anders07
anders07: Ja, den har fungerat tidigare men då gått som "pump #2" och en mindre pump som "huvudpump". När huvudpumpen inte orkade hålla +6 bar hoppade #2 igång. Eftersom den tidigare huvudpumpen rostat sönder i vinter lade jag om så pump #2 är huvudpump (och ensam) men den vill inte komma upp i tryck. Det kanske alltid har varit så men man har inte märkt det då den bara "skarvat" i år den andra
2 svar · 2,1k läst
G
guggen: Jag hade själv liknande problem i min gamla borrade brunn då den stått stilla i kanske 10 år. Jag tömde ut allt som gick, kanske ett par kubik initialt, lät den återhämta sig och tömde den igen etc ett antal ggr. Tog ngra veckor. Sedan dess har jag kristallklart testat och bra vatten.
10 svar · 14,2k läst
·
M
Micke_xyz: Tack Krilleman! Så här går det när en amatör leker röris. Jag har kollat dina bilder i andra inlägg och tänker inte skruva slangen mot klämringskopplingarna längre. Jag får skaffa en adapter eller byta t-rör. På slangen står det Flexpex Regab om det säger något.
3 svar · 9,8k läst
·
putte22
putte22: Toppen tack. Blir en sväng till Ahlsell imorgon så man får dit ski..en. Några här i bostaden som vill ta det i drift. Märkligaste e kanske då att Gustavsberg skickar med soft slangarna löst i kartongen så man fick skruva på dom själv på blandaren. Jättetack.
20 svar · 6,7k läst
·
F
Feffe: [citat] Tack för svar. En sak som kan försvåra ett avledningsdike är att dammen skapad av en vall, eftersom berggrunden ligger grunt. Men det kanske man kan komma runt.
5 svar · 2,3k läst
O
oneill: Här är typskyltarna på de båda pumparna. Grundfospumpen är den nya
3 svar · 2,0k läst
·
J
Jobaby: Nu har firma varit här o kollat, fosforfällan(påsen) var inte inkopplad och hade lagt sig över utloppsröret.. har nu dragit den åt sidan så vattnet kommer ut, nu har nivån vid fällan åkt ner ca 1 meter... får prova att nu öppna och koppla in fällan och hoppas det blir bra. Håller tummarna✊
16 svar · 5,3k läst
·
M
mogge_73: Vid en nyborrad brunn brukar man rek. Att vänta 2-3mån med normalanvändning innan man testar vattnet. Omsätt vattnet ordentligt i början för att bli av med borrkax och större partiklar. Ser ni att ni får missfärgningar eller uppenbara problem med färg eller dyl. Så tar ni en ackrediterad vattenanalys direkt.
2 svar · 2,7k läst
C
Conny Nyman: [citat] Vatten av bra kvalite’ klarar lagring i sex månader, minst. Bra att veta om du får för dig att springa på en kubiks tank och placerar den mörkt och kallt.
21 svar · 9,4k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: Så ser brunnen ut idag. Det med att ha otur med anslutningen kan säkert hända, helt klart. Sen ska tilläggas att jag inte tänkt ha en liknande brunn utan en som sitter längre från väggen och som ansluts med en 90-böj. Dels för att följa regelverk men även för att få fler anslutningar. På plattan som syns på bild gjuts 70mm EPS-betong + 30mm flytspackel.
19 svar · 22,9k läst
·
H
hans lindquist: Tack för instruktivt svar. Upptäckte nyss att bimatallfjädern i överhettningsskyddet var skadad. Men när jag kopplar förbi överhettningsskyddet går det ändå inte någon ström in i elementen. Ska mäta vidare.
2 svar · 1,4k läst
[SH]
[SH]: [citat] Som jag förstår det är det ok att använda en befintlig, fungerande, avstängning under bänken som tillkommit före det nya kravet. Däremot om avstängningen under bänken krånglar och behöver bytas ut måste det vara till en lösning sitter ovan bänkskivan. Stämmer inte det?
27 svar · 35,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ut att fungera fin fint. (y)
20 svar · 6,2k läst
·
E
Erwings: Hej, Tänk på att räta väggarna före ni sätter ett linjeavlopp typ Unidrain. Vi grävde ur källaren och rörmokaren kom och satte unidrainavloppet. Byggfirman skötte gjutning av golvet och muraren rätade väggen... Kakelsättaren skulle börja med montering av klinkersen. Bara det att väggen var så sne så att putsen hade muraren även lagt på unidrainsidorna vilket i sin tur gör det
0 svar · 846 läst
Superharaldsson
Superharaldsson: [citat] Tackar Då var det som jag trodde.
2 svar · 1,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Ja, och letar man noga hittar man någon som odlar vanlig björk också, och själv har jag ett björke på närmare en hektar närmast gårdscentrum bara för att det är fint. Så visst kan man både plantera och prioritera björk. Det normala måste dock vara att björken självsår sig, vilket som sagt även det kan vara både önskat och oönskat, men presumptionen måste väl ändå vara
11 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: Det går bra att lossa provtryckningsproppen från kopplingssetet och ansluta annan koppling på samma ställe senare.
1 svar · 709 läst
S
Stefan1972: om pumpen går som vanligt och det till slut slutar komma vatten så låter det mer som stopp i sugsilen. Skulle hydrofortryck och sånt spöka så skulle det ändå pumpa vatten i varierande tryck. lågt tryck i början för att öka när pumpen pumpar. Så låter det ju inte i detta fallet utan det låter mer som vattenbrist på ett eller annat sätt.
1 svar · 5,3k läst
·
D
daugaard: [citat] Om det läcker mycket kan man se det på vattenmätaren annars gäller provtryckning. Men det brukar även bli blött på marken runt läckan om det ligger ytligt.
5 svar · 23,3k läst
L
LarsAgerstrand: Skruvade isär och det såg ut som att det skulle passa. Tackar så mycket!
2 svar · 10,1k läst
Dheri
Dheri: Om du redan nu vet vad du vill ha för blandare efter renoveringen skulle du ju kunna köpa en sådan och börja använda nu. Det är ju bara att flytta den till nya köket, då slipper du lägga massa pengar på en blandare du snart ska göra dig av med. Vad gäller ballofixer så fungerar de som avstängningskranar, är de stängda ska de inte släppa igenom vatten.
12 svar · 6,4k läst
·
F
flar: Vad schyssta ni är som svarar så snabbt! Uppskattar det verkligen. Som du är inne på Marcussjogren vore ju det bästa om det gick att laga själv. Lade precis upp en ny tråd (döpt till Hur kommer jag igång med att laga denna blandare?), för att det ska bli rätt rubrik, där jag undrar hur jag går tillväga. Tror inte jag har en liten skruv men kan ha fel. Återigen, stort tack alla för
5 svar · 4,7k läst
P
Peter_K: Lite dumt att det inte står i instruktionerna att man ska dra ut den igen efter kapningen annars är det ju helt omöjligt att se i titthålet att den går i botten. Nu är alla på plats samt badrumsfördelarna. De var lite knepiga att få gäng på, särskilt den med 3 anslutningar.
8 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Köpa betonglock verkar vara svårt, har försökt men de får visst inte säljas. Kommunen bytte här till gjutjärn men de fick inte ge bort de gamla i betong. Protte
8 svar · 27,0k läst
·
H
hempularen: Stölden ligger i att kommunen vill få täckning för investeringarna i vattennätet.Alla som har nytta av nätet får vara med och betala.
8 svar · 8,2k läst
M
Masa66: Exakt, där har vi ju vinkeln jag letat efter. Tack!
6 svar · 5,6k läst
B
basseman: Vi har ett tvåplanshus med källare och i det så har vi 4,5 meter vertikalt rör som slutar i två böjar ovanför golvnivå i källaren och det låter en hel del när man spolar i toaletten på våning 2. Våra rör är ljudisolerade och vi upplever att det inte räcker och när vi gör om i källaren så kommer vi bygga in röret och flytta ner böjarna under golvnivå.
4 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Mutter + plugg för att proppa valfri 15mm ände. RSK: 1946086 + 1945971 [bild] [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
R
Rolle85: Den var gängad. Nu sitter ny boll på plats. Tätt och fint, tack
4 svar · 3,5k läst
·
M
Munkfors: [citat] Nu var jag inte med och såg men misstänker att röris hoppade över flera steg på instruktionen där.
8 svar · 16,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.