P
PiaW: [citat] Hej och tack för svar. :) Felet är att själva klockan inte rör sig längre . Den står på 3.2 hela tiden oavsett om pumpen slår på och av.
4 svar · 3,1k läst
·
P
PiaW: [citat] Hej. Ja min beredare är också gammal. Det verkar vara samma variant som din. Det var 27 mm skruv före 2006 tror jag. Sen bytte de till 24 mm. Om jag tar i och drar för hand så lossar beredaren från sina väggfästen istället för anoden ... hahaha... ;) Så den är nog inte heller bytt på länge....
8 svar · 2,0k läst
·
kulle
kulle: Det där blir säkert bra, men pex rör är lite smidigare att jobba med än prisol
1 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej absolut inte. Majoriteten av alla stora byggen idag har bara VVC som vänder i fördelarskåpen.
1 svar · 1,1k läst
S
Stefan1972: I vilket fall som helst så vet man ju inte om det går innan man rivit upp golvet och tittat hur det ser ut. Har man tur kan det ju vara utrymme under bjälklaget för visst ser det ut som trä under? Så har det gjort i mitt (betydligt mindre) 1900tals hus. Där är bjälklaget för golvet en del och taket under sitter på ett klenare och mellan dem har de dragit avlopp till ett tidigare kök
6 svar · 2,0k läst
·
C
corre: PEX ska alltid ligga i skyddsrör om det är tappvatten. Du behöver inte gå upp till 22mm pex för att mata ett badrum, det räcker med 18mm i ditt fall. Är det vattenutkastare med?
3 svar · 1,5k läst
E
_Elman_: Alko,Einhell,Gardena mm. I Tyskland är det vanligare att ha regnvatten för bevattning, vissa har även tankar i marken i trädgården , kolla bara så pumpen ger 20m eller, 2bar då fungerar den även med spridare och sprutpistol.... Själv kör jag en Gul,dränkpump från Alko sedan några år.brukar även stå renvatten på dom.. Nu ställer jag pumpen i en hink vid ena stuprännan för få
6 svar · 10,4k läst
·
Joacimz
Joacimz: Kolla droppfri eller fryssäker vattenutkastare. Där stänger du kranen inomhus typ ett rör i röret så att delen som är genom väggen alltid är vatten tom när vattnet är avstängt. https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/bevattning/vattenutkastare/3008048071/
5 svar · 6,6k läst
·
A
Andgard: Tack för tipsen, nu fungerar det ! Efter ett otal påfyllningar och ryck i spolslangen står jag med armarna i kors och ser vattnet flöda...
7 svar · 3,0k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Gängtape funkar bara bra på tryckluft . . På vatten brukar det läcka 9 av 10 gånger ...
33 svar · 18,8k läst
·
K
Krypstocken: Hej Då får jag ihop följande lista, tack för hjälpen. Oras Cubista 2880 8343727 1st VegaOras Vega 1810F 8347943 1st Oras Hydractiva 423 8320157 1st VA 102881 BLANDARFÄSTE FÖR DOLD RÖRDR DIM 15 PEX 8128959 1st VATETTE 2-HÅLS VÄGGBRICKA FRK 15X2.5 PEXRÖR VA 635531 8550650 1st 5X10 FRK VATETTE KOPPLING VINKEL VA 1139 1947671 2st VATETTE 1-HÅLS VÄGGBRICKA FRK PEX 15X2.5 RÖR, VA 635531
16 svar · 4,9k läst
·
H
henhal: Gjorde faktiskt precis det, och verkar iaf tillfälligt ok igen. Tack.
3 svar · 3,7k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Sett värre lösningar den värsta satt på en färgspruta totalt elva övergångar när det behövdes ingen alls :-)
3 svar · 6,8k läst
·
Bono_R
Bono_R: [citat] Hej igen Jag har ingen aning om den frågan. Men du får be någon VVSare om råd.
3 svar · 2,6k läst
kulle
kulle: Två proppar och två stödhylsor https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/18-vatette-provtrpropp-1218.html https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/18x1-stodhylsa-f-cu-ror.html
3 svar · 3,0k läst
·
B
backebo6: Tack för infon, en dubbeladapter måste det vara till sänkpump, kanske nytt borrhål någon gång, väldigt lite info om fastigheten då det är dödsbo...
3 svar · 922 läst
·
L
larsson r: Tja ,beror ju på hur stor brunnen är ,max 5 personer på två kubic
5 svar · 1,6k läst
Hedefur
Hedefur: Kan man förstöra en hydropress vid montering? Det började med att pumpen starta och stoppa hela tiden. Kollade trycket i hydropressen och då var det på 4kg när pumpen precis stannat. Tog loss luftpåfyllaren och då sprutade det ut vatten ur både tank åå luftpåfyllare. Drog slutsatsen att membranet var trasigt så jag beställde en ny. Den nya kom åå läste på etiketten att den var
0 svar · 825 läst
·
ricebridge
ricebridge: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
2 svar · 811 läst
DennisCA
DennisCA: Tog ett vattenprov i en bägare och det är en gulaktig ton så humus (inte hummus som jag skrev tidigare) ser det ut som. Inte farligt för trädgårdsbevattning och biltvättning, men tur vi har kommunalt vatten.
8 svar · 7,2k läst
L
LW2018: Inte alla på en gång..:cool: Jag satte stor tilltro till det här forumet, är det ingen som har något tips?
1 svar · 2,5k läst
·
H
Hästlighet: Hej tack Micro för svar. Det ser ut som den är inkopplad via avstängningen. Jag har nu kontaktat en rörmockare som kommer och fixar så allt ska fungera.
2 svar · 2,9k läst
·
I
Infan: Tack för svaren! Planen är att höja med ca en meter, medveten om att marklov krävs för detta. Jag börjar med att ringa VA-avdelningen och hör med dem.
3 svar · 3,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det spelar inte så stor roll. Det beror mer på hur jobbigt det är att bila. Några cm. under ytan räcker.
1 svar · 829 läst
S
Stoffy: Jag hade nog provat med litiumfett i sprayformat vilket är vattenbeständigt. Kommer ur burken i relativt lös form så borde kunna krypa en bit, men det är ju inte som 5-56 o dyl.
1 svar · 4,7k läst
J
johjos78: [citat] Vi har en två år gammal utkastare där vi alltid dragit kranen hårt i botten. Nu har den börjat "flöda" när vi tappar vatten från den. Har vi förstört något genom vår hantering? Som det är nu så rinner vatten längs fasaden då den används. :(
23 svar · 14,0k läst
elpaco
elpaco: [citat] Ja precis. Den är lite bångstyrig. Men jag hade även upp till 6 rör i samma grav, så det går säkert lättare för dig!
57 svar · 3,9k läst
·
D
diy-i-bromma: Hittade denna gamla tråd när jag letade efter ventilen till vår köksblandare från Ikea. Vår kran började läcka vatten från handtaget, dvs inte ur själva pipen. Den läckte lite mindre om man vred handtaget till varmt läge. Insatsen är en KEROX K 40 A HWS. Efter mycket letande råkade jag se bilden på en ventil från Biltema där man kan urskilja texten K 40. Den passar perfekt.
16 svar · 10,4k läst
·
anders07
anders07: Ja, den har fungerat tidigare men då gått som "pump #2" och en mindre pump som "huvudpump". När huvudpumpen inte orkade hålla +6 bar hoppade #2 igång. Eftersom den tidigare huvudpumpen rostat sönder i vinter lade jag om så pump #2 är huvudpump (och ensam) men den vill inte komma upp i tryck. Det kanske alltid har varit så men man har inte märkt det då den bara "skarvat" i år den andra
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.