nzsc
Jag skulle behöva få lite tips på var jag skulle kunna placera vattenavstängningsventiler för inkommande KV/VV i köket.

Av bilder går att se att schakten står öppen för tillfället.
Inkommande KV, galvaniserat rör, 25 mm
Inkommande VV, kopparrör, 16 mm
Utgående avlopp, gjutjärnsrör, 110 mm

Tanken för inkommande tappvattenledningar är att kapa dessa i slitsen eftersom de ska gå åt motsatt håll, högeråt istället för vänsteråt. Koppla på kulventiler och ansluta till LK RiR 16 mm som i sin tur leder till diskbänken.
Inspektionslucka naturligtvis, förslagsvis 150x150 mm så att kopplingarna och avstängningsventilerna är lättåtkomliga.

Men eftersom kyl/frys kommer att stå framför inspektionsluckan, känns det kanske bättre att placera ventilerna på ett mer lätttillgängligt ställe. K/F kommer inte att vara inbyggda i skåp. Det går därför utmärkt att flytta ut dessa vid behov av eventuell avstängning i framtiden.

Vad säger ni?

• Öppet schakt med synliga rör inklusive galvaniserat vattenrör och gjutjärnsavloppsrör för renovering i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet schakt med synligt gjutjärnsavloppsrör täckt med svart plast, omgivet av betong och rörledningar.
    Skapa konto
  • Öppet schakt med ett utskuret gammalt gjutjärnsrör som är framstickande från väggen.
    Skapa konto
  • Rörsystem med galvaniserat rör och kopparrör i öppet schakt för renovering.
    Skapa konto
  • Öppet schakt i vägg som visar inkommande galvaniserade och kopparrör samt ett avloppsrör.
    Skapa konto
  • Öppet schakt i vägg med synliga inkommande rör och utgående avlopp under renovering.
    Skapa konto
  • Öppet schakt i en vägg med synligt rörarbete och anslutningar för vatteninstallation.
    Skapa konto
  • Öppet schakt i köksvägg med synliga rör för kallt och varmt vatten samt utgående avlopp.
    Skapa konto
  • Öppna schakt med synliga, äldre vattenrör och avloppsrör i betonggolv under renovering.
    Skapa konto
  • Schakt med öppna avlopps- och vattenledningar i vägg för renovering.
    Skapa konto
  • Öppet schakt med rostigt gjutjärnsrör och mätsticka som visar dimensioner i köksrenovering.
    Skapa konto
Krilleman
Galven är ju bara att gänga ur rörsnutten innan vinkeln och dra i lämplig kulventil.
Men som vanligt med galvade kallvattenrör ska man alltid byta så mycket som möjligt när man håller på!

Kopparröret ser ut som det går att kapa på raksträckan innan bockningen och montera dit en vinkelballofix. Är kopparröret 15 eller 16mm?

Avloppet blir ju svårskarvat när du har slagit av allt 110 rör! Går det att få bort blyskarven (det ser ut som en sådan) och frilägga muffen? Då drar du med fördel i en falu expand! Eller finns det tillräckligt med rakrör kvar för att få dit en JET-koppling alternativt en Fernco?

P
Gjorde samma miss i början av min husrenovering med gjutjärnsrören. Sågade då invändiga spår med vinkelslip eller tigersåg och mejslade sedan försiktigt bort röret och blytätningen. Sen i med en nippel.
Ett gjutjärnsrör i mark med avlägsnat segment och blytätning, redo för installation av en nippel.
Skapa konto

Redigerat:
Ser ut som avloppen är relinade. Knackar man ut röret från muffänden så kommer reliningen att släppa/gå sönder.
Kolla med företaget som gjort rörinfodringen och hör med dem vad de godkänner som skarvmetod.

Redigerat:
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
L lordi skrev:
Ser ut som avloppen är relinade. Knackar man ut röret från muffänden så kommer reliningen att släppa/gå sönder.
Kolla med företaget som gjort rörinfodringen och hör med dem vad de godkänner som skarvmetod.
Ja det har du rätt i, det missade jag! ;)

nzsc
Jag vet om att jag gjort en tabbe med gjutjärnsröret. Dumma mig! Körde på för fort och tänkte mig inte för innan jag tog tag i vinkelkapen. Men gjort är gjort! Det måste finnas alternativ lösning.

Gjutjärnsröret är relinat. Det är 110 mm invändigt. Koppling till muffen består av blytätning. Får väl värma upp med brännare och försöka ta loss den på så sätt kanske?

Galvat KV tänkte jag koppla loss redan vid första gängan från stammen. Kopparröret för VV är 16 mm. Där finns inga gängor utan det är svetsat.

Men när jag tänker efter med placering av kulventiler, vilken nytta lär de ha där i början av stammen? Det är väl snarare bättre, och dessutom mer lättillgängligt att placera ex. ballofix i diskbänken där LK 16 mm kommer ut ur väggen?

Börjar det läcka i stammen är det ju trots allt så att jag ändå får stänga av i källaren ju. Eller tänker jag fel?

nzsc
Sitter och surfar lite på rinkabyror.se för att se vad jag skulle behöva för material.
Någon som har lust att hjälpa mig med inköpslistan och övriga frågor eller har alla checkat ut redan? Kanske @Krilleman eller @lordi?

nzsc
Tänkte publicera lite bilder på slutfärdigt resultat i ämnet. Vill mer än gärna höra lite kommentarer :)

• Installationsvägg med elrör och två avstängningsventiler för vatten innanför öppen puts.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade vattenrör och ventiler som sticker ut ur en vitmålad vägg och ett oslipat betonggolv.
    Skapa konto
  • Renoverad kopplingsinstallation med nya kopparrör och isolerade sladdar mot äldre rostiga rörbakgrund.
    Skapa konto
  • Grått avloppsrör i grävd ränna längs en betongvägg i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på en rostig och dammig röranslutning under renoveringsarbetet.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad avloppsrör ansluten till äldre del i en grusig byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat avloppsrör i grått plastmaterial som ansluter till gammalt rörsystem i en byggarbetsmiljö.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad avloppsrör i vägg och golv med synligt arbete innan slutspackling och målning.
    Skapa konto
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.