Efter en vattenskada i ett badrum på övervåningen i nyköpt hus bestämde jag mig för att ta bort det badrummet helt istället. Har därför letat efter lämpligt ställe att plugga rören på, och upptäckt att samtliga rör är dragna och skarvade inne i vägg på svåråtkomligt ställe. Rören upp från källare är dessutom hårt rostangripna. Jag behöver därför dra om tappvattenrören och tänker dra om allt från vattenmätare eftersom det är fullständigt kaos med rördragningar i källartaket. Nyligen installerat bergvärme och fått upp en del nya rör jag tänkte utnyttja istället. Tänker mig att koppla på inkommande vatten direkt från vattenmätare till kallvattenledningen till värmepumpen och sedan dra upp PEX till kök och toalett på entréplan och PEX eller Prisol till badrum i källare (utrymmesskäl). Bifogar kladdskiss över hur det grovt ser ut idag, och hur jag tänker mig. Är detta vettigt, finns det andra smartare sätt att göra detta på?

• Kladdskiss visar befintliga och planerade vattenrör med dimensioner för husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.