) inte för mycket så att blåsan går sönder. 90% av tillslagstrycket, ca 1.5 bar, när inget vattentryck finns.
corre: Har du PN10 PEMslang så klarar du dig utan stödhylsa, brukar fungerar bra. Men med tunnare slang så får man ha rätt stödhylsa så den inte komprimeras för mycket.
Bert19: Hej, golvvärmesystem säljs som julgranar med en massa onödig utrustning. Du behöver dra upp rör till en fördelare på övervåningen från vilken du drar slingor till varje rum. Mycket tveksamt om du behöver givare i rummen, man kan göra injustering på fördelaren. Generellt så skall man ju reglera centralt från en representativ plats nere och ha fullt flöde till alla kretsar för att
snuttjulle: Har inte följt länkarna men jag skulle ha kapat gjutjärnsröret.
Anonymiserad 22996: Ska gjuta en platta med ett tillbyggt förråd till huset och tänkte få med lite slangar för framtida behov. Tanken är att få med ett gäng slangar som kommer utifrån och upp i plattan. Har bl.a. tänkt att -Inkommande och utgående slangar för en pump till bevattning. -En 16mm slang för kallvatten till ett vattenutkast på gården. -Förberedelse för utgående kall och varmvatten till
Soapbar: Jag har lagt vantarna på en begagnad bänkdiskmaskin och har den senaste veckan fått göra intensiv research om rördelar och deras storlekar. Den ska kopplas via kranen (jag är medveten om riskerna) men finner inte vad det är för slags kopplingsnippel jag ska ha. Hela kedjekopplingen med bussningar efter det vet jag redan om, jag vill bara veta storleken på själva kopplingsnippeln. Kranen
Krilleman: Jag har två FMM KV/VV på mitt hus. Har man en på framsidan så blir det ju med automatik ett måste med en på baksidan också! Har inte "alla" det?! :p