S
Jag har kollat runt lite och ville bara dubbelkolla innan jag gjuter.

Vask - Med muff, uppstick 3cm
Brunn - Sänkt 2,5cm under platta
WC - Utan muff, uppstick 3cm

Fråga 2:
Har läst en del om gråa och orangea avloppsrör. Jag har dragit orangea utomhus en bit in i grunden och gråa resten av vägen, MEN jag saknar två 45 graders böjar i grå som ska vända upp röret till WC under plattan. Kan jag sätta orangea istället?

Bästa svaret

"WC - Utan muff, uppstick 3cm" - det låter lite tycker jag. Du ska väl ha en gummimanschett på röret för att täta mot toan? Dra upp det röret några cm till och titta på en WC och gummimanschett (om du inte har en annan lösning så klart) så ser du hur det ska sättas ihop.

Varför ska vaskens muff sticka upp? Lägg den i jämnhöjd med golvbeläggningen, så plattans höjd + fix + klinker eller vilken beläggning du nu tänkt dig.

De orangea rören klarar inte solljus (åtminstone inte alla) och kan i vissa fall ha större godstjocklek för att klara högre marktryck. De gråa ska tåla långvarig exponering av höga temperaturer. Jag skulle inte ha tvekat att ta orangea böjar så länge du inte har ett storkök med enorma mängder varmt vatten som ska spolas igenom.

https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdf

/Fredrik

W
Jag tolkar det som ett vanligt 110-rör till wc så det blir snarare en stos i detta fallet. Men skadar ju aldrig att bara dra upp rören överdrivet långt för säkerhetsskull och sedan kapa dem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.