Hej Forumet!

Jag letar efter ett kalibreringsdon för 15mm PEX-rör, var kan jag tänkas hitta det?
Jag har googlat, kollat Rinkaby och Ahlsell och det finns men bara till 16mm!?!?

Varför ska du kalibrera pex?

För att få vinkelräta skär, är det feltänkt av mig eller???

Klipp dem. De gör alltid jag. Finns speciella saxar.

• Gilla
useless
  • Laddar…
P
Eller använd en lite större sekatör. 16mm är inga problem att få rakt om man är noggrann och övar på lite spill först så man vet hur man skall hålla saxen. 20mm är klart stökigare.

Eller köp en slangsax provat lite olika men den jag gillar bäst tar upp till 40 mm kostar 69 kronor på Biltema...

Om Doozer tänkt använda PressPex så måste man väl åtminstone grada rören
efter kapning, kan väl räcka med en vanlig röravgradare.
Titta här vad fint man kan få det i sitt badrum med lite nya rör:)

Har aldrig sett så mycket hål i en vägg :D

• Gilla
Cabaooman
  • Laddar…
Krilleman
Kalibrering behöver inte göras på PEX. Däremot ska avgradning utföras. Avkapning sker med korrekt sax för att får rakt och fint snitt. Ej bågfil.

Kalibrering utföres på Alu-rör. (LK kallar sina PAL)

Såhär vill LK att man gör:

http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf

Två händer som utför gradning av ett PEX-rör med ett speciellt verktyg och kalibrering av ett PAL-rör med en annan typ av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag har en PEX-sax som funkar finfint. Tänkte mest att det skulle vara lättare att finjustera rörlängden på utskicket från vägg vid t ex montage av väggbricka etc... om utskicket skall vara t ex 17mm så blir det lite trångt med saxen.
Men varför finns domet bara för 16mm rör och uppåt? Har LK tagit så mycket av marknaden att 15mm rören blivit pasé?

Krilleman
17mm är inga problem alls att klippa från vägg med vanlig rörsax.

Tänk på att du ska trycka in röret också innan du markerar 17mm utstick!

Denna rekommenderas starkt då den även klarar av att kapa skyddsröret korrekt.

En rörsax lämpad för att klippa 17mm rör från väggen, med undre delen utfälld.
Skapa konto

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Krilleman
Nu kanske det blev tokigt. Anvisningen ovan är ju för LK Presspex.

@-Doozer- ska antagligen bara montera en väggbricka (Vatette har 17mm som kapmått) så jag gissar på det.

Oavsett så ska det gradas endå. (y)

Vilken tillverkare har du på din 15mm PEX?

Krilleman
Lite OffTopic:

Uponor behöver man inte kalibrera innan man trycker dit presskopplingen. Jag tycker dock en det är en nackdel då det krävs lite mer av saxen, röret måste hålla sig mer runt.

Gummiringarna sitter längre in i spåren på dessa kopplingar.

Olika storlekar av Uponors presskopplingar i PPSU och avzinkningshärdig mässing försedda med färgmärkningar.
Skapa konto

Det Uponor rör... men det är klämring som ska monteras i väggbrickan, inga presskopplingar... Men åter till frågan, varför finns inte kalibreringsdon för 15mm när det finns för 16???

Krilleman
PEX behöver du bara grada av efter du har kapat den med korrekt rörsax på korrekt mått från färdig vägg. Den bibehåller sin runda form vid klippning.

Tänk på att trycka in röret hårt innan kapmåttet markeras.

Det är Alu-rör som behöver kalibreras då dom har en tendens att deformeras lite vid klippning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.