Vi har vatten från grävd brunn. Pumpautomat suger via pem-slang. Behöver nu motsvarande lösning i gäststugan. Går det att koppla på befintlig pem-slang via en t-koppling eller är det ingen bra lösning? Vill helst slippa dra ny slang till brunnen.

Staffans2000
Ja visst.
Så länge du monterar T-röret efter pumpen.

Nej, det var just det. Tänkte ha pumpautomat i gäststugan också och skarva i backen ute.

Du kan dela med T-rör på sugsidan också det är inget problem. Du får bara för bästa funktion sätta en backventil vid varje pumpautomats suganslutning. Om du har båda lika ställda för start/stopptryck och på någorlunda samma höjd skulle det gå hjälpligt utan men det är ju en enkel åtgärd att sätta in dem.

Backventiler på t-kopplingen tänkte jag sätta. Men är det ingen risk för "krock"? Vad händer när pumpautomaterna går samtidigt?

Sätt dem hellre vid respektive pump där de är åtkomliga och så man ser att det finns ventiler. Nere i marken är det servicemässigt svårt och inte lätt för någon utomstående att veta att de finns. Ja nu antar jag att grenpunkten inte är lättåtkomlig men oavsett bra och logiskt med ventil vid respektive inlopp.

Och det ger ingen krock, när båda går blir kapaciteten lite lägre pga det större flödet och därav större tryckfall i gemensamma sträckan mot brunnen. Det är fiktivt samma som att det vore lite längre eller klenare slang vid de tillfällena.

Utan backventiler däremot kommer uttagen delas från båda kärlen och båda pumpa i princip samtidigt när någon begär start. Ett dåligt driftfall på flera sätt.

Tack! Vad självklart det låter när du säger att backventilerna ska sitta uppe vid pumparna. Hade jag aldrig tänkt på.

Fattar dock inte varför båda pumparna kommer att pumpa samtidigt utan backventiler, när någon begär start. Har du lust att utveckla lite?

dengroth dengroth skrev:
Tack! Vad självklart det låter när du säger att backventilerna ska sitta uppe vid pumparna. Hade jag aldrig tänkt på.

Fattar dock inte varför båda pumparna kommer att pumpa samtidigt utan backventiler, när någon begär start. Har du lust att utveckla lite?
Eftersom det inte är tätt " baklänges" i pumparna och om de då har en gemensam backventil, så kommer de att få samma tryck ( i vila) och om de då är lika ställda, så kommer de att starta samtidigt ( nästan).

Är det inte trycket i hydrotanken som bestämmer när pumpen ska starta?

Jo, men om det inte finns någon annan backventil än den i sugventilen nere i brunnen så är det samma tryck i båda kärlen. Det behöver vara två backventiler någonstans mellan kärlet och T-röret.

Varför är det samma tryck? Det är väl bara när man tappar vatten från kran som sänker trycket i tanken?

Hur skulle det kunna vara olika tryck?

Trycket i hydrotanken alltså. När det blir för lågt skickas en signal till pumpen som startar och börjar suga vatten från brunnen och bygger upp trycket i tanken igen. När trycket i hydrotanken är uppbyggt så stannar pumpen. När man tappar vatten ur kran så sänks trycket tills det blir för lågt osv. Vad har jag missat?

Inget mer än om du inte sätter in backventiler enligt tidigare kommer dina system med sina tankar ligga parallellt och därför störa varandra. Inte vara oberoende med gemensam brunn och försörja respektive del med fritt valbara trycknivåer för start/stopp.

• Gilla
Jollan.nr1
  • Laddar…
S
Det ska vara en backventil på slangen från brunnen på varje ställe som en del säger här . då jobbar dom oberoende av varandra , går båda så kan det ta lite längre tid bara att fylla upp , men fungerar
Är lite överkurs att byta till grövre slang till brunnen som skulle vara ultimat
Du bör ha pumpar som är någotsånär lika i kraft
Att det sitter en back i brunnen gör inget , bråkar den så är två andra som stoppar , det innebär att om den i brunnen säger upp sig så fungerar det ändå , du behöver inte krypa ner och byta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.