7 988 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Bara varmt vatten i duschen om kallvatten rinner i handfatet
Jag hade en tråd om Grohe duschblandare, men jag har bytt termostaten utan nytta.
Jag har nu upptäckt att om jag öppnar kranen i handfatet med kallvatten strilande (nästan så att det droppar) så får jag varmvatten i duschen, men annars blir det aldrig mer än ljummet. Någon som haft liknande problem?
Jag har dubbla duschar, både handdusch och takdusch, men det gör ingen skillnad vilken av dessa jag väljer.
Jag börjar misstänka att jag nästan har stopp i röret till varmvattnet mellan handfat och dusch, skulle det kunna ge dessa problem?
Eller har någon en bättre idé rörande vad som är fel? Jag vill gärna input innan jag skruvar isär alla slang- och rörkopplingar i huset...
Jag har nu upptäckt att om jag öppnar kranen i handfatet med kallvatten strilande (nästan så att det droppar) så får jag varmvatten i duschen, men annars blir det aldrig mer än ljummet. Någon som haft liknande problem?
Jag har dubbla duschar, både handdusch och takdusch, men det gör ingen skillnad vilken av dessa jag väljer.
Jag börjar misstänka att jag nästan har stopp i röret till varmvattnet mellan handfat och dusch, skulle det kunna ge dessa problem?
Eller har någon en bättre idé rörande vad som är fel? Jag vill gärna input innan jag skruvar isär alla slang- och rörkopplingar i huset...
Blandaren har varit på plats i över åtta år. Första gången jag bytte termostaten 2010 så gjordes en felsökning på felkopplade rör, men det var de ej. Därefter byttes termostaten på garanti och problemet försvann.
När jag bytte termostat denna gång så hjälpte alltså inte detta. Om jag inte öppnar kallvatten i handfatet så upplever jag att blandningen av varmt och kallt inte är linjär och att det exempelvis blir kallare innan det blir varmare när man vrider kranen mot varmare.
När jag bytte termostat denna gång så hjälpte alltså inte detta. Om jag inte öppnar kallvatten i handfatet så upplever jag att blandningen av varmt och kallt inte är linjär och att det exempelvis blir kallare innan det blir varmare när man vrider kranen mot varmare.
Hur är flödet på kallvattnet respektive varmvattnet i tex tvättstället?
Det ska vara mer eller mindre samma flöde, lite lägre varmvattenflöde.
Vad har du för VV-beredare?
Har du ”ballofixer” som bara täcker duschblandaren?
Prova att stäng kallvattenballofixen när du bara tar varmvatten i duschen, gör sedan tvärtom, hur var dom olika flöderna?
Prova att motionera blandningsventilen som sitter i anslutning till VVBn.
Det ska vara mer eller mindre samma flöde, lite lägre varmvattenflöde.
Vad har du för VV-beredare?
Har du ”ballofixer” som bara täcker duschblandaren?
Prova att stäng kallvattenballofixen när du bara tar varmvatten i duschen, gör sedan tvärtom, hur var dom olika flöderna?
Prova att motionera blandningsventilen som sitter i anslutning till VVBn.
Det är lika bra med varmvatten som kallvatten i flödet i tvättstället.
Beredare är en Ivt490 FLV.
Jag har eget vatten och vattenrenare. Jag skulle iofs kunna höja trycket på vattnet och se om det gör skillnad, idag ligger det mellan två och tre kilo.
Inga ballofixer tyvärr.
Beredare är en Ivt490 FLV.
Jag har eget vatten och vattenrenare. Jag skulle iofs kunna höja trycket på vattnet och se om det gör skillnad, idag ligger det mellan två och tre kilo.
Inga ballofixer tyvärr.
Nu hittade jag något intressant! Samma effekt fås med varmvattnet i handfatet, om jag kör den andra kranen I handfatet på kallvatten så blir det varmare vatten i den andra kranen, liksom om jag kör kallt i duschen. Det verkar alltså vara som om kallt och varmt blandas någonstans om inte kallvattnet har lägre tryck.
På ovanvåningen I huset så har jag gjort samma test och det är även där. Detta leder mot varmvattenberedaren. Kanske läge att spola ur den?
På ovanvåningen I huset så har jag gjort samma test och det är även där. Detta leder mot varmvattenberedaren. Kanske läge att spola ur den?
Är det en sådan iom att den värmer vattnet till 60 grader, samma som jag har i kranen?S skutten11 skrev:
Jag har ingen blandningsventil då min Ivt490 inte värmer vattnet mer än till 60 grader.S skutten11 skrev:
Har gått runt och känt på alla kranars inkommande kall och varmvatten och den enda kandidaten är själva duschblandaren som jag har problem med. Den måste dock få svalna av innan jag testar igen. Jag har dock bytt termostaten i blandaren så jag tror inte på den heller.
Nu hittade jag problemet. Har en Oras IR-blandare. På denna blev varmvatten slangen kall, men den värmdes snabbt upp. Men om jag håller handen på den medan jag spolar varmvatten annorstädes så blir den kall och jag känner att det strömmar i den. Det blir ett backstopp på dess varmvatten....
Skulle just skriva att det kan vara genomläck mellan kallt och varmt i någon blandare när den är stängd men nu har du ju hittat det.
Jag var nyss inne på å fråga om du hade fler termostatblandare än den i duschen.
Den där IR-blandaren har antagligen ungefär samma förfaringssätt som en termostatblandare: backventiler på KV- & VV-inloppen, blandnings-/termostat-ventil och en avstängningsventil på det blandade vattnet.
Om då VV-backventilen läcker igenom så kommer det kallvatten in i varmvattnet.
Den där IR-blandaren har antagligen ungefär samma förfaringssätt som en termostatblandare: backventiler på KV- & VV-inloppen, blandnings-/termostat-ventil och en avstängningsventil på det blandade vattnet.
Om då VV-backventilen läcker igenom så kommer det kallvatten in i varmvattnet.
Lite lustigt är det att IR-blandare fortfarande ger varmt och kallt vatten, så det måste vara en konstig konstruktion, eller så är det så att den inte går att ställa på hundra procent kallt eller varmt utan bara mer eller mindre blandat.
Det är inte lustigt att IR-blandaren fungerar normalt fastän ena/bägge backventilerna i inloppet inte gör det.
När blandaren spolar vatten så är det lägre tryck i blandarens gemensamma utrymmen än i blandarens kall- respektive varmvattenutrymmena, detta medför att inget vatten kan gå bakvägen i någon av ledningarna.
När blandaren spolar vatten så är det lägre tryck i blandarens gemensamma utrymmen än i blandarens kall- respektive varmvattenutrymmena, detta medför att inget vatten kan gå bakvägen i någon av ledningarna.
Jag tänkte mer på att den borde stänga av både varmvatten och kallvatten och inte blanda det först. Men det kanske är så moderna blandare är konstruerade?
Och att då backventiler skall hindra att det blandade vattnet går bakvägen.
När jag tänker efter så är faktiskt dudchblandaren sådan också, på och av styrs efter blandningen. Den har jag ju tagit isär...
Tack för hjälpen.
Och att då backventiler skall hindra att det blandade vattnet går bakvägen.
När jag tänker efter så är faktiskt dudchblandaren sådan också, på och av styrs efter blandningen. Den har jag ju tagit isär...
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara