Antagligen så ville de väl inte kapa de rören som sitter där. Ju mer man kapar ju mindre blir ju röret och till slut är det ju inget kvar.

S Stefan1972 skrev:
Antagligen så ville de väl inte kapa de rören som sitter där. Ju mer man kapar ju mindre blir ju röret och till slut är det ju inget kvar.
På det stora hela lite oklart hur de tänkt, och huruvida arbetet följer regler eller ej. Men nu har jag mer kött på benen när jag pratar med dem.

Nu har jag pratat med rörmokaren och han vidhåller att de avvikit från branschreglerna. Tydligen sitter skarvarna precis utanför schaktet vilken han sa var bättre än att de satt inne i det då han hade svårt att tro att schaktet var tätat. Förslag på vad som kan göras nu? Går det att täta schaktet i efterhand och sätta skarvarna där i stället? Eller finns det någon annan lösning?

sidan om schakt eller mitt i schakt är ju en bagatell i sammanhanget. Inget gör saken annorlunda. Det viktiga är ju att du kan inspektera skarvarna och att det ej är inbyggt. Om du sen gör en låda på nåt vis så ev läckage tar sig ut på golv och du ser det lättare än att krypa in och titta är ju en smaksak.
Skarv i schakt får du i vilket fall som helst och om det är att frångå säkert vatten så blir det ju lika oavsett.

Se till att utrymmet uppfyller kraven på kopplingsutrymme så ska det inte vara några problem. I värsta fall får man väl sätta nån plastskiva eller liknande mellan rören och väggen så att eventuellt läckage leds längre in i utrymmet (Ikea's skärbrädor är bra saker...).

• Gilla
Delikatoboll
  • Laddar…
useless useless skrev:
Se till att utrymmet uppfyller kraven på kopplingsutrymme så ska det inte vara några problem. I värsta fall får man väl sätta nån plastskiva eller liknande mellan rören och väggen så att eventuellt läckage leds längre in i utrymmet (Ikea's skärbrädor är bra saker...).
Och om utrymmet uppfyller kraven på kopplingsutrymme så har man följt Säker vattens regler?

Ja, så länge det inte är andra skarvar utanför utrymmet.

• Gilla
Delikatoboll
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.