Borra vattenbrunn

288 läst  2 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Nu behöver jag hjälp av experterna!

Har för närvarande en grävd brunn på ca 4 meter som har sinat och vi har inte kunnat använda vattnet på ca 4 veckor nu. Duschningen får ske hos svärföräldrarna och dricksvatten tappas upp i dunkar. Sjukt frustrerande, så nu har vi bestämt oss för att borra en ny brunn.

Har varit i kontakt med några olika borrare i Sandviken/Gävle men bara fått muntliga "offerter", om man nu kan kalla dom för det, via telefonen på ca pris. "En vanligt brunn brukar kosta mellan 80-100.000:-, inkl. ROT"- är ett vanligt svar. Men vad som ingår då kan dom inte svara på.

Det mest tydliga "offerten" ser ut som följande:

Borrning 50 m 25.000:-
    Pump ca 25.000:-

Vart dom 30-50k som är kvar har jag inte en aning om vart dom tar vägen.

En borrare nämnde foderrör också, dock inte hur långt och hur mycket det kostar.

Ett par av borrarna har sagt att dom ska maila mig en prislista, så jag kan bestämma vad jag vill ha. Men jag är ju ingen borrare, jag har inte en aning om vad jag behöver. Ingen av dom vill heller komma ut och se hur förhållandet ser ut, för att sedan kunna ge mig ett pris.

En av grannarna fick saltvatten när han borrade 70 m så han göt igen till 50 m och sedan tryckte berget. Det finns järn i hans vatten så han har ett kolfilter.

Vad behöver jag som kund veta när jag vill ha en borrad brunn gjord?
    Vad kostar det?

Ska man bara boka en borrning och sedan få en smärre infarkt när man ser vad slutfakturan landar på?

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Man måste ju komma ut för att se marken och var man ska borra, etc, för att det är inte säkert man kan borra där den grävda brunnen finns. Verkar som man har fullt upp att göra med pågående borrning och därför ger de här luddiga svaren.
    Ofta ingår 5-6m foderrör övriga meter tillkommer och brukar ligga runt 600-700:-/m och sedan brukar det anges ett pris/m för borrning, eller t.ex. extra över en viss längd.
    En specad offert kan man begära. Är man luddig så har man fullt upp och lägger ett pris där man får bra marginal och klämmer in det arbetet.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Förutom borrning och foderrör så ska det vara en pump.
    Sedan behöver du anslutning mellan pump och hydrofor/ alt hydropress. Kostnaden för detta är beroende på avstånd och hur besvärligt det är att gräva mellan de två olika punkterna.
    Beroende på kvaliteten på vattnet kan du behöva någon form av filtrer t ex järn/mangan och eller humus. Är det radon i vattnet behöver du även en radonavskiljare. Till detta kommer elanslutningar med elektriker.
    Från hydroforen är det sedan anslutning till vattenledningarna.

Förutom borrning kostnad beroende på djup har vi lagt ner ca 75,000 på filter installation, radonavskiljare mm.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: