Det börjar så smått bli dax att planera sista etapperna av större renoveringar som omfattar lill-toa, dusch och tvättstuga. Jag kommer dra ny matning och göra ny fördelning för vatten till dessa utrymmen som också ska mata ett badrum till med toalett, handfat, dusch och bubbelbadkar.

Totalt är behovet av tappställen enligt följande

Lilltoan:
* Handfat
* Toalett

Dusch
* Duschblandare

Tvättstuga
* Diskho
* Tvättmaskin

Och så vidare matning till det andra badrummet som sagt. Vattenutkastaren som finns i tvättstugan kommer få separat rördragning då den ska förses med vatten från egna pumpen. För det är väl en god idé?

Frågorna är i huvudsak:

1. Rördragningen kommer ske öppet på ungefär halva sträckan, och det är ju otroligt mycket snyggare med koppar där än en säckig pex RiR, Tänkte isåfall ansluta PEX RiR vid väggen där PEXen går in i innertaket. Eller är det dumt eftersom det blir "onödiga skarvar"? Vilken dimension ska man välja på matarrören? 15 eller 20mm? Total sträcka till fördelarskåp är c:a 10-12 meter.

2. I dag sitter det ett gäng fördelningar i taket i duschutrymmet till badrummet ovanför. Jag tänker bygga en vattentät låda kring dessa på något sätt och sätta en ram och lucka i innertaket, eller finns det något bättre sätt?

Rörinstallation med kopplingar och ventiler för vattenfördelning monterat i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Ska också sätta ett nytt fördelningsskåp för lill-toan, dusch och tvättstugan. Ska man dimensionera detta så den i framtiden kan ersätta fördelningen i taket den dag badrummet på ovanvåningen renoveras (Vi pratar nog 10 år framåt) och då också förbereda med skyddsrör i väggar upp i innertaket i duschutrymmet som man sen kan dra i PEX-slangen i ? Eller är det bara onödigt arbete? Fördelarskåpet blir ju i så fall markant mycket större och kommer synas en del är jag rädd. De är ju inte så snygga :).

4. Det nya fördelarsköpet ska mata fördelningarna i taket, jag antar att man ansluter detta rakt genom fördelaren? Dvs, tappställlen ansluts ju som avstick medan vidarematning ansluts direkt på fördelarröret?

Redigerat:
Jag resonerar vidare, om nån vill komma med input så är det välkommet.

Enligt LKs projekteringsanvisningar (https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf) ska dimensionering ske enligt följande:
Tabell över normflöden (l/s) för olika tappställen som badkar, dusch, toalett, bidé och vitvaror.
Skapa konto

Vilket i mitt fall blir följande räkneövning:

Lilltoan, normflöden
Handfat: 0,1
Toalett: 0,1

Dusch, normflöden
Dusch: 0,2

Tvättstuga
Diskho: 0,1
Tvättmaskin: 0,2

För vidare matning till badrummet, normflöden:
Toalett: 0,1
Handfat: 0,1
Dusch: 0,2
Badkar: 0,3

Summa normflöde: 1,4 (l/s)
Använder man sedan schablonmetoden fås ur denna tabell att fördelningsledningen till fördelaren måste vara 20 mm.
Tabell över rördimensioner med max normflöden och rekommenderade längder, markerat AX20 med 1,7 l/s och 20 m.
Skapa konto

För fördelningsledning till fördelaren för badrummet (normsumma 0,7 l/s) så räcker det med 16mm.

För kopplingsledningar gäller följande om man använder schablonmetoden:
Tabell för dimensionering av kopplingsledningar med normflöden, rördimensioner och max rekommenderad längd.
Skapa konto

Eftersom det är under 12 meter till alla tappställen räcker det med 16mm här.

Tittar man sedan på väntetiden för varmvatten så är det tvättstället i tvättstugan som är längst bort, c:a 8 meter från fördelaren.
Även här finns bra tabeller i projekteringsanvisningen:
Tabell över tömningstid i sekunder per meter rörledning utifrån flöde och rördimension i millimeter.
Skapa konto

För enfamiljshus finns inga krav men för flerfamiljshus är det satt till max 10 sekunder. jag tycker det är intressant att veta :)

I beräkningen utgår man från tappvattenflöde på 0,2 l/s för en duschblandare. I mitt fall har vi 12 meter 20mm vilket ger 10,2 sekunder och 8 meter 16 mm vilket ger 4 sekunder. Totalt (10,2 +4) 14,2 sekunder.

Om man istället räknar på det mest sannolika flödet till fördelaren så borde det innefatta tvättmaskin, 2 duschar och ev en toalett vilket ger ett totalt flöde på 0,7. I så fall klarar jag mig med 16 mm rör till fördelaren och väntetiden för varmvatten blir istället 10 sekunder.

Magkänslan säger att det borde räcka med 16 mm till fördelaren... :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.