Hej!

Köpte en blandare på bauhaus (https://www.bauhaus.se/c-trend-410-koksblandare.html) som jag tänkt koppla in. Hade röris på besök för några veckor sedan och bytte mina gamla ballofixer till nya (lgh byggd på 70-talet så börjar väl bli gammalt). Han lämnade kvar två muttrar med tillhörande klämringar, dock med olika dimensioner, insåg jag i efterhand.

Jag provade att koppla på kallvattnet med ena kopplingen (10mm klämring) och det ser ut att fungera, läcker inte när jag provade släppa vattnet från ballofixen iaf). Innan jag springer och köper en till sådan och slår ihop fabriken vill jag bara dubbelkolla om allt är rätt och riktigt?

Närbild av vattenledning med ansluten 10mm klämring och mutter för köksblandare, inga synliga läckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörinstallation under diskbänk med kopplad vattenledning och ny ballofix.
Skapa konto

Köpte en sån här på bauhaus och tänkte bara ta ena muttern med kopparring, men såg sen att gängorna var på fel sida så det gick inte alls :thinking::rofl:
Metallmuttrar och klämring på ett flätat underlag, avsedda för VVS-installation.
Skapa konto

Står inte direkt något om denna montering på bladet som följde med. Läste på någon annan kran att man skulle ha en tryckreglerare(?). Är det något annat jag saknar eller är det bara att tuta och köra? Läste någonstans att jag ska dra åt 1 1/4 varv efter handåtdragning.

Tack!
Christian

Blev en vända till Bauhaus och det fick bli en sån här: https://www.bauhaus.se/halvkoppling-10xr10mm.html

Den gick på och slöt tätt. Det enda jag känner mig osäker på här hur pass hårt jag borde dra åt? Har som sagt läst att med vanlig klämring i koppar var det dra åt med händerna så hårt man kan och sedan med verktyg 1 + 1/4 varv ungefär? Provade det med denna, det läcker ju inte, men det är inte särskilt hårt åtdraget heller. Har stått som det är nu i ett par dagar utan problem.

Någon som har koll? Borde jag dra åt tills det blir lite mer motstånd eller hur brukar ni/man göra?

Tacksam för hjälp,

W
Vad menar du med att det var olika dimensioner på ventilerna?

Om det var klämringsände och inte r10 så har du kört halvkoppling mot klämringsände vilket inte är korrekt. Sen är det ju inte heller korrekt att blanda in ett annat märke. Du skulle ha köpt VA till en VA-ventil.

W WarHawk skrev:
Vad menar du med att det var olika dimensioner på ventilerna?

Om det var klämringsände och inte r10 så har du kört halvkoppling mot klämringsände vilket inte är korrekt. Sen är det ju inte heller korrekt att blanda in ett annat märke. Du skulle ha köpt VA till en VA-ventil.
Inte helt med på beteckningarna, måttmässigt verkar det stämma i mina ögon. Skickar en bild om det förtydligar något.

Det är avstängningsventilen är vatette, men inte klämkopplingen (var inte någon mässingsring till denna utan såg ut att vara någonting mer återanvändningbart).

Men detta är ett no-no?

Edit: ang olika dimensioner; kallvattenledningen, kopparledningen är 10mm medan varmvattenledningen är tjockare (15 kanske?).

• Avstängningsventil märkt "VATETTE" ovanpå en kopparledning, eventuell klämkoppling syns längre upp.
    Skapa konto
  • Avstängningsventil kopplad till en flexibel vattenslang och ett rör, i en diskussion om rördimensioner.
    Skapa konto
Krilleman
Redigerat:
W
I icengaard skrev:
Inte helt med på beteckningarna, måttmässigt verkar det stämma i mina ögon. Skickar en bild om det förtydligar något.

Det är avstängningsventilen är vatette, men inte klämkopplingen (var inte någon mässingsring till denna utan såg ut att vara någonting mer återanvändningbart).

Men detta är ett no-no?

Edit: ang olika dimensioner; kallvattenledningen, kopparledningen är 10mm medan varmvattenledningen är tjockare (15 kanske?).
Enklast att se om du kopplar lös muttern. Är det plan anslutning så har du R-gäng och din halvkoppling är korrekt. Är ventilen konisk invändigt och inte platt i ändan så skulle du ha haft en vanlig klämring.

