1 720 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Vattenutkastares funktion
Sida 1 av 2
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Har haft flera vattenutkastare och det som alltid förvånat mig är den usla funktionen som de, jag träffat på har. När man stänger av den på väggen så sprutar det så hela väggen runt om blöts ned. Denna funktion stämmer dåligt med hur ett hus skall skötas och hanteras, dvs undvika vatten på husgrunden och då speciellt på puts. Ska inte tillverkarna kunna lösa detta problem via en pip eller avluftning av något slag?
Jag har själv klistrat på en asfaltpapp runt om.
Jag har själv klistrat på en asfaltpapp runt om.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jag vet men ska det var nödvändigt på en så vanlig vvs-detalj? Jag menar, ska man behöva komplettera en sådan installation?Demmpa skrev:
Jag tippar på att det inte är fabriksmonterat pga att det finns risk att vatten blir stående mellan dränageutloppet och backventilen så att det fryser sönder.S seniorkonsult skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 944 inlägg
Vi har två slangar kopplade till vår utkastare, via en gardena splitt. Den ena går till framsidan som ligger lägre än utkastaren. Den andra går till baksidan som ligger högre än utkastaren. Stänger man av kranen med vatten i slangen till baksidan får man spruteffekten. Jag brukar stänga sakta, sen öppna kranen till framsidan och stänga mot baksidan innan jag stänger. Då fungerar det bättre. Kan det vara något liknande här att slangen ligger högre så att allt vatten rinner tillbaks?
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg