Hej,

har ett konstigt ljud i en av två toaletter. Det låter som när toastolens tank fylls på efter spolning, ett väsande ljud. Har kollat toastolen och den är ok, dvs den läcker inte. Låter mer som om ljudet kommer från avloppsröret. En hantverkare jag hade hemma (ej rörmokare) pratade om att det ev var undertryck i avloppet?!?

Tilläggas bör att en rörmokare som var hemma hos mig i ett annat ärende kollade på problemet och hade ingen aning om vad det skulle kunna vara.

Finns det någon här som har nån idé om vad problemet skulle kunna vara?

Men är det inte ändå påfyllningen? Om påfyllningsventilen läcker så kan det låta väldigt mycket, men läcka igenom oerhört lite vatten.

H hempularen skrev:
Men är det inte ändå påfyllningen? Om påfyllningsventilen läcker så kan det låta väldigt mycket, men läcka igenom oerhört lite vatten.
Nej, jag tror inte det. Har provat att stänga av vattentillförseln till toalettstolen, men det låter ändå.

Hej igen,

har nu lyft av toastolen fron avloppet. Det låter enoooooormt mycket från avloppet. Ett väsande/sugande ljud som jag inte tror ska vara där. la ett A4-papper på och det sögs in lite lätt i avloppet.

Finns det någon som har någon idé om vad det kan vara? Blir tokig av ljudet...

Tack!!!!

Det borde ju rimligen låta lika i andra ställen av huset? Om du inte har nåt anslutet omkring toaletten som väsnas eller har vatten rinnande då?

Verkar som om lösningen är nära. Troligtvis en läcka på servisledningen in till huset som avger oljudet.

Staffans2000
Låter det hela tiden?
Om så, är Axelbat sanningen nära.

Dags att skicka ner en kamera, om det fortfarande låter. Eller är problemet löst?

Redigerat:
Pröva att stänga ventilerna vid vattenmätaren. I nästa steg be kommunen/VA-Huvudmannen att stänga servisventilen för att se om det är en läcka där. Att det blir sug i avloppet är inget ovanligt, det kan bli sk. Skorstensverkan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.