Vatten & Avlopp
Mazen: [citat] Se där, jag som sökt mig grå på RSKnr, vattenlås fläns/G40. mm. Hittade iofs Jafo ll, men den här verkar bra mkt smidigare.
mogge_73: Hej Du har en spricka i berget som leder mer osedimenterat vatten som drar med sig humus. COD = Humus, färg kommer pga osedimterat vatten humus, vilket är djur och växtpartiklar i löst form. Odlingsbara är den totala mängden mikroorganismer som förökar sig via delning. Koliforna är sk. Nedbrytning bakterier som finns i ytvatten, dessa kommer att ständigt variera beroende på årstid.
MagHam: Kan bara instämma med föregående talare. Jag har kopplat på/om vissa småbitar på mitt hus från -48 men i huvudsak behållit de gamla rören. Under förutsättning att det inte droppat eller varit fuktiga genomföringar eller liknande så är dom nästan i nyskick.
patriklarsson: Det vet jag inte, fick det av en rörmokare. Ska sitta till diskmaskin så blir med avstängning, ska nog funka hoppas jag :)
Krilleman: Precis. 150cc blandare tätar med packning och muttern sitter på blandaren.
putte22: [citat] (y) ja just ja. Du tänker på att muttern under öppnar så pass mkt. Och det ser ut som att vattenlåset är långt. Så det blir väl att hitta en pop Up bottenventil model lång.
Ulff: Försäkringsbolag kommer aldrig acceptera badrummet? Någon slags hantering av risk får det bli. En läckagevarnare räcker kanske långt också Funderar på ARN också. Men det är väl utsiktslöst pga saknad av skriftligt avtal och Säker vatten intyg. Det finns enkel offert på mail, men den är allmän och innehåller inte detaljer om att regler ska följas, badkarets placering var vårt
Filip Premberg: Tack! Tog bort tejpen och avloppslangen passad bra där, dock blir det ju en väldigt "lång/vertikal väg" för maskinen att pumpa vattnet, men det borde väll inte vara något problem för en ny maskin. Skall gå och fixa en till skiftnyckel så jag kan få upp bulten som täpper till vattnet, sedan är det bara att diska hoppas jag
Robine: Det har löst sig! Hjälpte att lösa upp piggen med 5-56. Tack för all hjälp.
Sundsbron: Fån och med 1 januari 2014 är det Livsmedelsverket som ansvarar för information om dricksvatten.
kulle: ja man får ha lite glidex på skyddsröret när man ska trä på bockstödet pga gummitätningen
Krilleman: Rinkaby använder sig av namnet stålrörskoppling. Men dom kallas också unifix eller reparationskoppling. https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=stålrörskoppling DN40 utv 333:- st Och unifixer behöver man inte ha "ruckmån" på rören. Dessa ska aldrig dras med fullt instick i kopplingen. Utan man ser till att trä på ena sidan i botten och trär på motsvarande sida så insticket blir 50% i
Liteavvarje: Borra ett 16 mm hål rakt ut genom väggen eller en slang ut genom dörr eller fönster
mogge_73: Tryckkärlet (hydropress) sitter T-kopplad på nätet och troligen har du alla kopplar ligger under golvet (krypgrund kanske).
johnjensen: [citat] Krånglar efter 6 år: https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-eminent-ploetsligt-aer-vattnet-inte-tillraeckligt-varmt.308033/
Staffans2000: Gör på det enklaste sättet. Båda två fungerar lika bra! Så länge du har ett MINIMIFALL på 1% är du på den säkra sidan. Om det finns risk för sättningarna kan du med fördel ha ett brantare minimifall. Att fekalier skulle fastna vid brantare lutning är teoretisk nonsens, i verkligheten råder naturlagarna för såväl processad mat som för vatten. Staffan
Marcussjogren: I och med att mitt verktyg klarar både 12 och 15mm rör så är det givetvis olika konstanter för dessa, dels eftersom röret har en mindre diameter, men även för att dess anhåll i mitt fall är närmre klacken.
Krilleman: Precis, kastar man 10mm mutter+kona på "färdig" 10mm klämringsända så gömmer sig en plan yta under. Detta är pga att det är samma storlek på 12 & 10mm muttern. (G10-gänga på båda) Ytterligare en fördel med Vatette! (y)
Tvapac: Ska försöka fixa en bild. Spårring är det, och sen en stor räfflad del som man trycker dit stoppet för termostatvredet på. Jag kan ej terminologin som du märker. Men det finns ingenstans att sätta skiftnyckeln på iaf. Camargue verkar vara riktigt skit. Finns ju inte ett dokument online vad jag kan hitta.
Hallonkatt: Åh fastighetsskötaren ringde nyss, han kolla på det, han ska byta packning och spänna. Det va allt! Så skönt
Krilleman: [citat] Absolut, det är en fördel att ha ballofixer. Jag har det överallt, samt "gruppventiler" i källaren så jag kan sektionera av vattnet åt tre olika håll. Ovärderligt när något krisar och hela släkten är hemma över jul/midsommar. Precis som du skriver så byter du hela kopplingen som du ringat in. Du behåller den undre muttern+klämringen när du lossat. Sen är det bara i med
rsa: Försöker få liv i den här tråden! Jag vill också veta om det spelar någon roll vilken typ man väljer?
Wand: Så nu är det utrett! :D;)
HasseTeknik: Börja med att kolla hur mycket och hur varmt vatten du får när du ställer den på "bara varmt". Om det kommer för lite, kan det bero på att du har ett smutsigt filter i varmvattenanslutningen.
Mats_g_j: Ja ett stort tack för alla tips:)