3 018 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur får jag mina kopplingar åt rätt håll?
Hej!

Vill alltså ha mina kopplingar så dom pekar i rätt riktning. Nu har jag dragit åt dom stenhårt och då blir det ju fel. Behöver man inte dra åt till max?
Hur gör ett proffs? T-kopplingen vill jag ha så delen med gängtejp pekar mot PEM-slangen och klämringskopplingen på toppen vill jag ju ha mot röret.

Vill alltså ha mina kopplingar så dom pekar i rätt riktning. Nu har jag dragit åt dom stenhårt och då blir det ju fel. Behöver man inte dra åt till max?
Hur gör ett proffs? T-kopplingen vill jag ha så delen med gängtejp pekar mot PEM-slangen och klämringskopplingen på toppen vill jag ju ha mot röret.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det är gängtape där , byt allt mot lin och tätpasta så behöver du inte dra till max , lina från ytterkant
gänga och inåt så det blir som en kil , lite tjockare mot slutet av gängan , kommer att täta bra
och kan backas lite om det behövs
gänga och inåt så det blir som en kil , lite tjockare mot slutet av gängan , kommer att täta bra
och kan backas lite om det behövs
Som sagt, med lin behöver man inte dra kopplingen i botten för att det ska täta. Lin har även den fördelen att man kan backa för att finjustera rikiningen på rörutloppen. Backar man en koppling med gängtape kommer det läcka.
Dessutom skall du avsluta linandet genom att linda det sista linstumpen mot änden av gängan. Dvs där du började. Pa så vis låser du linet. Linet skall se ut som en tunn matta och viras på hårt utan större trassel. Glöm inte att raspa gängan först så att linet inte följer med den pågängande kopplingen.R rävlyan skrev:
Även med gängtape behöver du inte dra kopplingen i botten, det blir tätt ändå.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden