Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej,
Vi kommer behöva flytta inkommande vatten inför en kommande utbyggnad. Vilka altenativ finns när grunden är platta på mark. Jag har tidigare funderat på ett par lösningar men jag vet inte vad som blir mest praktiskt och säkert.
Någon som vet?
Vi kommer behöva flytta inkommande vatten inför en kommande utbyggnad. Vilka altenativ finns när grunden är platta på mark. Jag har tidigare funderat på ett par lösningar men jag vet inte vad som blir mest praktiskt och säkert.
Någon som vet?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vattnet kommer in på husets gavel via 40mm PEM-slang som ligger under huset i skyddsrör. Tanken är att flytta det till tvättstuga som ligger i husets ena hörn (mot samma gavel). Avstånd ca 6-7 meter.
Tror att inkommande ligger djupt tillsammans med avloppet och gör en lång sväng in i huset genom plattan Blir kanske lite knepigt att få in på ett annat ställe , det måste grävas upp och borras ett nytt hål genom plattan då ,
Det med att skarva slangen går , men är inte tillrådligt att ha en skarv i marken 1 meter ner , det är din slang med anslutning i tomtgräns så du kan i princip göra vad du vill med den
Jag skulle inte skarva i marken
Det med att skarva slangen går , men är inte tillrådligt att ha en skarv i marken 1 meter ner , det är din slang med anslutning i tomtgräns så du kan i princip göra vad du vill med den
Jag skulle inte skarva i marken
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vatten går enlig denna ritning, in från vänster till höger. VM sitter intill husvägg bredvid groventren. Det är mot denna gavel som utbyggnaden kommer vara, därav problemet.
Skarving har jag funderat på, men hur kommer man åt slangen utan att riskera underminering av grunden? Samma gäller grävning av ny slang utifrån, den måste ju in under huset! Går det dra in slangen på annat sätt, men hur blir det då frostfritt? Isolering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarving har jag funderat på, men hur kommer man åt slangen utan att riskera underminering av grunden? Samma gäller grävning av ny slang utifrån, den måste ju in under huset! Går det dra in slangen på annat sätt, men hur blir det då frostfritt? Isolering?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Det låter som det smidigaste alternativet, helt klart. Skulle det då va möjligt att använda en 90 graders svetsmuff där slangen kommer upp (läst att de finns i andra trådar) och sedan gå vidare mot VM-skåpet och där sätta ytterligare en 90 graders upp mot skåpet? Då får jag ”skarvfritt” (eller nja) hela vägen till VM och fixerar slangen under tätskicktet.
Är det klokt att samtidigt byta 40mm slangen från -82 mot en ny så man svetsar i två frächa slangar av samma kvalitet? Den befintliga ligger ju i skyddsrör så den bör gå dra ut.
Är det klokt att samtidigt byta 40mm slangen från -82 mot en ny så man svetsar i två frächa slangar av samma kvalitet? Den befintliga ligger ju i skyddsrör så den bör gå dra ut.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Blir 32mm PEM isåfall var tanken.
Inga problem alls att skarva pem med riktiga skarvar i metall/plast. Sitter ju på alla pumpar i djupborrade hål och de lossnar ju inte trots rörelser. Har själv två skarvar som är 10 och 20 år gamla men det bevisar ju inget iofs. I stallet har det inte läckt på 25 år trots att jag använt de i plast och öppnat och stängt och flyttat kopplingar
Och då är det billigaste varianten.
Och då är det billigaste varianten.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vet du om det är "godkänt" att placera en svetsfog som dold installation, eller är det ok? Jag kan i o f s komma åt att inspektera båda skarvarna och gjuter in slangen slangen i skyddsrör. Då kan jag ju dra ut den igen om det skulle vara problem.Krilleman skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Såhär skulle det ju då kunna se ut. Kan det vara något? Det kan nog bli lite tryckfall i svängarna men det kan vi leva med.andr.ljung skrev:
Det låter som det smidigaste alternativet, helt klart. Skulle det då va möjligt att använda en 90 graders svetsmuff där slangen kommer upp (läst att de finns i andra trådar) och sedan gå vidare mot VM-skåpet och där sätta ytterligare en 90 graders upp mot skåpet? Då får jag ”skarvfritt” (eller nja) hela vägen till VM och fixerar slangen under tätskicktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Det verkar svårt att få tag på någon som kan svetsa skarven i Kungsbacka. Någon som har några tips?
Jag har fortfarande inte helt klart för mig om man skulle dra in nytt vatten utifrån via ett nytt hål i plattan. Någon som kan förklara?
Jag har fortfarande inte helt klart för mig om man skulle dra in nytt vatten utifrån via ett nytt hål i plattan. Någon som kan förklara?