Skall dra avlopp till vaskar vid gjutning av platta. Har stick till avlopp på 75 mm i bädden och skall ha upp ett avlopp 50 mm till en vask. Spelar det någon roll om jag reducerar från 75 till 50 före eller efter böjarna? Känns som det rinner bättre i 75 så jag tänkte att alla böjar skulle vara 75 och att man tar reduceringen vertikalt efter dessa.

Tänker jag rätt?

• Handritad skiss av avloppsinstallation med olika rördimensioner och böjar markerade med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Hade tänkt inbyggt avlopp för vägghängd vask, men inner väggen är bara 70. Kanske inte får plats med vattenlås med 70 regel?

Är det tvättstuga eller garage?

Wc, vägghängd vask.

50 är tillräckligt i vertikala delen. Jag har tom använd 40 för då fick jag plats för en vinkel.

Jag hade gått med 75/så grovt som möjligt, så långt som möjligt.

Dra 75 i gjutningen om det finns utrymme. I väggen kan du förminska till 50. Precis som du har ritat.

Grejen är att det skall upp genom vägg reglad med 70-reglar. En reduktion 70->50 har ju dessutom muff, så då blir det svårt att packa. Så jag tänker att antingen reglar jag 95 istället eller så måste jag reducera innan jag går igenom plattan...

Håller med Lordi. Kör 75 och reducera till 50 precis innan du kommer upp ur plattan. För handfat så är det inte lika nödvändigt som om det varit kök.

• Gilla
jonasandero
  • Laddar…
J jonasandero skrev:
Grejen är att det skall upp genom vägg reglad med 70-reglar. En reduktion 70->50 har ju dessutom muff, så då blir det svårt att packa. Så jag tänker att antingen reglar jag 95 istället eller så måste jag reducera innan jag går igenom plattan...
Man brukar i regel sätta förminskningen så att 50 muffen precis sticker upp. Du kan sätta förminskningen under gjutningen och bara sticka upp ett 50-rör men du behöver ju ändå plats för muffen på vinkeln som ska ut genom väggen under handfatet

Tack för bra feedback. Jag laddar upp hela min ritning i en ny post, kanske har någon lite goda råd...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.