Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Eller köp en slangsax provat lite olika men den jag gillar bäst tar upp till 40 mm kostar 69 kronor på Biltema...
Kalibrering behöver inte göras på PEX. Däremot ska avgradning utföras. Avkapning sker med korrekt sax för att får rakt och fint snitt. Ej bågfil.
Kalibrering utföres på Alu-rör. (LK kallar sina PAL)
Såhär vill LK att man gör:
http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf
Kalibrering utföres på Alu-rör. (LK kallar sina PAL)
Såhär vill LK att man gör:
http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar! Jag har en PEX-sax som funkar finfint. Tänkte mest att det skulle vara lättare att finjustera rörlängden på utskicket från vägg vid t ex montage av väggbricka etc... om utskicket skall vara t ex 17mm så blir det lite trångt med saxen.
Men varför finns domet bara för 16mm rör och uppåt? Har LK tagit så mycket av marknaden att 15mm rören blivit pasé?
Men varför finns domet bara för 16mm rör och uppåt? Har LK tagit så mycket av marknaden att 15mm rören blivit pasé?
17mm är inga problem alls att klippa från vägg med vanlig rörsax.
Tänk på att du ska trycka in röret också innan du markerar 17mm utstick!
Denna rekommenderas starkt då den även klarar av att kapa skyddsröret korrekt.
Tänk på att du ska trycka in röret också innan du markerar 17mm utstick!
Denna rekommenderas starkt då den även klarar av att kapa skyddsröret korrekt.
Logga in
Skapa konto
Lite OffTopic:
Uponor behöver man inte kalibrera innan man trycker dit presskopplingen. Jag tycker dock en det är en nackdel då det krävs lite mer av saxen, röret måste hålla sig mer runt.
Gummiringarna sitter längre in i spåren på dessa kopplingar.
Uponor behöver man inte kalibrera innan man trycker dit presskopplingen. Jag tycker dock en det är en nackdel då det krävs lite mer av saxen, röret måste hålla sig mer runt.
Gummiringarna sitter längre in i spåren på dessa kopplingar.
Logga in
Skapa konto
PEX behöver du bara grada av efter du har kapat den med korrekt rörsax på korrekt mått från färdig vägg. Den bibehåller sin runda form vid klippning.
Tänk på att trycka in röret hårt innan kapmåttet markeras.
Det är Alu-rör som behöver kalibreras då dom har en tendens att deformeras lite vid klippning.
Tänk på att trycka in röret hårt innan kapmåttet markeras.
Det är Alu-rör som behöver kalibreras då dom har en tendens att deformeras lite vid klippning.