Hej, efter nattens åskväder och sommarens torka, så inser jag att jag skull vilja kunna skörda regnvattnet. Idag rinner det via hängrännor och stuprör, ner i en dagvattenledningar, som mynnar ut i backen nedanför huset.
Tillsammans med vattnet kommer löjliga mängder tallbarr från tomtens 100 tallar.
Min tanke är att gräva ner en IBC-tank eller liknande, där jag kan samla vattnet, men dit vill jag inte få barren, kan någon komma med en smart självrensande sil för ett liggande 110mm markrör?
Tillsammans med vattnet kommer löjliga mängder tallbarr från tomtens 100 tallar.
Min tanke är att gräva ner en IBC-tank eller liknande, där jag kan samla vattnet, men dit vill jag inte få barren, kan någon komma med en smart självrensande sil för ett liggande 110mm markrör?
Har du tänkt att det bara ska vara för att hinka eller pumpa upp från bara den
Vad händer när den är full då , vattnet kommer att rinna över och ner utmed grunden
inget bra att tillföra vatten där
Om du gräver ner den , hur är nivåskillnaden på tomten och hur går stuprörsvattnet ut ?
Den slang jag visar kan då ligga lutande i mark fram till dagvattenröret och då kan den vara 5 cm
från över kant och gå ner i tunnan ca 10 cm
Vid mycket vatten kommer den att tömmas när nivån blir hög , problemet är nog hur grov slang
du måste ha för hinna med vattentillströmningen
Vad händer när den är full då , vattnet kommer att rinna över och ner utmed grunden
inget bra att tillföra vatten där
Om du gräver ner den , hur är nivåskillnaden på tomten och hur går stuprörsvattnet ut ?
Den slang jag visar kan då ligga lutande i mark fram till dagvattenröret och då kan den vara 5 cm
från över kant och gå ner i tunnan ca 10 cm
Vid mycket vatten kommer den att tömmas när nivån blir hög , problemet är nog hur grov slang
du måste ha för hinna med vattentillströmningen
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Duger det inte med en vanlig lövsil typ Lövis på stupröret? Om det behövs kan man ju alltid modifiera silen så att barr effektivt silas bort.
Det får kanske bli så, det är nog enklast, även om det känns som att kapitulera.
Jag funderade mer på att ta ett Y-rör och låta vattnet åka in i ena änden och ut genom den nedre grenen, som är täckt med ett lagom glest galler, medan barr och annat trycks framåt/utåt genom det andra. Fast troligen sätter det väl igen efter första skuren.
Jag funderade mer på att ta ett Y-rör och låta vattnet åka in i ena änden och ut genom den nedre grenen, som är täckt med ett lagom glest galler, medan barr och annat trycks framåt/utåt genom det andra. Fast troligen sätter det väl igen efter första skuren.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är ju exakt så en Lövis fungerar eller fattar jag något i din plan fel? Vattnet åker rakt ned och skräpet ut på backen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Var ska barren sen ta vägen?
Tycker av vanlig sil på stupröret låter mer och mer attraktivt.
Tycker av vanlig sil på stupröret låter mer och mer attraktivt.
Blir nog lite svårt att få det att fungera bra med koppling på ett rör i mark , tror nog att
det blir timmerbröte i rören , barr är som timmer och stannar bara ett i röret så blir det mer
Hur tror du det går med silen som ska ligga horrisentalt , den sätts nog igen snabbt
det blir timmerbröte i rören , barr är som timmer och stannar bara ett i röret så blir det mer
Hur tror du det går med silen som ska ligga horrisentalt , den sätts nog igen snabbt
Klicka här för att svara