hahalj
Brunnar sinar och man börjar blir ju lite orolig för egen del när grannens brunn gör detsamma...
Min brunn är 58 m djup, hans är på ca 40 meter och han säger att pumpen sitter nog på 20-25 meter bara. SJälv har jag ingen aning om hur djupt vår pump sitter.

Nåväl, en sak som stört mig länge men som inte varit något problem så länge det varit gott om vatten är att vi har ett kontinuerligt flöde genom vårt filter oavsett om vi förbrukar något eller inte. Det rinner kanske 1 liter i minuten genom filtret och rätt ut i dräneringsavloppet. Som att ha en kran öppen halvvägs hela tiden, dygnet runt.
Filtersystemet består av en syreaktivator, därefter en filterbehållare med kaliumpermanganat-injektor. Det rinner kontinuerligt denna mängd vatten ut genom spolvattenledningen. När spolningen körs vart 3:e dygn rinner det betydligt mer.

Så min fråga är, ska det vara på det viset? Känns inte helt ok just nu att det flödar rätt ut till spillo.
Bifogar bilder på filter, syreaktivator, injektor etc.

Vattenfiltersystem med syreaktivator, kaliumpermanganat-injektor och rörledningar i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenfiltersystem med rörmokardelar, tryckmätare och slangar i ett pannrum.
Skapa konto

Ett filtersystem bestående av en silverfärgad filtercylinder och en syreaktivator monterad på toppen, med anslutna rörledningar.
Skapa konto

Vattenfilter med syreaktivator och kaliumpermanganat-injektor i ett hemligt vattensystem.
Skapa konto

• Vattenfilter installation med syreaktivator, mätare och kaliumpermanganat-injektor mot en vägg.
    Skapa konto
R
Det ska inte rinna något , bara vid backspolning är normalt vad jag vet , tror inte ditt system ska rinna ut
det brukar vara en automatik som går att ställa tiderna på för backspolningen
Du får lusläsa manualen hur man ställer om , annars kan du rycka stickproppen så ska det sluta rinna ,
om det inte slutar är en ventil otät
I annat så kanske ni kan ta lite dåligt vatten genom att koppla förbi ( bypasskoppling ) reningsburken ,
om det inte är alltför dåligt
Kolla in SGU brunnskarta , din kanske finns med där ( går att zomma in på fastighetsnivå ) en länk här

apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

hahalj
Drar jag ur spänningen till automatiken så stannar tidsuret, inget mer händer vad jag märker. Det fortsätter rinna. Det är alltså inte backspolningen som kör då utan den är i normalläge.

Slår jag av spänningen till pumpen så slutar det naturligtvis rinna efter en stund när hydroforen har tömts.

Det går shunta förbi filtret, men det smakar för mycket järn för att det ska gå att dricka.

Detta är alltså inte rätt då? Det ska inte rinna hela tiden, inte något lite alls?

R
Är det en vita eller blå som det rinner ur ?

hahalj
Det rinner ur det vita röret som ansluter till injektorn på baksidan av elboxen med tidsuret, det är alltså spolröret.
Den blå slangen går till syreaktivatorns övertrycksventil, där kommer inget.

Bästa svaret

R
Om jag har uppfatta det rätt ( har en filterburk i ett annat hus och endast vid backspolning kommer det där ) så ska det inte rinna vatten där , förutom vid backspolning , kan vara en ventil som är otät , du hade en hel del järn som kan sedimentera lite varsomhelst , kan du sätta en plugg av något slag i slangen eller på annat sätt stänga , och öppna manuellt någon gång per dag eller så för att backspola manuellt

hahalj
Ja det kan ju vara en tillfällig lösning. En kranventil på spolröret och stänga av spolningsautomatiken, köra manuell spolning ett par ggr i veckan .
Så får jag kolla med vvs-firma senare om de kan fixa detta.

Tack för idéer. :)

R
Kolla upp om du kan få tag i en manual eller om du har en , det är säkert en elektrisk ventil av membramtyp ( stängd i strömlöst läge ) öppna och titta var den sitter , det brukar vara 4 insexskruv
som håller magnet och membran , i gummimembranet ska det finnas ett lite hål som ska var öppet annars stänger den inte som den ska , ( stänger på vattentrycket )
När man öppnar så sitter det en kägla Som kan kärva och en fjäder ini det rör som magneten sitter på
mer info kan du få om det behövs

hahalj
Kopplade isär "ventilhuvudet" (vet inte vad det kallas) från el-boxen med automatiken och den ventil som ska styra flödet är mekanisk, automatiken styrs via en pinne kopplat till ett plasthjul med klackar som styrs av automatiken.
Det går att känna tre distinkta lägen för ventilen. Men jag vågade inte ta isär själva ventilen, känns som det kan gå sönder. Det vita plasthjulet inuti "ventilhuvudet" kommer ut nån cm när jag drar, sen är det stopp.
Jag körde ventilarmen fram och tillbaka några ggr samtidigt som jag snurrade på armen.
Satte ihop allting igen, men ingen förändring. Samma problem kvarstår.

Så nu drar jag iväg och köper en kranventil och sätter på backspolningsröret för att lösa problemet tillfälligt iaf.

El-box med mekaniskt ventilhuvud, plasthjul med klackar och tydliga reglage för automatisk styrning av en ventil.
Skapa konto

Närbild av en automatiserad ventil med synliga mekaniska delar och inställningshjul.
Skapa konto

Elkablar kopplade till mekanisk ventil och automatlåda för styrning av ett ventilationssystem.
Skapa konto

Interiör av en mekanisk enhet som visar kablar, ett plasthjul med klackar och delar av en ventil.
Skapa konto

Ventil med avlägsnat huvud visande ett vitt plasthjul och mekaniska kopplingar mot en rörinstallation.
Skapa konto

Närbild på öppnad automatisk ventil med synlig mekanisk styrning och kopplingar, i en byggmiljö.
Skapa konto

Redigerat:
R
Ok en mekanisk ventil då , på baksidan om burken på foto 2 står nog en modellbetäckning plus fabrikat googla på det och kontakta dom som säljer och fråga först innan du ringer en röris
En röris begriper nog nada som vi , du på plats och jag på distans och säger nog bara , det här kan jag inte .

hahalj
Ja, har kollat och fabrikat och modell tillverkas inte längre, både tillverkare och rörfirman som installerade detta för 18 år sedan finns inte längre.
Men jag har en annan rörfirma nära som jag ska kontakta och se om de kan hjälpa till.
Alternativet blir väl att köpa helt nytt... lite surt.

R
Även om den utgått så kan det finnas manual och sprängskiss på nätet
Ge oss allt vad som finns om den , någon kan finna något

hahalj
Detta är vad jag har, plus några underhållsmanualer som inte säger nåt om konstruktionen av ventilen.

Visa bilaga DSC_3766.JPG

hahalj
Ok, får kolla på det. Tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.