Sen har du som sagt tidigare blandat fabrikat. Eftersom ventilen är VA så ska muttern vara VA.

Det är så klart så att det med största sannolikhet inte är något problem. Men om rätt ska vara rätt.

Krilleman
Sen är ju ytterligare en frågan om Pipefix är godkänt att montera mot slätända i mässing som blandarslangarna har?!

Enligt installationsanvisningen verkar bara kopparrör nämnas.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_560_8566705.pdf

Vatette klämringskopplingar/ballofixer är godkända för detta förfarandet!

Okej tack så mycket för svar! ja det låter ju som att det är en hel del frågetecken med denna lösning. Bäst är väl då förstås att fixa rätt prylar så jag slipper oroa mig.
Tror inte det finns rätt grejer på bauhaus, har ni koll på var jag kan köpa det ifrån? Tror den bör vara 10mm i pexänden och 12 (?) i gängänden.

Krilleman
Du måste lossa muttern för att se hur ballofixen ser ut.

Det finns två möjliga varianter. 12mm ände eller 10mm ände.

Troligtvis är det 10mm ände.

Hornbach har Vatette-prylar på hylla!

Okej!
Ja jag för ta en vända till hornbach med andra ord.

Jag får ta med den VA muttern som rörisen lämnade kvar som hade rätt storlek på gängan men för stort hål i änden för flexpex:en som referens.

Tack för hjälpen!

Krilleman
OK.

Då borde det stå 12mm på kanten av den muttern. Kontrollera. Se min gula markering var det då bär stå 12mm.

Om det står 12mm på kanten så behöver du denna:

https://www.hornbach.se/shop/VATETT...VA-1215-1945153/5109166/artikel-detaljer.html

Vatette har precis lagt om sin produktion av förminskningsseten 12x10 till förnicklad variant. Så är den inte i mässing likt min nedersta bild så bli inte orolig. Båda varianterna kan finnas i lager! Dubbelkolla bara så du får en förminskning 12x10 från Vatette.

Följ monteringsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

Mutter med 12mm beteckning vid gula markeringen, eventuellt förnicklad förminskningsset.

Mässingsfärgad Vatette förminskningsmutter med markerade mått på 12 mm.
Skapa konto

Förnicklad Vatette förminskning 12x10 för byggprojekt, visas med märkningen 12mm utsmyckad på kanten.
Skapa konto

Okej!

Jag är inte hemma just nu men kikar sen exakt vad det står. Men så jag förstår korrekt, då behöver jag bara köpa till det förminskningsetet och använda tillsammans med muttern + klämringen på 12mm som jag har (som matchar nuvarande hål) Eller ska jag köpa till en 10mm klämring? Förstår inte riktigt var klämringen hamnar i relation till mutter och förminskningsset :)

För kallvattenkopplingen använde jag vatettemuttern och en 10mm mässingsring som tycks hålla tätt bra.

Gissar att klämringen hamnar inuti förminskningen, och då behövs en 10mm ring?

W
Nej. Förminskningen tätar och du behöver ingen extra klämring. Du sätter den på röret och drar åt som med en vanlig klämring. Den kommer att "knäppa till" när de två delarna trycks ihop. Då drar du lite till så blir det tätt.

Din kallvattenventil var förmodligen 12×10 så där fungerade en 10 klämring utan förminskning.

Redigerat:
  • Gilla
icengaard
  • Laddar…
Krilleman
Viktigt som mycket annat är att man följer monteringsanvisningen som jag redan länkat till en gång. Och här kommer länken igen:

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

Förminskningen ersätter klämringen som redan nämnts ovan.
Ingen klämrings behövs på någon av sidorna i förminskningen.

Efter "knäppet" när man drar en koppling med förminskning, fortsätt med korrekt antal varv enligt anvisning! Allt annat är felaktigt.

Instruktionssteg för montering med markerad text om vikten av att dra åt en förminskad koppling efter "knäppet".

Monteringsanvisningstabell med dimensioner, nyckelvidd och antal varv för handdragning av kopplingar för olika rörtyper.

Redigerat:
  • Gilla
icengaard
  • Laddar…
Krilleman
W WarHawk skrev:
Den kommer att "knäppa till" när de två delarna trycks ihop. Då drar du lite till så blir det tätt.
Vill du dela med dig hur något ska monteras, så gör det korrekt!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.