8 003 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Vattenfilter och sinande brunnar
Ja nu bör du kunna lyckas med detta på ett bra sätt. Själv skulle jag gissningsvis nog ta packning 2 i fullt antal och kanske någon 3. Kolvsatsen kanske kan hoppas över bara ta o-ringarna där. Och bäst är att ta isär en gång först så man får koll på vad som krävs och så att inte tex något i husets borrning är skadat osv så det blir mer meningslöst med renoveringsförsöket.hahalj skrev:
Jag har haft lite mer mail-växling med ENWA och det visar sig att det går att köpa i princip alla detaljer på skissen nedan som reservdelar. Exempelvis kolvsats med del 4,5,7 och 8 kostar "bara" ca 1400 kr.
Nån som har nån idé om vilka fler delar jag borde köpa, om jag ger mig på att försöka renovera detta själv? Delarna 2 och 3 i rätt antal kanske?
[bild]
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tydligen säljs det i kompletta kit, så det blir en kolvsats och ett kit med komplett antal o-ringar och distanser. Summa ca 2.000 SEK. Det får man väl säga är ok i relation till kostnaden för nytt filter...GK100 skrev:
... Själv skulle jag gissningsvis nog ta packning 2 i fullt antal och kanske någon 3. Kolvsatsen kanske kan hoppas över bara ta o-ringarna där. Och bäst är att ta isär en gång först så man får koll på vad som krävs och så att inte tex något i husets borrning är skadat osv så det blir mer meningslöst med renoveringsförsöket.
Det blir beställning på det.
Splains på sista fotot #9? Jag ser inte vad du tydligen ser. Axeln till kolven? Den har ett jack med ett hål som fäster i styrhjulet till automatiken, den är roterbar 360°, inga splains på den.R rävlyan skrev:
Kan inte se att det går att sätta något fel egentligen, men jag är självfallet noggrann om det skulle vara nåt sånt.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Då har vi ett fungerande vattenfilter!
Har bytt distanser, packningar och kolv och det fungerar nu som det är tänkt. Det gick utmärkt att byta utan specialverktyg, en lång vinklad pincett och en 4mm spårmejsel samt fingrar var de verktyg som behövdes. Det var också lätt att inse varför det inte fungerade innan, bitar av rost och avlagringar hade gjorde att kolven inte kunde positionera sig rätt och hade delat sig och därmed kunde vatten smita förbi i vissa lägen.
Passade på att lägga hela ventilhuset i citronsyra nån timme och nu ser det skinande blankt och nytt ut. Och rost och avlagringar lossnade enkelt efter det.
Upptäckte också att det saknades en o-ringspackning på filtertanken som tätade mellan in och ut-flödena. Det verkade ändå ha hållit tätt tack vare all rost, men så går ju inte ha det så jag fick ta bort rosten och leta upp en ny packning som passade så nu blev det bra.
Och inget vatten rinner förbi och ut i dräneringen, vilket var starten på detta projektet som blev lite mer än så när jag började gräva i det.
Har bytt distanser, packningar och kolv och det fungerar nu som det är tänkt. Det gick utmärkt att byta utan specialverktyg, en lång vinklad pincett och en 4mm spårmejsel samt fingrar var de verktyg som behövdes. Det var också lätt att inse varför det inte fungerade innan, bitar av rost och avlagringar hade gjorde att kolven inte kunde positionera sig rätt och hade delat sig och därmed kunde vatten smita förbi i vissa lägen.
Passade på att lägga hela ventilhuset i citronsyra nån timme och nu ser det skinande blankt och nytt ut. Och rost och avlagringar lossnade enkelt efter det.
Upptäckte också att det saknades en o-ringspackning på filtertanken som tätade mellan in och ut-flödena. Det verkade ändå ha hållit tätt tack vare all rost, men så går ju inte ha det så jag fick ta bort rosten och leta upp en ny packning som passade så nu blev det bra.
Och inget vatten rinner förbi och ut i dräneringen, vilket var starten på detta projektet som blev lite mer än så när jag började gräva i det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto