Frågan har säkert ställts förut men jag hittar inte svaret, och i säker vatten nämns det inte som krav vad jag kan se.
Så en gång för alla:
Stämmer det att Rör i rör inte är ett krav vid nyinstallation av tappvattenledningar?
OM det är krav, måste man använda kopplingsboxar vid väggenomföringar o liknande?

Krilleman
Rör i Rör är inget krav.
Prisol är lika godkänt.

Regeln är skarvfritt montage på samtliga dolda ledningar.

• Gilla
nzsc och 3 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Rör i Rör är inget krav.
Prisol är lika godkänt.

Regeln är skarvfritt montage på samtliga dolda ledningar.
Tack, då blir det vanlig 15mm PEX. Har sett att det finns fixeringsblock för stora pengar som är tänkta att fixera slängändarna i 90 grader vid vägggenomföringar.
Är det också överkurs, räcker det med enkla 90 graders bockningsbleck och en regel på lämplig ställe inne i väggen som stöd så man inte kan "rubba" slängen innan tätskiktet kommer på plats? Väggbricka lär ju slutligt fixera hela slangen i relation till tätskiktet så det känns egentligen onödigt med total fixering inne i väggen också.

Prisol är väl ”rör i rör”?

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
Krilleman
Nej, det är kondensisolerade kopparrör.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Därmed kommer ju frågan: kan man verkligen ha lösa PEX rör i väggen, då har du ju ingen kondensisolering?

Ang. bockningstöd, så har jag för mig att de enkla bygger mer än 70 mm. Dvs. de får inte plats i en normal innervägg.

Krilleman
Nej, inga lösa PEX-rör i vägg. Rör I Rör ska det vara.

Dom öppna bockstöden med lång radie är inte till för utgång ur vägg.

• Gilla
kenneth5828 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Därmed kommer ju frågan: kan man verkligen ha lösa PEX rör i väggen, då har du ju ingen kondensisolering?

Ang. bockningstöd, så har jag för mig att de enkla bygger mer än 70 mm. Dvs. de får inte plats i en normal innervägg.
Jag har gröna bockfixturer från LK i mina väggar. De bygger strax under 50 så med lite pill får de plats.
Eventuell kondens blir mellan slang och ytterhölje och skadar således inte väggen, så länge man inte gjort en dold skarv.

Krilleman
Gröna?

Wirsbo hade väl gröna ett tag?
Dom gick iaf i en 45 vägg om man klippte lite i dom, LK har fina nu som är väldigt enkla att montera.

Tror inte det är på pex rören du kan spara in pengar på en badrumsrenovering

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Krilleman
Det var just det jag tänkte på Nino!

Blanda aldrig material från olika tillverkare i vägg.

Krilleman krilleman_215 skrev:
Nej, inga lösa PEX-rör i vägg. Rör I Rör ska det vara.

Dom öppna bockstöden med lång radie är inte till för utgång ur vägg.
Måste det vara RIR nu igen?
Gällande kondens på kv har ju det aldrig varit några problem tidigare med nakna kopparör. Normalt är det ju isolering runt dem och därmed noll kondens, inte har det blivit några vattenskador av det iaf.
Och med PEX lär ju kondensen halveras iaf pga plastens isolerande verkan.
Gällande bockstöd så kommer mina att få plats även om radien är större än 45 mm då mina väggar är avsevärt tjockare.
Verkar vara mycket spekulation här nu, varför specar inte Säkertvatten att man måste ha bockfixtur vid vägg/golvgenomföring om man nu måste det?
Och varför måste man använda väggbrickor (som jag tycker känns som en vettig teknisk lösning för att fixera röret/slangen i alla ledder ifh till tätskiktet) om slangen/röret ändå måste vara helt fixerat INNAN man ens har på tätskikten?

Ingen som har svaren?

kulle
Varför vill du inte ha skyddsrör på pexslangen?

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Varför vill du inte ha skyddsrör på pexslangen?
Extra jobb o pengar.

• Gilla
tjatt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.