R
D Daniel 109 skrev:
Jag tvivlar inte på att de kräver det. Frågan är om de verkligen får kräva det. Det är inget som du vet heller.
Det vet inte du heller tydligen , men du har ett antagande efter eget huvud ,
bara att det i mitt senaste inlägg gäller i Österåker och förkommer nog i andra kommuner med

Jag tycker det är en intressant fråga. Kommunen borde inte kunna kräva mer än att reningsverket underhålls regelbundet. Enklaste sättet är såklart att visa att man har ett serviceavtal, men man borde kunna göra det nödvändiga underhållet själv om man kan visa att man har rätt kompetens för det.

I samma pdf står det:
"Service och egenkontroll
För att verken ska fungera tillfredsställande måste kontinuerlig service och skötsel av sakkunnig göras. Vid bedömning av ansökan bör man granska hur egenkontrollen ska utföras och dokumenteras. Sökande ska redovisa att sakkunnig skötsel kommer att ske, detta kan ordnas genom att ett serviceavtal tecknas eller att verksamhetsutövaren själv har tillräcklig kunskap."

R
useless useless skrev:
I samma pdf står det:
"Service och egenkontroll
För att verken ska fungera tillfredsställande måste kontinuerlig service och skötsel av sakkunnig göras. Vid bedömning av ansökan bör man granska hur egenkontrollen ska utföras och dokumenteras. Sökande ska redovisa att sakkunnig skötsel kommer att ske, detta kan ordnas genom att ett serviceavtal tecknas eller att verksamhetsutövaren själv har tillräcklig kunskap."
Inget nytt under solen
Jepp såg det med men dom kan kräva ett serviceavtal om dom själva finner det i vissa situationer
Men frågan var om dom kan kräva det

Nej, dom kan kräva att reningsverket underhålls av någon med tillräcklig kunskap. Har du inte den kunskapen själv så får du anlita någon annan.

R
Tror inte vi kommer längre i det här , men klart och tydligt kan vissa kommuner kräva
servicavtal och gör det i en del fall , Kommuner har till stor del självbestämmanderätt
tydligen i avloppsfrågorna och det kan vi inte gör något åt
Bara gilla läget :(

Många kommuner har tolkat lagarna som att de inte får kräva serviceavtal. Jag är tämligen säker på att de kommunerna har rätt.

Även om det inte krävs serviceavtal så åligger det fastighetsägaren att se till att anläggningen fungerar och sköts.
- Regelbunden kontroll av larmkoder och status
- Pumptest
- Byte av filterstrumpor
- Mätning av pH
- Byte/påfyllnad av flockningsmedel
- Återfyllnad av vatten om slamsugaren ej gör det.
mm

Det är bra att föra logg på utförda åtgärder.

Man kan dock konstatera att den refererade domen inte handlade om hurvida det var okej med krav på servicesvtal.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hej
Vi har ett graf reningsverk.
Verket sattes dit för ca tre år sedan.
Hittills har allt funkat bra det jag gillade med detta verk var att det ej finns några pumpar nere i verket (skiten) som kan krångla.
Vi monterade vårt verk före den gamla trekammarbrunnen och fick då tillstånd att använda den gamla infiltrationen som funkar bra.
Vattnet som kommer ut i gamla trekammarbrunnen är helt klart.
Om du vill se mitt verk så får du kontakta mig via pm
Vi bor i närheten av Växjö

mvh

• Gilla
KarlEmil
  • Laddar…
Kommunen kan formellt bara kräva att sakkunnig ska sköta underhållet, inget mer Det innebär dig själv om du kan visa att du har den kunskapen. Har du inte det så krävs det i praktiken ett serviceavtal. För du måste kunna verket rätt ingående för att kunna ha kunskapen.

Trivs man inte med det kravet finns andra reningstekniker, tex separerande system. Kemfällning och infiltration. Markbädd och fosforfälla. Alla tre lär vara mer lättskötta än ett reningsverk.

Det finns ju olika typer av reningsverk också. Jag har kikat lite på Klargesters verk. Där finns det inga pumpar, mer än flockmedel för fosfor.

• Gilla
KarlEmil
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej
Vi har ett graf reningsverk.
Verket sattes dit för ca tre år sedan.
Hittills har allt funkat bra det jag gillade med detta verk var att det ej finns några pumpar nere i verket (skiten) som kan krångla.
Vi monterade vårt verk före den gamla trekammarbrunnen och fick då tillstånd att använda den gamla infiltrationen som funkar bra.
Vattnet som kommer ut i gamla trekammarbrunnen är helt klart.
Om du vill se mitt verk så får du kontakta mig via pm
Vi bor i närheten av Växjö

mvh
Tackar för inlägget!
Ja jag tycker det låter bra att utrustningen sitter ovanjord.
Tackar för inbjudan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.