A
Allmänobildad: Självklart man kan använda en 'vanlig' golvbrunn i vit plast, men risken är ju stor att det blir en bred vit ram runt silen som med tiden kommer slitas och bli väldigt ful. Om inte golvet ska beläggas med något så skulle jag rekommendera en brunn i rostfritt stål eller gjutjärn.
1 svar · 1,2k läst
johnjensen
johnjensen: Lyfter tråden för de som har Göingefilter. Min renade inte riktigt i somras och rengöra sliverböjen fixade till det. Min hade dock inte fastnat men tog ur den och torkade rent och det hjälpte. PS- fyllde först på med Semidol K1 till rätt nivå men fortfarande inte helt bra så silverböjen är det rätt noga med att den är ren.
9 svar · 13,5k läst
·
T
Thesvensk: Glömde nämna att kranen i köket spolar ut vatten när man te.x spolar i toaletten eller har öppet en annan kran. Men så fort vatten inte tas från annat håll än köket så är kökskranen tät. Tror den är rätt slut och ska bytas men fattar inte varför den bara läker när man tar vatten.
1 svar · 2,4k läst
E
emni0032: Dom sa att de inte har några särskilda synpunkter utöver att man följer gällande branschregler.
10 svar · 9,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Är det extremt lite med plats kan Pipelifes Smartline vara ett alternativ! http://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/VVS/Smartline-Broschyr-Mars-2010.pdf Gummit sitter på insidan av avloppsrören mot traditionella vanliga delar som tätar utanpå. Men det beror ju även på hur det ser ut vid det befintliga avloppet... [bild] [bild]
6 svar · 6,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Fredagshumor! :crysmile:
9 svar · 7,8k läst
·
W
Anonymiserad 156538: Titta på bilderna på skåpet så ser du om du har plats med den fördelare du tänker dig. Den översta fördelaren är varmvatten och sitter innerst och den nedre ytterst, gör du tvärt om går det inte att skruva fast rören på anslutningarna. Fördelarna kan mastas från antingen höger eller vänster, det som styr placeringen i skåpet är hålen i botten PEX rören kan bara gå rakt upp,
24 svar · 9,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: 29,4mm utvändigt gängad vad jag kan se. Det kan bli svårt att hitta något passande.
1 svar · 1,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Vattnet i värmesystemets rör blir dött (syrefritt) efter ett tag vilket gör att korroderingen upphör. Men om det finns otätheter i systemet så det behöver fyllas på i tid och otid försvinner inte syret. Vad gäller tappvatten så kan det dock vara klokt att kolla status även på kopparrör om det är enskilt vatten eftersom surt vatten med tiden fräter upp rören.
6 svar · 6,8k läst
·
S
silash: Då kan jag alltså dra alltihop själv, och bara plugga in den i väggen? (Finns jordfelsbrytare.) Det borde ju till och med jag klara av ... ;) Tack!
8 svar · 2,1k läst
·
G
Gårdsboende: Har idag kopparör i kåken och pga höga halter mangan så fälls detta ut i ledningarna ibland och sätter sig sedan i silarna och i filter på blandare. Tänkte höra om någon har erfarenhet av hur pexrör beter sig i dessa vatten. Fäster mangan på insidan även på dessa rör eller är plast förskonade? Betyder detta mer mangan i blandarna för min del om det inte får fäste tro?
0 svar · 926 läst
T
Thomas_Blekinge: På vintern stänger man ju av som vanligt.
6 svar · 5,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det kan mycket väl vara så att dom fått kopplingarna såhär från Vatette. Kör på.
10 svar · 1,4k läst
·
H
hempularen: Har du någon möjlighet att avgöra hur lång horisontell ledning det kan vara från din toa, till den vertikala stammen? Det är skumt att inte din lokala avluftning hjälper fullt ut.
2 svar · 1,1k läst
Hennke85
Hennke85: Tack för hjälpen. Då stänger jag av den och låter det sitta kvar till min jourelektriker kopplar bort det.
6 svar · 1,4k läst
·
S
sallad: Har inte använt vattnet till att dricka sen vi flyttade in i maj och funderar på att testa bakteriehalten själv med detta kit: https://criseq.se/produkt/vattentest-bakterier/?gclid=CjwKCAiA-KzSBRAnEiwAkmQ153NmHBrhECyUT6mc69WNf3nBfqT1CDKryUA98Yp5kHtC4y0S9nAKmhoCRREQAvD_BwE Självklart kommer jag att göra ett "riktigt" test senare men det är lite lyxigt att göra det ofta.
6 svar · 6,9k läst
L
Liteavvarje: Koppla på där det är lättast och snyggast , men efter vattenmätaren
1 svar · 2,0k läst
E
emni0032: Hur gick det? Funkar dom bra? :)
2 svar · 2,3k läst
P
peter_sweden: Hej Jag ska dra in kommunalt VA. Det är cirka 15 meter som avloppet behöver dras från gatan till befintligt rör. Cirka 12 meter behöver sprängas cirka 1,5-2 m ned. Vattnet behöver dras ytterligare cirka 10 meter då det inte finns någon befintlig ledning att ansluta till. Finns det någon lämplig avtalsmall (Konsumentverkets Hantverksformulär?) eller standard jag bör hänvisa till?
0 svar · 943 läst
T
Tomaslund: Ok, tack för tipset.
2 svar · 1,1k läst
T
Toddep: [citat] Tack för bra svar!
9 svar · 1,0k läst
·
N
Noseone: Googla vattenmätarbrunn, då kan du få idéer. Diametern är nära 480mm på de jag har sett.
1 svar · 1,8k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Finns många lösningar på detta enkla problem som ni konstaterat :)(y) Och enklast är ju att bara putsa lite med vinkelslipen, eller tom bara släppa på muttern och vända på handtaget. Men den får sig nog en omgång med svetsen så blir det rätt och bra (y)
8 svar · 739 läst
·
T
Tummen_mitt_i_hand: Fick det att stanna,tack. Har två hydropresser som sagt. Ser på deras mätare att de slår till vid ca 2,7 bar. Har fyllt hydropresserna till drygt 2 bar. Verkar siffrorna ok? Ska tillslaget vara lägre vet jag iof ändå inte hur man ändrar. Tackar!
4 svar · 3,3k läst
L
Liteavvarje: Då blir det svårt att säga något på avstånd , men det är stopp , antingen i själva pumpen ( pumpmotorn fast i vingarna i den ) eller i en backventil ( sitter normalt en i pumpen ) kan vara en utvändigt på pumpen , ser så ut på din länk eller om den är uppflyttad som din skiss visar Som info 1 faspumpar kan inte gå baklänges , så där är inte något fel
5 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Uglybob har ju redan kikat i duschslangen. Det fanns ingen där...
7 svar · 8,5k läst
D
Denaxe: Tack för svar. Nu när jag vet att det skall gå att få bort våldade jag lite mer, och nu fick jag loss dom. Nya blandaren är på plats. Stort tack!
2 svar · 7,1k läst
·
M
mogge_73: Hej Du har en spricka i berget som leder mer osedimenterat vatten som drar med sig humus. COD = Humus, färg kommer pga osedimterat vatten humus, vilket är djur och växtpartiklar i löst form. Odlingsbara är den totala mängden mikroorganismer som förökar sig via delning. Koliforna är sk. Nedbrytning bakterier som finns i ytvatten, dessa kommer att ständigt variera beroende på årstid.
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.