3 469 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Inkommande vatten i koppar, hur är dom skarvade?
Hej!
Fick mig en funderare angående inkommande vatten. Det är ett kopparrör med en ytterdia på runt 40mm som kommer upp ur plattan (hus från -65 med källare) kopplingspunkten i gatan är ca 12m från huset.
Min fråga är, hur är det troligtvis skarvat, antar att man inte brukade sätta klämringskopplingar? Bör vara någon form av lödning??
Skulle tro att kopparrören har många år kvar men så började lura på hur dom var skarvade..
Någon som tror sig veta?
/Andreas
Fick mig en funderare angående inkommande vatten. Det är ett kopparrör med en ytterdia på runt 40mm som kommer upp ur plattan (hus från -65 med källare) kopplingspunkten i gatan är ca 12m från huset.
Min fråga är, hur är det troligtvis skarvat, antar att man inte brukade sätta klämringskopplingar? Bör vara någon form av lödning??
Skulle tro att kopparrören har många år kvar men så började lura på hur dom var skarvade..
Någon som tror sig veta?
/Andreas
Jag skulle bli förvånad om det var något annat än hårdlödda kopplingar, -65 gjorde man fortfarande saker riktigt.
Klicka här för att svara