Har haft flera vattenutkastare och det som alltid förvånat mig är den usla funktionen som de, jag träffat på har. När man stänger av den på väggen så sprutar det så hela väggen runt om blöts ned. Denna funktion stämmer dåligt med hur ett hus skall skötas och hanteras, dvs undvika vatten på husgrunden och då speciellt på puts. Ska inte tillverkarna kunna lösa detta problem via en pip eller avluftning av något slag?
Jag har själv klistrat på en asfaltpapp runt om.:mad:

Det blir så pga att det är en påkopplad vattenslang med stängt ände, det går att åtgärda genom att montera en backventil mellan vattenutkastarutloppet och slangen, finns en/två trådar i ämnet.

Eller så skruvar man igen den lite sakta när den börjar stänga så blir det inget sprutande, tar inte mera än 2-3 sekunder längre tid även om man har bråttom;)

A AndersS skrev:
Eller så skruvar man igen den lite sakta när den börjar stänga så blir det inget sprutande, tar inte mera än 2-3 sekunder längre tid även om man har bråttom;)
Jag vet. Funkar inte om du inte vill vänta 1-2 minuter! Så trycket går ur.

Demmpa Demmpa skrev:
Det blir så pga att det är en påkopplad vattenslang med stängt ände, det går att åtgärda genom att montera en backventil mellan vattenutkastarutloppet och slangen, finns en/två trådar i ämnet.
Jag vet men ska det var nödvändigt på en så vanlig vvs-detalj? Jag menar, ska man behöva komplettera en sådan installation?

S seniorkonsult skrev:
Jag vet men ska det var nödvändigt på en så vanlig vvs-detalj? Jag menar, ska man behöva komplettera en sådan installation?
Jag tippar på att det inte är fabriksmonterat pga att det finns risk att vatten blir stående mellan dränageutloppet och backventilen så att det fryser sönder.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tippar på att det inte är fabriksmonterat pga att det finns risk att vatten blir stående mellan dränageutloppet och backventilen så att det fryser sönder.
Så är det naturligtvis men det skulle inte skada med en bruksanvisning som klargjorde problemet.

S seniorkonsult skrev:
Så är det naturligtvis men det skulle inte skada med en bruksanvisning som klargjorde problemet.
Det är nog inte många som skulle läsa en sådan. I vår familj är det bara en av fyra som läser bruksanvisningar. ;)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Det är nog inte många som skulle läsa en sådan. I vår familj är det bara en av fyra som läser bruksanvisningar. ;)
Sån tur att de ej behövs.

Fairlane
Vi har två slangar kopplade till vår utkastare, via en gardena splitt. Den ena går till framsidan som ligger lägre än utkastaren. Den andra går till baksidan som ligger högre än utkastaren. Stänger man av kranen med vatten i slangen till baksidan får man spruteffekten. Jag brukar stänga sakta, sen öppna kranen till framsidan och stänga mot baksidan innan jag stänger. Då fungerar det bättre. Kan det vara något liknande här att slangen ligger högre så att allt vatten rinner tillbaks?

S seniorkonsult skrev:
När man stänger av den på väggen så sprutar det så hela väggen runt om blöts ned. Denna funktion stämmer dåligt med hur ett hus skall skötas och hanteras
Jag har svårt att se problemet. När det regnar hos mig så blir fasaden blöt.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har svårt att se problemet. När det regnar hos mig så blir fasaden blöt.
Med tryck 20-30 år på samma kvadratmeter?:whistle:

P
Om du är orolig, ha munstycket på slangen öppen när du stänger kranen, så händer det inte.

Jag brukar avsluta min vattning så, med munstycket liggandes i en buske.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Med tryck 20-30 år på samma kvadratmeter?:whistle:
Med tryck? Du har nog inte samma modell som jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.