Hej! Har fått en massa hjälp under vår renovering genom att läsa gamla trådar här, men nu måste jag ställa en egen fråga.
Renoveringen av vårt kök är i princip klar - bara vattnet som ska kopplas till blandare och diskmaskin. Först nu - efter att rören redan är dragna - ber entreprenören oss att skriva under att vi godkänner att rörmokaren gör avsteg från Säker vattens branschregler. Om vi godkänner faller ansvaret vid ev. fel på oss, och även ev. kostnader då vårt försäkringsbolag inte ersätter om branschreglerna inte följts.
Om jag förstått saken rätt består avsteget från branschreglerna i att rören från stammarna har skarvats (se bild), vilket man alltså inte får göra. Skarven var nödvändig för att kunna nå fram till vasken som sitter till höger om stammarna, till skillnad från den förra vasken som satt till vänster. Rörmokaren gjorde bedömningen att rören inte skulle hålla att böjas om. Hur ska jag hantera det här?
1. Någon kunnig som har förslag på en lösning som är godkänd av Säker vatten? Kan man t ex dra helt nya ej skarvade rör från stammen till vasken?
2. Det kan väl inte vara rimligt att jag betalar för arbete som de utfört innan jag godkänt att de gör avsteg från branschreglerna? Alt. att jag inte behöver betala för det nya arbetet de kommer behöva göra för att det ska bli godkänt?
Tar tacksamt emot tips och råd! Vet att många är kritiska till Säker vatten av lite olika orsaker, men vi är så illa tvungna att anpassa oss efter deras regler för att vår försäkring ska gälla. Att vara oförsäkrade och riskera att behöva stå för alla kostnader vid en framtida vattenläcka är inte ett alternativ.
Renoveringen av vårt kök är i princip klar - bara vattnet som ska kopplas till blandare och diskmaskin. Först nu - efter att rören redan är dragna - ber entreprenören oss att skriva under att vi godkänner att rörmokaren gör avsteg från Säker vattens branschregler. Om vi godkänner faller ansvaret vid ev. fel på oss, och även ev. kostnader då vårt försäkringsbolag inte ersätter om branschreglerna inte följts.
Om jag förstått saken rätt består avsteget från branschreglerna i att rören från stammarna har skarvats (se bild), vilket man alltså inte får göra. Skarven var nödvändig för att kunna nå fram till vasken som sitter till höger om stammarna, till skillnad från den förra vasken som satt till vänster. Rörmokaren gjorde bedömningen att rören inte skulle hålla att böjas om. Hur ska jag hantera det här?
1. Någon kunnig som har förslag på en lösning som är godkänd av Säker vatten? Kan man t ex dra helt nya ej skarvade rör från stammen till vasken?
2. Det kan väl inte vara rimligt att jag betalar för arbete som de utfört innan jag godkänt att de gör avsteg från branschreglerna? Alt. att jag inte behöver betala för det nya arbetet de kommer behöva göra för att det ska bli godkänt?
Tar tacksamt emot tips och råd! Vet att många är kritiska till Säker vatten av lite olika orsaker, men vi är så illa tvungna att anpassa oss efter deras regler för att vår försäkring ska gälla. Att vara oförsäkrade och riskera att behöva stå för alla kostnader vid en framtida vattenläcka är inte ett alternativ.
Det är dåligt att entreprenören uppmärksammade er om detta innan. Man gjorde arbetet.
Om du inte vill godkänna denna lösning så får du betala den dragningen, däremot bör du inte betala det jobbet som redan är utfört som avser den delen.
Beroende på hur dina vattenrör är dragna kan det vara mycket jobb att dra en ny matning som är oskarvad.
Om du inte vill godkänna denna lösning så får du betala den dragningen, däremot bör du inte betala det jobbet som redan är utfört som avser den delen.
Beroende på hur dina vattenrör är dragna kan det vara mycket jobb att dra en ny matning som är oskarvad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 inlägg
Det är ju dock en vanlig missuppfattning att man inte får ersättning alls. Så fungerar det ju inte. Det kan bli så att ersättningen ifrågasätts OM det är avvikelsen som orsakat skadan.
Ser du bara till att skarven är inspekterbar och håller koll där så ska det ju mycket till innan du får problem. Du har antagligen skarvar under diskbänken ändå som kan läcka de också så koll lär man ju ha i vilket fall som helst.
Ser du bara till att skarven är inspekterbar och håller koll där så ska det ju mycket till innan du får problem. Du har antagligen skarvar under diskbänken ändå som kan läcka de också så koll lär man ju ha i vilket fall som helst.
Du har ju redan en skarv där sen tidigare (T-kopplingen på stammen), så jag har svårt att se att det skulle bli väsentligt sämre.
Det man kan göra är väl kanske att försöka täta botten och sidorna på kopplingsutrymmet och leda ut ett skvallerrör till nåt ställe där man lätt kan upptäcka eventuellt läckage?
Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är
utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten enkelt kan
upptäckas.
Fogar ska placeras i rum med vattentätt golv, i fördelarskåp
eller i särskilda inbyggnader. I utrymme med vattentätt golv
kan fogar också placeras ovan demonterbart undertak eller i
dränerat fördelarskåp i tak. Se g. 3.2.1a och b.
Fördelarskåp eller särskilda inbyggnader för fogar, i till
exempel schakt eller installationsvägg, ska ha lätt åtkomlig
serviceöppning som gör det möjligt att reparera eller byta
fogarna. Fördelarskåp med serviceöppning placerad i våtzon
1 ska ha vattentät lucka och vara provad och godkänd för
anslutning mot väggens tätskikt. Luckan får inte placeras i
plats för bad eller dusch.
Läckageindikering ska mynna i rum med vattentätt golv, dock
inte i plats för bad eller dusch. Läckageindikering från fördelarskåp
med rör som enbart betjänar köket kan mynna på
ett vattentätt underlag i eller under köksinredning. Invändig
diameter på ledning för indikering av läckage ska vara minst
20 mm. Utloppet från en sådan ledning ska inte placeras
närmre än 60 mm från golvets eller intilliggande väggs
tätskikt. Fördelarskåpet ska vara rengjort så att indikering för
läckage inte riskerar att sättas igen. Se g. 3.2.1c.
Det man kan göra är väl kanske att försöka täta botten och sidorna på kopplingsutrymmet och leda ut ett skvallerrör till nåt ställe där man lätt kan upptäcka eventuellt läckage?
upptäckas.
Jo, men så är det förstås. Vill bara inte riskera att stå där med hela kostnaden om det skulle uppstå en läcka pga de här skarvarna.S Stefan1972 skrev:Det är ju dock en vanlig missuppfattning att man inte får ersättning alls. Så fungerar det ju inte. Det kan bli så att ersättningen ifrågasätts OM det är avvikelsen som orsakat skadan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 inlägg
Det är åtskilliga som hamnar i den här situationen så det är inget onormalt så. Som det ser ut så har du ju ditt vatten går i schakt, flerfamiljshus? och man kan ju inte ställa sig att byta och modifiera sånt bara för att få ett fläckfritt protokoll. Då handlar det ju mer om att man löser det med inspektionslucka och att man får hålla koll. (vilket man bör göra på alla slags kopplingar ändå)
Ja, jag har också läst det där utdraget från branschreglerna, men samtidigt står det "Rörledningar för vatten från fördelarskåp eller schakt ska utföras utan fogar fram till blandare eller apparat." under kapitel 3.7. Antar att det är 3.7 som gäller eftersom det handlar specifikt om kök, men det är onekligen motsägelsefullt.useless skrev:
Du har ju redan en skarv där sen tidigare (T-kopplingen på stammen), så jag har svårt att se att det skulle bli väsentligt sämre.
upptäckas.
Ja, precis, flerfamiljshus. Och jag har också förstått det som att det är normalt, men jag hade valt en annan lösning om jag blivit informerad innan de satte igång. Men vet du om inspektionslucka etc. kompenserar för skarvarna så att installationen räknas som godkänd, eller är det bara ett sätt att minimera risken för att en läcka inte ska upptäckas?S Stefan1972 skrev:Det är åtskilliga som hamnar i den här situationen så det är inget onormalt så. Som det ser ut så har du ju ditt vatten går i schakt, flerfamiljshus? och man kan ju inte ställa sig att byta och modifiera sånt bara för att få ett fläckfritt protokoll. Då handlar det ju mer om att man löser det med inspektionslucka och att man får hålla koll. (vilket man bör göra på alla slags kopplingar ändå)
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Fast nu ser det ju ut som skarven finns i schaktet? Om slitsbotten vore vattentät, och med skvallerrör så är det väl godkänt? I princip ser det inte ut att vara omöjligt att stryka på tätskikstmembran på botten därinne. Svårare att se hur lätt det är att få ut ett skvallerrör. Fast det är godkänt (tror jag) med vattenlarm. Lägg en sådan dosa där inne, efter att botten är tätad.
Sedan att larmet troligen ändå inte fungerar om 20 år när det börjar läcka är en annan sak... Eller att det börjar tjuta om 10 år för att varna att batterierna behöver bytas. Den som då hör det kommer inte att förstå vad det är som låter inne i väggen...
Sedan att larmet troligen ändå inte fungerar om 20 år när det börjar läcka är en annan sak... Eller att det börjar tjuta om 10 år för att varna att batterierna behöver bytas. Den som då hör det kommer inte att förstå vad det är som låter inne i väggen...
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
159 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 inlägg
Är det inte det du har egentligen då? Det är ju omöjligt att ha det skarvfritt helt. I ett schakt har man grova rör som matning och på ett eller annat sätt måste man ju grena ut och då blir det en skarv och dina skarvar sitter ju typ i ett utrymme där man normalt skarvar och kan inspektera så jag tror inte du ska lägga så stor vikt på "anmärkningen"D Delikatoboll skrev:
Är det inte utan skarvar från schaktet till blandare/apparater? Tätar du utrymmet och sätter ett skvallerrör så blir det ett 'fördelarskåp'. I det utrymmet får man ha hur många skarvar som helst...D Delikatoboll skrev:Ja, jag har också läst det där utdraget från branschreglerna, men samtidigt står det "Rörledningar för vatten från fördelarskåp eller schakt ska utföras utan fogar fram till blandare eller apparat." under kapitel 3.7. Antar att det är 3.7 som gäller eftersom det handlar specifikt om kök, men det är onekligen motsägelsefullt.
Sant, skarvarna sitter nog inne i schaktet, precis vid kanten. Det finns åtminstone skvallerrör där inne, så antar att utrymmet är godkänt i övrigt också.H hempularen skrev:Fast nu ser det ju ut som skarven finns i schaktet? Om slitsbotten vore vattentät, och med skvallerrör så är det väl godkänt? I princip ser det inte ut att vara omöjligt att stryka på tätskikstmembran på botten därinne. Svårare att se hur lätt det är att få ut ett skvallerrör. Fast det är godkänt (tror jag) med vattenlarm. Lägg en sådan dosa där inne, efter att botten är tätad.
Aha, är det så? Det var ju goda nyheter i så fall! I nuläget sitter skarvarna precis vid kanten av schaktet, får kolla så att de inte måste sitta längre in. Konstigt av rörmokaren att sätta skarvarna där han gjorde, när det rimligen är bättre att sätta dem inne i schaktet med god marginal. Utrymmet har åtminstone skvallerrör, så jag är ganska säker på att det lever upp till övriga krav också. Svårt att veta säkert eftersom stambytet är från mitten av 90-talet...useless skrev: