12 528 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
Dålig förbränning Cinderella
Halloj har cinderella Classi sedan 2012. Har bytt katslysator ocv värmeslinga x3. Nu börjar förbränningen bli dålig igen. Lämnade in den på service och uppgradering. Han tyckte inte att något behövde bytas. Undrar så klart varför den slukar katslyastorer! Nuvarande värmeslingan mäter 26.7 ohm vilket är normalt. Det enda jag kan tänka mig somproblem är att jag endadt har ett 110 rör istället för 160 mm under stolen som leder ner i trossbotten under huset. Men jag läst att det är dom som inte har ventilation alls och det fungerar perfekt! Jaja dett blev långt. Hoppas nån där ute har svar. Och jo jag har precis dköljt katalysatorn. Mvh Mange
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hej! Förmodligen ligger det något i att du har för dålig tilluft, måste vara MINST 160 mm tilluft. Sen kan det bero på hur din frånluftsdragning ser ut. Hur många böjar har du (och vilka grader är det på de böjarna) och går röret upp över taket med minst 60 cm?
Halloj. Har bara en böj på frånluften. Röret går även över taket.E Erik Roos skrev:
Undrar om det kan bli för lite luft i trossbotten. Hade innan badrumsrenovering ett fyrkantigt hål på 160 x160. Ingen skillnad då heller.
Funderar på att borra extra hål iunder kärlet som försök och se om den får mer syre. Vad tror du? Tack för engagemang. Grannen har senaste modellen, dvs en comfort, som tar luften bakifrån. HAN har inte bytt en pryl på tre år. Perfekt förbränning!
Hej! När du säger en böj så menar du T-röret? Där den passerar taket, är det minst 60 cm till? Överstiger den totala längden 5,5 m?Götgården skrev:
Halloj. Har bara en böj på frånluften. Röret går även över taket.
Undrar om det kan bli för lite luft i trossbotten. Hade innan badrumsrenovering ett fyrkantigt hål på 160 x160. Ingen skillnad då heller.
Funderar på att borra extra hål iunder kärlet som försök och se om den får mer syre. Vad tror du? Tack för engagemang. Grannen har senaste modellen, dvs en comfort, som tar luften bakifrån. HAN har inte bytt en pryl på tre år. Perfekt förbränning!
En bra sak att göra är nog det dumt inne på, att ta upp hålet i golvet så det blir minst 160x160mm, sen bör du se till att din torpargrund är så pass ventilerad att den klarar att leverera de 80 kubikmeter som toan kräver i timmen.
Om du vill kan du ta bilder på din installation och maila: support@fritistoa.se (Fritidstoa är distributören av Cinderella i Sverige) då kommer de återkomma till dig om de ser några konstigheter.
Modellen Comfort kom till av bl.a den anledningen, att många inte fick till ventilation och lufttillförsel, men främst för att inte påverka inomhusklimatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden