Vi har tittat på minireningsverken ecotech och evergreen, är det någon som har erfarenheter av dessa i dagsläget?
Har någon ett annat bra alternativ att föreslå, vi är 2 personershushåll.
För- och nackdelar är välkomna!
Har någon ett annat bra alternativ att föreslå, vi är 2 personershushåll.
För- och nackdelar är välkomna!
Här finns en tråd med lite matnyttigt om BC8an
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/123501-evergreens-bio-cleaner-minireningsverk-3.html
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/123501-evergreens-bio-cleaner-minireningsverk-3.html
Vi har ett minireningsverk från uponor för 5 personers hushåll. Vi har nu 3 års erfarenhet och är mycket nöjda. Lätt att handha. En gång per år töms tanken och ca en gång per år fyller vi själva på med flockningsmedel. Kostnad ca 5000 kr/år för flockning, tömning och obligatorisk service. Vi en trådlös kontroll varnar/visar/ systemet om något måste göras.
Hej! Gammal tråd, men ni har haft erat ecobox några år nu, hur fungerar det?
Jag har just införskaffat ett ecobox small som skall installeras här i dagarna. Var tvungen att införskaffa ett pumpbrunn också som får mata efterföljande markbädd om 10m2 som umeå kommun kräver. Utan pumpbrunnet hade jag aldrig kommit upp på nivå ovanför utsläppspunkt.SueSue skrev:
Var märksam på avloppets djup kontra inkommande ledning på avloppsbrunnet. Kan fort dra iväg i djupet. Har man då inte lägre utsläppspunkt så krävs pumpbrunnet.
En av kusinerna har ett ecobox som puttrat på i 6-7 år nånting utan problem. Har bara rullat på peppar peppar. Dom är helnöjda.
Jag känner mig lite trög, skulle du kunna förtydliga såhär två år senare. Jag hoppas vi och 2-3 grannar klarar med självfall.
Putten skrev:
Ok. Inlopp är på 1400 mm centrum från botten av reningsverket, utlopp är 1000 mm centrum från botten (kolla med tillverkaren för ditt verk). Sen måste du kontrollera med din kommun om efterpolering krävs, då tillkommer ett 600 mm djupt schakt (under utsläppets nivå) samt spridarrör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden