Jag har en ABB Kent Messetechnik vattenmätare, som installerades för 20 år sedan. Nu läcker den. Såvitt jag jan se mellan överdel och själva mätarhuset (den undre blå järnklumpen). Där finns en mässingsring med flänsar. Är den vänstergängad? Jag misstänker att packningen mellan mätarhuset och överdelen behöver bytas. Alternativt, kan man knacka på mässingsflänsarna för att dra åt hårdare?
Jag förutsätter att det är denna mätare
Innan jag skulle testa något, skulle jag motionera avstängningsventilen bredvid mätaren, så att man kan stänga av vattnet om det blir fel (på den matande sidan)
Därefter skulle jag kanske försiktigt försöka vrida mässingsringen medurs. Blir det inte bättre, skulle jag nog inte fortsätta. Rätt så besvärligt om man får stor läckage vid vattenmätaren och man behöver stänga av allt vatten tills man får reservdelar eller tills en montör har tid att komma.
Sedan blir det billigare att beställa en montör med lite framförhållning istället för att låta någon rycka in en söndagskväll.
Men är det din egen mätare?
Edit: ser nu att dit svar om vem som äger mätaren hamnade i citatet.
Jag antar då att det är samfällighetensmätare och att ni borde diskutera att byta vattenmätare i hela samfälligheten.
Kommunen byter sina vattenmätare efter 10 år, så era lever på övertid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag skulle testa något, skulle jag motionera avstängningsventilen bredvid mätaren, så att man kan stänga av vattnet om det blir fel (på den matande sidan)
Därefter skulle jag kanske försiktigt försöka vrida mässingsringen medurs. Blir det inte bättre, skulle jag nog inte fortsätta. Rätt så besvärligt om man får stor läckage vid vattenmätaren och man behöver stänga av allt vatten tills man får reservdelar eller tills en montör har tid att komma.
Sedan blir det billigare att beställa en montör med lite framförhållning istället för att låta någon rycka in en söndagskväll.
Jag antar då att det är samfällighetensmätare och att ni borde diskutera att byta vattenmätare i hela samfälligheten.
Med tanke på hur många vattenmätare är plomberade så tippar jag på att man ska skuva loss mässingringen moturs.
Kollat ca 30 bilder på nätet med plomberade mätare, en-två var plomberad så att plombering skulle ryka när man vrider ringen medurs, resten ryker plomberingen direkt om man vrider moturs.
Såhär såg vår gamla mätare ut, nu har vi en ultraljudsmätare
Edit: när jag zoomar in originalbilden (finns här på forumet) så ser man gängan på mätarhuset, så ser man att mässingringen lossas motsols.
Kollat ca 30 bilder på nätet med plomberade mätare, en-två var plomberad så att plombering skulle ryka när man vrider ringen medurs, resten ryker plomberingen direkt om man vrider moturs.
Såhär såg vår gamla mätare ut, nu har vi en ultraljudsmätare
Logga in
Skapa konto
Edit: när jag zoomar in originalbilden (finns här på forumet) så ser man gängan på mätarhuset, så ser man att mässingringen lossas motsols.
Redigerat:
Att vattennätsägaren byter vattenmätare i bla villor i 10års intervall beror på SWEDAC-föreskrifter
https://www.swedac.se/wp-content/uploads/2016/06/STAFS-2007_2-konsol.pdf
En vattenmätare som används för debitering får sitta ute i max 10år, se 5§.
https://www.swedac.se/wp-content/uploads/2016/06/STAFS-2007_2-konsol.pdf
En vattenmätare som används för debitering får sitta ute i max 10år, se 5§.
och om TS vattenmätare då efter 20 år börjar läcka, kan det vara ett tecken på att samma kommer att hända hos grannarna.
Är det ett konstigt resonemang att fundera att byta ut alla vattenmätare i samfälligheten?
Då slipper man akuta problem och monteringen blir säkert lite billigare per vattenmätare om det handlar om flera stycken.
Själva vattenmätare behöver inte vara allt för dyrt.
Är det ett konstigt resonemang att fundera att byta ut alla vattenmätare i samfälligheten?
Då slipper man akuta problem och monteringen blir säkert lite billigare per vattenmätare om det handlar om flera stycken.
Själva vattenmätare behöver inte vara allt för dyrt.
Logga in
Skapa konto
harry73 skrev:
Jag förutsätter att det är denna mätare
[bild]
Svar: Tack för kloka förslag och synpunkter!
Klicka här för att svara