1 992 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avstängningsventil; Kona eller plantätning med gummipackning etc ?
Hej,
någon som vet hur gränssnittet (tätningen) ser ut mellan avstängningsventilen (se inringade området) och anslutande del ?
- 'gammaldags' kona ?
- plantätning med gummipackning ?
- rent av vanlig rör gäng med tejp/lin ?
Avstängningsventilen sitter tappvarmvattenkretsen på min Nibe Combi VX från ~95 och gängan verkar vara 3/4".
Inte helt säker, men det bör vara en lekande mutter annars har jag svårt att se hur de meckade ihop det från första början...
Hittar ingen produktnamn på ventilen annat än PN25 och 3st 'stjärn' symboler på vardera sidan.
mvh//J
någon som vet hur gränssnittet (tätningen) ser ut mellan avstängningsventilen (se inringade området) och anslutande del ?
- 'gammaldags' kona ?
- plantätning med gummipackning ?
- rent av vanlig rör gäng med tejp/lin ?
Avstängningsventilen sitter tappvarmvattenkretsen på min Nibe Combi VX från ~95 och gängan verkar vara 3/4".
Inte helt säker, men det bör vara en lekande mutter annars har jag svårt att se hur de meckade ihop det från första början...
Hittar ingen produktnamn på ventilen annat än PN25 och 3st 'stjärn' symboler på vardera sidan.
mvh//J
Om det är en sån som du gissar, går det att ansluta en vanlig D-nippel med tätning (Som denna) eller vet du om det krävs någon annan nippeltyp för plantätningar.Krilleman skrev:
Det finns ytterligare en likadan avstängningsventil i kretsen och jag kommer bygga om kretsen lite därav frågan.
mvh/J
Klicka här för att svara