Jag har en ABB Kent Messetechnik vattenmätare, som installerades för 20 år sedan. Nu läcker den. Såvitt jag jan se mellan överdel och själva mätarhuset (den undre blå järnklumpen). Där finns en mässingsring med flänsar. Är den vänstergängad? Jag misstänker att packningen mellan mätarhuset och överdelen behöver bytas. Alternativt, kan man knacka på mässingsflänsarna för att dra åt hårdare?

R
Är det en privat mätare eller kommunal ?
Kommunal så bara anmäla
Privat , köp en ny och byt , inget som vet varför det läcker , kan vara vad som helst

harry73
läcker den eller är det kondensvatten på det kalla metallhuset. Annars håller jag med med ovanstående, anmäl eller köp nytt

R rävlyan skrev:
Är det en privat mätare eller kommunal ?
Kommunal så bara anmäla

Det är en privat. Är medlem i en samfällighet, som har endast en kopplingspunkt till kommunen. Så mätaren är en intern sak.

harry73 harry73 skrev:
läcker den eller är det kondensvatten på det kalla metallhuset. Annars håller jag med med ovanstående, anmäl eller köp nytt

Den läcker mellan över- och underdel. Där finns en mässingsring som väl binder samman delarna. Kan man dra denna hårdare kanske? Är den vänstergängad tror du?

harry73
Jag förutsätter att det är denna mätare
Närbild på en person som kontrollerar en äldre vattenmätare med avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan jag skulle testa något, skulle jag motionera avstängningsventilen bredvid mätaren, så att man kan stänga av vattnet om det blir fel (på den matande sidan)

Därefter skulle jag kanske försiktigt försöka vrida mässingsringen medurs. Blir det inte bättre, skulle jag nog inte fortsätta. Rätt så besvärligt om man får stor läckage vid vattenmätaren och man behöver stänga av allt vatten tills man får reservdelar eller tills en montör har tid att komma.
Sedan blir det billigare att beställa en montör med lite framförhållning istället för att låta någon rycka in en söndagskväll.
Men är det din egen mätare?

Edit: ser nu att dit svar om vem som äger mätaren hamnade i citatet.
Jag antar då att det är samfällighetensmätare och att ni borde diskutera att byta vattenmätare i hela samfälligheten.

Kommunen byter sina vattenmätare efter 10 år, så era lever på övertid

Med tanke på hur många vattenmätare är plomberade så tippar jag på att man ska skuva loss mässingringen moturs.
Kollat ca 30 bilder på nätet med plomberade mätare, en-två var plomberad så att plombering skulle ryka när man vrider ringen medurs, resten ryker plomberingen direkt om man vrider moturs.

Såhär såg vår gamla mätare ut, nu har vi en ultraljudsmätare
Vattenmätarinstallation med plomberad mässingring och rörsystem på vägg.
Skapa konto

Edit: när jag zoomar in originalbilden (finns här på forumet) så ser man gängan på mätarhuset, så ser man att mässingringen lossas motsols.

Redigerat:
harry73
och om TS vattenmätare då efter 20 år börjar läcka, kan det vara ett tecken på att samma kommer att hända hos grannarna.
Är det ett konstigt resonemang att fundera att byta ut alla vattenmätare i samfälligheten?
Då slipper man akuta problem och monteringen blir säkert lite billigare per vattenmätare om det handlar om flera stycken.
Själva vattenmätare behöver inte vara allt för dyrt.
Kallvattenmätare av blå och guld färg med specifikationen QN 1,5 - 190 mm x 3/4" visad på en webbsida med prisinformation.
Skapa konto

harry73 harry73 skrev:
Jag förutsätter att det är denna mätare
[bild]

Innan jag skulle testa något, skulle jag motionera avstängningsventilen bredvid mätaren, så att man kan stänga av vattnet om det blir fel (på den matande sidan)

Därefter skulle jag kanske försiktigt försöka vrida mässingsringen medurs. Blir det inte bättre, skulle jag nog inte fortsätta. Rätt så besvärligt om man får stor läckage vid vattenmätaren och man behöver stänga av allt vatten tills man får reservdelar eller tills en montör har tid att komma.
Sedan blir det billigare att beställa en montör med lite framförhållning istället för att låta någon rycka in en söndagskväll.
Men är det din egen mätare?

Edit: ser nu att dit svar om vem som äger mätaren hamnade i citatet.
Jag antar då att det är samfällighetensmätare och att ni borde diskutera att byta vattenmätare i hela samfälligheten.

Kommunen byter sina vattenmätare efter 10 år, så era lever på övertid

Svar: Tack för kloka förslag och synpunkter!

Problemet löst! Fick tag i en packning hos kommunens vattenverk. Mässingsringen är högergängad. Tack till er alla!

• Gilla
rävlyan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.